Pohoda na kolečkách

13. srpna 2008, 19:56 - Karel Zaoral
13. srpna 2008, 19:56

Ideální vůz pro dlouhé výlety

Nová generace X-Trailu se docela povedla. Nissan dal na všechny výtky, které směřovaly k předchůdci nového modelu, a modernizoval především interiér. Vnitřek vozu je zejména v prostoru řidiče a spolujezdce skutečně pohodlný. Sedačky dobře drží polohu těla, jen je škoda, že k praktickému vyhřívání není k dispozici i odvětrávání. U kožených sedáků je to v parném létě více než příjemné řešení. Ergonomie ovládacích prvků je slušná, jen displej palubního počítače a jeho ovládání by potřebovaly kvalitu hodnou jednadvacátého století. Informační LCD panel má jemné rozlišení a vynikající podání barev, zatímco palubní počítač v monochromatickém provedení strádá mezi rychloměrem a otáčkoměrem. Škoda. Ještě větší škoda je, že k údajům o průměrné spotřebě, dojezdu a k dennímu počítadlu kilometrů je nutné prostrčit ruku věncem volantu a mačkat malé čudlíčky na palubní desce. Pochvalu si naopak zaslouží šest držáků na nápoje, mobily, klíče a prakticky všechno, co se do nich dá nacpat, přičemž dva z nich je možné chladit či naopak vyhřívat. Dělená zadní sedadla jdou jednoduše dvěma pohyby sklopit, bohužel jsou však velmi plochá. Na druhé straně to ale posádku rychle naučí používat bezpečnostní pásy i na zadních sedadlech. Alternativou je totiž rychlé šoupání ze strany na stranu, v terénu okořeněné občasným úderem hlavy o střechu vozu. Na silnici se auto chová sebejistě a zatáčky zdolává bez výrazných náklonů. Velice dobré obutí drží vůz na silnici jako přibitý, až má člověk pocit, jako by řídil přerostlý sedan typu Audi Allroad nebo něco podobného. Motoricky je na tom Nissan také poměrně dobře, spolupráce s Renaultem automobilce svědčí. Dieselový dvoulitr si při plném obsazení vozu a plném kufru na zhruba tisícikilometrové trase kombinující terén, okresky, města i dálnice vyžádal v průměru osm a půl litru na sto kilometrů, což je velice slušná hodnota vzhledem k velikosti vozu a aerodynamice krabice od bot. Hranaté auto se ale ze všeho nejlépe cítilo na rovných úsecích kvalitních okresek, kde v rychlostech do sta kilometrů za hodinu bralo pod sedm litrů nafty, motor nebyl takřka slyšet a dokonce se dalo jet i s otevřeným superobřím střešním oknem nebo spíše otevřenou skleněnou střechou.
V terénu je projev vozu, alespoň dle papírových předpokladů automobilky, rovněž velice vyvážený. Elektronika standardně rozděluje hnací sílu mezi přední kola, otočným voličem je však možné přimět ji k připojení zadní nápravy buďto automatickým způsobem, nebo uzavřením podílu hnací síly 50:50 mezi jednotlivé nápravy. V praxi ale auto své možnosti moc neprokázalo. Po dvoudenních intenzivních deštích se testovací offroadové kolečko, složené z vyschlého potoka, skalnaté podesty a lesního úvozu se zajímavými horizonty a až třicetiprocentními stoupáními změnilo v proudící bystřinu, bažinu a blátivou skluzavku. Tam X-Trail neměl žádnou šanci, a to vinou toho, co jej zdobilo na silnici: letnímu obutí. To rezignovalo už na patnáctiprocentním stoupání s výškovými rozdíly pravé a levé stopy od nuly do poloviny jednoho metru. Dalšímu týrání bylo zbytečné vůz podrobovat, jednak by šlo o mučení neviňátek, jednak by příběh mohl skončit nuceným vyprošťováním traktorem. V mírnější podobě terénu a na suchu ale X-Trail podává slušné výkony i s těmi nešťastnými letními gumami. Nissan terénní vozy stavět umí a kdyby se test odehrával někdy ke konci roku s alespoň zimním obutím, určitě by vůz dopadl lépe. Výsledek spíše potvrzuje to, že kompromisy jsou možné jen do určité míry. Ani autokrosová buggy by na letních pneumatikách nic zajímavého nepředvedla. Jestli však Nissan něčím skutečně překvapil, byl to komfort jízdy. Auto je neskutečně pohodlné, srovnatelné snad jen s Volkswagenem Touareg, či některým z velkých Landroverů. Těm ale suverénně ujíždí cenou, oproti Volkswagenu v podobné výbavě zhruba třetinovou. K tomu není moc co dodat.

Klady:
komfort
dobrý motor
nízká spotřeba

zápory
displej palubního počítače
chování v náročném terénu

tabulka:
motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1995 ccm
výkon 127 kW
převodovka: šestistupňová automatická
nejvyšší rychlost: 200 km/h
zrychlení: 10 s (0-100 km/h)
spotřeba: 9,6 / 6,6 / 7,4

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít