Pojišťovací makléři nejsou zadarmo

22. března 2004, 00:00 - PAVEL ŠNAJDR
22. března 2004, 00:00

V POJIŠŤOVNICTVÍ JE BĚŽNÝ INSTITUT POJIŠŤOVACÍHO MAKLÉŘE. TYTO OSOBY NABÍZEJÍ JEDNOTLIVÉ POJIŠŤOVACÍ PRODUKTY A ZÁROVEŇ - ZEJMÉNA VĚTŠÍM FIRMÁM A INSTITUCÍM - DODÁVAJÍ ANALÝZU POJIŠŤOVACÍCH RIZIK.

Práce pro klienta i pojišťovnu zároveň může vést ke střetu zájmů

JSOU JEDNAK PARTNERY POJIŠŤOVEN, JEDNAK POJISTNÍKŮ - TATO SITUACE NAVOZUJE MOŽNOST STŘETU ZÁJMŮ.

Makléře velmi často využívá právě podniková sféra, která je pro ně zároveň velmi lukrativní. Často makléř nabízí konzultace „zdarma“, což je ovšem zavádějící - odměnu mu vyplácí pojišťovna, a ta musí být logicky zahrnuta v ceně pojištění. Klient ovšem neví, kolik za poradenství platí a nemá možnost tyto náklady ovlivnit. Lze předpokládat, že kdyby měl možnost vybírat na trhu nejen mezi jednotlivými pojišťovnami, ale měl k dispozici itransparentní nabídky od jednotlivých makléřů, výrazně by klesla cena, za kterou makléři pracují, a to by vedlo i k poklesu firemních výdajů spojených s pojištěním. Je proto na místě zjistit, kolik z placené částky činí jeho odměna. V oblasti neživotního pojištění pro firmy jde ročně přibližně o 12 miliard korun pojistného a provize makléřů často dosahuje až 20 %. V systému, kdy je makléř placen formou provize z ceny pojištění a zároveň radí klientovi, jakou pojistku uzavřít, nemusejí tedy vždy být tím hlavním zájmy klienta. A to může vést ke sporům. Mimosoudní vyřizování sporů mezi klienty, pojišťovnami a pojišťovacími zprostředkovateli by měl od příštího roku řešit nezávislý úřad. Vznik takovéto instituce má umožnit zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech, který by měl platit od ledna 2005. Zástupci pojišťoven ipojišťovacích makléřů údajně tento krok vítají. „V zájmu každé finanční instituce je mít maximálně korektní vztahy se svými klienty. Pokud by k těmto vztahům institut ombudsmana mohl efektivně přispět, není důvod se jeho vzniku vyhýbat,“ uvedl mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

JAK MÁ MAKLÉŘ SPRÁVNĚ FUNGOVAT

* zájem klienta je vždy prioritní * dodržuje zásady mlčenlivosti * poskytuje zásadně úplné, pravdivé, nezkreslené a srozumitelné informace * nesjednává pojištění se spekulativními záměry * je odpovědný za komplexní analýzu rizik, zpracování návrhů pojistných programů, konzultační a poradenskou činnost, správu uzavřených pojištění a součinnost při pojistných událostech * má pojistku odpovědnosti * na požádání sdělí výši svého příjmu z uzavřeného obchodu a způsoby svého odměňování * v případě, že mezi makléřem a klientem působí další subjekt, musí být tato skutečnost klientovi vždy sdělena * rozhodne-li se klient změnit makléře, dosavadní makléř vrátí klientovi veškeré jeho materiály (Zdroj: Kodex etiky pojišťovacího makléře, Asociace českých pojišťovacích makléřů)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče