Pojistěte se proti smrti ředitele

10. září 2007, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
10. září 2007, 00:00

ZTRÁTA KLÍČOVÝCH OSOB Nikoliv anděl strážný či kmenový šaman, ale krizový manažer. Právě ten může vyřešit situaci, kdy je firma existenčně ohrožena kvůli úmrtí klíčového řídicího pracovníka. Kde vzít na krizového manažera peníze? Stačí se pojistit.

ZTRÁTA KLÍČOVÝCH OSOB Nikoliv anděl strážný či kmenový šaman, ale krizový manažer. Právě ten může vyřešit situaci, kdy je firma existenčně ohrožena kvůli úmrtí klíčového řídicího pracovníka. Kde vzít na krizového manažera peníze? Stačí se pojistit.

Pokud firmě zemře klíčový manažer, hrozí jí mnoho rizik, která mohou vést až k jejímu zániku. Může dojít k rozpadu celého vedení podniku nebo ztrátě důvěry banky či zákazníků a investorů. Mezi zaměstnanci může taková situace způsobit morální úpadek a zánik kolektivu. Tomu, aby se klíčovým lidem firmy nic nestalo, zcela jistě nelze dopředu zabránit. Lze se však proti němu pojistit.

„Jako zatím jediná začala naše společnost ve spolupráci s Pojišťovnou České spořitelny nabízet na trhu nový produkt, pojištění klíčových osob Keyman, které se vztahuje na smrt z jakýchkoli příčin u vybrané skupiny lidí, uvedených v pojistné smlouvě,“ říká Ivan Špirakus, ředitel makléřské společnosti Insia. Pojištění je určeno firmám a je možné jej zahrnout do daňově uznatelných nákladů. Eventuální pojistné plnění samozřejmě připadne firmě. Jeho výše činí dva miliony korun. Například pro pojištění tří manažerů (muži 32 a 40 let, žena 35 let) činí přitom celkové pojistné zhruba 1340 korun měsíčně.

NOVODOBÍ ŠAMANI

„Podnikání především malých a středních firem je přímo závislé na jejich klíčových zaměstnancích či osobách majitelů. Přestože se nemusí zdát, že veškerý úspěch záleží jen na pár jednotlivcích, ztráta takového člověka může mít katastrofický dopad na další působení firmy. Pojištění klíčových osob by mělo být součástí běžného pojištění firmy, stejně tak jako pojištění majetku, odpovědnosti nebo pojištění vozidel. Vždyť ve svých důsledcích třeba požár způsobí často výrazně menší škody než ztráta klíčového člověka,“ vysvětluje Špirakus.

Jak funguje pojištění klíčových manažerů v praxi? Vezměme příklad středně velké firmy, která se rozhodne pojistit si klíčové osoby - zpravidla své spolumajitele, případně vybrané zaměstnance. „Ideálním příkladem pro náš produkt je firma se dvěma majiteli a zhruba 25 zaměstnanci,“ říká Špirakus.

„Nicméně pojistit lze samozřejmě různě velké firmy s různou majetkovou strukturou. Zájemce kontaktuje našeho pojišťovacího makléře prostřednictvím webových stránek nebo telefonu. Ten připraví individuální nabídku podle počtu a věku pojištěných osob. Firma poté uzavře u makléře pojištění klíčových osob, stává se tedy majitelem a plátcem pojištění, a současně je také příjemcem odškodnění v případě úmrtí klíčové osoby,“ vysvětluje Špirakus.

KRIZOVÝ MANAŽER NA PŮL ROKU

Výše pojistného plnění stanovená na dva miliony korun je vypočtena tak, aby případně pokryla náklady poradenské firmy zajišťující krizové manažery po dobu nutnou k vyvedení podniku z krize a nalezení další cesty pro její budoucnost. „Krizový manažer, kterého zajistí pojišťovací makléř na základě exkluzivní dohody s poradenskou firmou M. C. Triton, převezme rozpracované projekty a veškeré činnosti po předešlém zaměstnanci a po dohodě s vlastníky vypracuje plán následných aktivit firmy. Může rovněž zajistit její prodej či fúzi s cílem uchovat hodnotu pro dědice majitele nebo zajistit splacení závazků bance, v jejíž prospěch bylo pojištění vinkulováno,“ popisuje Špirakus.

Pojistné je stanoveno na rok, do smlouvy je možné během roku přidávat další pojištěné osoby. Vedle využití služeb krizového manažera lze samozřejmě využít plnění pojišťovny také na výběr a zaškolení nového klíčového zaměstnance, na uhrazení dluhů, na zabránění rozprodání firmy, uhrazení mezd současných zaměstnanců a další.

Společnost Insia je zprostředkovatelem pojištění, je to stoprocentně česká společnost patřící dvěma majitelům. Vedle pojištění Keyman nabízí veškeré druhy pojištění od základních pojistných produktů po specializované pojištění, orientuje se zejména na firemní pojištění. Pro svou činnost využívá informační systém Yeti, díky němuž se stala technologicky nejvyspělejším pojišťovacím makléřem na českém a evropském trhu.

ÚLOHA KRIZOVÉHO MANAŽERA * dokončení rozjednaných projektů či obchodních aktivit

* řízení obchodních aktivit a finančních toků -finanční stabilizace firmy

* ujištění zaměstnanců, klientů a obchodních partnerů o stabilitě firmy

* vypracování dlouhodobého obchodního a finančního plánu

* zaškolení nového zaměstnance (na konci doby, na kterou byl krizový manažer najat, což je většinou půl roku)

JAK POJIŠTĚNÍ FUNGUJE * Firma si pojistí klíčové osoby - zpravidla své spolumajitele a vybrané zaměstnance, obrátí se na pojišťovnu a její makléř připraví individuální nabídku podle počtu a věku pojištěných osob.

* Majitelem a plátcem pojištění je firma, současně je také příjemcem odškodnění v případě úmrtí klíčové osoby.

* Pojistná částka činí dva miliony korun. Pokrývá náklady poradenské firmy zajišťující krizové manažery po dobu nutnou k vyvedení podniku z krize a nalezení další cesty pro její budoucnost.

* Pojistné je stanoveno na rok, do smlouvy je možné během roku přidat nové pojištěné osoby.

* Pojištění je možné zahrnout do daňově uznatelných nákladů - jedná se o udržení příjmů firmy.

* V případě úmrtí klíčové osoby vyplatí pojišťovna firmě odškodnění. Aktivuje se systém krizového řízení, kdy vybraná poradenská firma zajistí zkušeného manažera, který během krátké doby nastoupí do firmy.

* V případě, že je pojištění vinkulováno bance, spolupracuje krizový manažer plně s bankou s cílem zajistit uspokojení jejích pohledávek a zároveň ochránit hodnotu firmy.

CO HROZÍ FIRMĚ PŘI ZTRÁTĚ KLÍČOVÝCH MANAŽERŮ

* rozpad managementu

* ztráta důvěry zákazníků

* finanční problémy - ztráta důvěry banky

* pozastavení nebo i zrušení domluvených či rozpracovaných projektů

* morální úpadek mezi zaměstnanci a jejich možný odchod

* ztráta dobré pověsti u zákazníků a investorů

* zvýšené náklady spojené s hledáním a zaškolením nového zaměstnance

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče