Podvodníka můžete včas rozeznat

05. listopadu 2007, 00:00 - Martina Martinovičová
05. listopadu 2007, 00:00

Nepřichází vám platba za odebrané zboží? Možná jste se stali obětí podvodu. „Poznávacím znamením může být třeba změna adresy odběratele, nákup výrazně většího objemu zboží, ale i nezájem o výši ceny,“ vysvětluje Christoph Paffhausen.

Christoph Paffhausen, šéf oddělení rizik pojišťovny Atradius pro střední a východní Evropu Nepřichází vám platba za odebrané zboží? Možná jste se stali obětí podvodu. „Poznávacím znamením může být třeba změna adresy odběratele, nákup výrazně většího objemu zboží, ale i nezájem o výši ceny,“ vysvětluje Christoph Paffhausen.

Nejčastěji se podvody při obchodování odehrávají v sektorech, jako je potravinářský a textilní průmysl, IT, stavebnictví. Proč právě zde?

Jsou to sektory s velmi nespecifickými produkty. Tomu, kdo je bude chtít koupit, není potřeba nic vysvětlovat, důvěrně je zná a ví, zda je chce koupit nebo ne. Vzniká tak možnost toto zboží od dodavatele nakoupit, rychle prodat dál, nechat si za ně zaplatit, nezaplatit původnímu dodavateli a zmizet. Tím je samozřejmě poškozen první dodavatel, který nedostal zaplaceno. Výše popsané je možné právě u takového zboží, jako je ovoce, zelenina, drobnější oblečení, IT produkty, stavební materiál atd. Naopak u strojů pro strojírenství by to šlo velmi těžce.

PODVOD JAKO BYZNYS Souvisí s tímto jevem také fakt, že je v těchto oborech velmi špatná platební morálka?

Tohle se špatnou platební morálkou nesouvisí. Ten, kdo je postižen neschopností zaplatit za faktury, zpravidla chce podnikat, chce platit, ale něco mu v tom brání, něco mu nevychází. Naopak, podvody páchají lidé, kteří neměli v úmyslu vydělat podnikáním a jejich primárním cílem bylo spáchat podvod.

O tom, že se takové podvody uskutečňují, tedy víte. Jak proti nim pojišťovny chrání své klienty?

Snažíme se učinit podmínky pro možné podvody co nejsložitější, snažíme se jim předcházet a poskytujeme klientům poradenství a asistenci v případě, že něco možnost budoucího pojistného podvodu signalizuje. Samozřejmě pomáháme také v situaci, kdy byl již podvod spáchán. Každý klient má k dispozici kontaktní osobu, které může zavolat a prodiskutovat s ní svou situaci. Naši lidé daný obchod prověří a buď dále postupujeme společně, nebo klienta ujistíme, že zde riziko podvodu podle dostupných informací není.

ROZPOZNATELNÁ RIZIKA

Jak se na tuto situaci má připravit firma, která v „problematických“ oborech podniká?

Ze všeho nejdůležitější je identifikovat rizikové chování odběratele. K tomu nejsou nutné žádné speciální znalosti, bohatě postačuje přemýšlet nad tím, komu dodávám své zboží a komu vystavuji faktury. Pokud má podnikatel dlouhodobé odběratele, kterým dodává zboží na konkrétní adresu a najednou je požádán o dodání na jinou adresu, není od věci kontaktovat obchodního partnera a zeptat se jej, zda chce opravdu dodávku uskutečnit na tuto adresu.

Dalším ukazatelem možného podvodu je okamžik, kdy dosavadní odběratel, který odebíral určité množství zboží, chce najednou dodat zboží mnohem více. Popřípadě, pokud s firmou uzavírá obchod někdo, kdo vůbec nesmlouvá o ceně. Takto se normální obchodník nechová, ten se vždy snaží stlačit cenu co možná nejníže. Pokud tak nečiní, může to být signálem, že nemá v úmyslu zaplatit a proto ho nákupní cena nezajímá.

 CHRISTOPH PAFFHAUSEN (32)

Po maturitě v roce 1995 se dva roky učil u německé pojišťovny Gerling Speziale Kreditversicherungs AG na prodejce pojistných produktů. následně vystudoval práva a současně pracoval u pojišťovny Gerling. Má za sebou stáže u German-American Chamber of Commerce and Industrie v Atlantě, Gerling Sustainable Development Project GmbH v Marseille a u Spolkového ministerstva hospodářství v Berlíně. V pojišťovně Atradius pracuje od roku 2005 na pozici Senior Special Risk Manager a od roku 2006 vede Fraud Control Group, tedy skupinu zabývající se podvody.

Jak jsou na tom s mírou podvodů ostatní odvětví?

Vždy je otázkou, zda se v daném sektoru objevuje zboží, které se dá snadno a rychle prodat a „zmizet“ bez zaplacení. Když se podívám do České republiky, kde je mnoho firem dodávajících díly pro německý automobilový průmysl, tak si nedokážu představit důvod, který by někoho z tohoto dodavatelského řetězce vedl k páchání podvodů. Jednoduše proto, že investice do výroby jsou příliš velké, odběr dodávek je stabilní a skýtá možnost dobrých zisků na dlouhé období. To je mnohem lákavější nabídka, než spáchání jednorázového podvodu.

Existuje pro dané odvětví průmyslu také konkrétní typ pojistného podvodu?

Schéma podvodu u pojištění pohledávek je vždy stejné. Někdo chce odebrat co největší množství zboží za „jakoukoliv“ cenu, prodá ho dál a následně se snaží ztratit, aby vůbec nebyla odhalena jeho identita. Podvody v oblasti pojištění pohledávek přirovnávám k dopingu. Ti, kdo je chtějí páchat, se vždy snaží najít nějakou novou modifikaci téhož, a ten, kdo doping odhaluje, se naopak snaží co nejrychleji na nové způsoby reagovat a zabránit jim.

ROZHODUJE ZBOŽÍ

Vyskytují se podvody častěji v některých zemích? Podle různých studií je jich hodně například v Itálii, Španělsku a ve Velké Británii.

Pojistný podvod nesouvisí se zemí, tedy že by v některých státech bylo pokusů o pojistné podvody více a jinde méně. Rozhodující je opravdu zboží, se kterým se dá pojistný podvod páchat.

Obchodují tedy tyto země právě s takovým zbožím, u kterého se lehce dělají podvody?

Ano.

Jak je to s ostatními zeměmi střední a východní Evropy?

Nelze říci, že by zde bylo riziko menší nebo větší. Riziko tady je vždy a lze mu předcházet pomocí pojištění a rozmýšlení, komu a za jakých podmínek dodávám. Rozhodující je zboží, se kterým obchoduji, a ne země.

Znamená to, že firmy obchodující v rizikových sektorech by si měly svoje pohledávky v každém případě pojistit? Existují na to nějaké specificky zaměřené produkty?

Za dostatečné považuji využívat produkt pojištění pohledávek, který je na českém trhu běžně dostupný. Ochrání jak před rizikem insolvence obchodního partnera z jakéhokoliv důvodu, tak před rizikem podvodu. Pojištěním pohledávky firma získá jistotu, že za své zboží dostane peníze – pojišťovna vyplatí pojistné bez ohledu na to, z jakého důvodu firma nedostala zaplaceno.

Třeba česká firma s obratem do sto milionů korun zaplatí za pojištění pohledávky ve výši jeden milion korun sumu v rozmezí tří až čtyř tisíc korun ročně. Za to získá jistotu, že v případě nezaplacení dostane úhradu škody ve výši 850 tisíc korun.

Jak konkrétně může při identifikaci podvodu pomoci pojišťovna?

Uvedu příklad. Pokud k nám přijde klient a žádá o pojištění dodávek nějakému odběrateli, ověříme jej standardně v naší databázi, kde jsou informace o 45 milionech firem. Pokud výsledkem našeho scoringu je, že obchody spojené s tímto odběratelem nepojistíme, případně pojistíme jen do určitého limitu, je to pro klienta dostatečný signál, že se jedná o rizikový obchod. Ať už kvůli platební morálce odběratele, nebo možnosti podvodu. V takovém případě se může rozhodnout, zda vůbec chce s takovým partnerem obchodovat, případně minimálně ví, že jistotu zaplacení bude mít pouze při předání nebo před dodáním zboží. Pokud přes to všechno k pokusu o podvod dojde, skupina Fraud má vytvořenu síť kontaktů, přes kterou je schopna klientovi pomoc. V nejhorším případě je klientova faktura uspokojena z pojištění.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče