Pohoda na kolečkách

13. srpna 2008, 19:56 - Karel Zaoral
13. srpna 2008, 19:56

Ideální vůz pro dlouhé výlety

Nová generace X-Trailu se docela povedla. Nissan dal na všechny výtky, které směřovaly k předchůdci nového modelu, a modernizoval především interiér. Vnitřek vozu je zejména v prostoru řidiče a spolujezdce skutečně pohodlný. Sedačky dobře drží polohu těla, jen je škoda, že k praktickému vyhřívání není k dispozici i odvětrávání. U kožených sedáků je to v parném létě více než příjemné řešení. Ergonomie ovládacích prvků je slušná, jen displej palubního počítače a jeho ovládání by potřebovaly kvalitu hodnou jednadvacátého století. Informační LCD panel má jemné rozlišení a vynikající podání barev, zatímco palubní počítač v monochromatickém provedení strádá mezi rychloměrem a otáčkoměrem. Škoda. Ještě větší škoda je, že k údajům o průměrné spotřebě, dojezdu a k dennímu počítadlu kilometrů je nutné prostrčit ruku věncem volantu a mačkat malé čudlíčky na palubní desce. Pochvalu si naopak zaslouží šest držáků na nápoje, mobily, klíče a prakticky všechno, co se do nich dá nacpat, přičemž dva z nich je možné chladit či naopak vyhřívat. Dělená zadní sedadla jdou jednoduše dvěma pohyby sklopit, bohužel jsou však velmi plochá. Na druhé straně to ale posádku rychle naučí používat bezpečnostní pásy i na zadních sedadlech. Alternativou je totiž rychlé šoupání ze strany na stranu, v terénu okořeněné občasným úderem hlavy o střechu vozu. Na silnici se auto chová sebejistě a zatáčky zdolává bez výrazných náklonů. Velice dobré obutí drží vůz na silnici jako přibitý, až má člověk pocit, jako by řídil přerostlý sedan typu Audi Allroad nebo něco podobného. Motoricky je na tom Nissan také poměrně dobře, spolupráce s Renaultem automobilce svědčí. Dieselový dvoulitr si při plném obsazení vozu a plném kufru na zhruba tisícikilometrové trase kombinující terén, okresky, města i dálnice vyžádal v průměru osm a půl litru na sto kilometrů, což je velice slušná hodnota vzhledem k velikosti vozu a aerodynamice krabice od bot. Hranaté auto se ale ze všeho nejlépe cítilo na rovných úsecích kvalitních okresek, kde v rychlostech do sta kilometrů za hodinu bralo pod sedm litrů nafty, motor nebyl takřka slyšet a dokonce se dalo jet i s otevřeným superobřím střešním oknem nebo spíše otevřenou skleněnou střechou.
V terénu je projev vozu, alespoň dle papírových předpokladů automobilky, rovněž velice vyvážený. Elektronika standardně rozděluje hnací sílu mezi přední kola, otočným voličem je však možné přimět ji k připojení zadní nápravy buďto automatickým způsobem, nebo uzavřením podílu hnací síly 50:50 mezi jednotlivé nápravy. V praxi ale auto své možnosti moc neprokázalo. Po dvoudenních intenzivních deštích se testovací offroadové kolečko, složené z vyschlého potoka, skalnaté podesty a lesního úvozu se zajímavými horizonty a až třicetiprocentními stoupáními změnilo v proudící bystřinu, bažinu a blátivou skluzavku. Tam X-Trail neměl žádnou šanci, a to vinou toho, co jej zdobilo na silnici: letnímu obutí. To rezignovalo už na patnáctiprocentním stoupání s výškovými rozdíly pravé a levé stopy od nuly do poloviny jednoho metru. Dalšímu týrání bylo zbytečné vůz podrobovat, jednak by šlo o mučení neviňátek, jednak by příběh mohl skončit nuceným vyprošťováním traktorem. V mírnější podobě terénu a na suchu ale X-Trail podává slušné výkony i s těmi nešťastnými letními gumami. Nissan terénní vozy stavět umí a kdyby se test odehrával někdy ke konci roku s alespoň zimním obutím, určitě by vůz dopadl lépe. Výsledek spíše potvrzuje to, že kompromisy jsou možné jen do určité míry. Ani autokrosová buggy by na letních pneumatikách nic zajímavého nepředvedla. Jestli však Nissan něčím skutečně překvapil, byl to komfort jízdy. Auto je neskutečně pohodlné, srovnatelné snad jen s Volkswagenem Touareg, či některým z velkých Landroverů. Těm ale suverénně ujíždí cenou, oproti Volkswagenu v podobné výbavě zhruba třetinovou. K tomu není moc co dodat.

Klady:
komfort
dobrý motor
nízká spotřeba

zápory
displej palubního počítače
chování v náročném terénu

tabulka:
motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1995 ccm
výkon 127 kW
převodovka: šestistupňová automatická
nejvyšší rychlost: 200 km/h
zrychlení: 10 s (0-100 km/h)
spotřeba: 9,6 / 6,6 / 7,4

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče