Podvodnické pohybovadlo

12. listopadu 2009, 14:49 - Martin Rychlík
12. listopadu 2009, 14:49

Člun, který se z plné jízdy ponoří pod vodu, zajímá filmaře. A pašeráky?

Je to žluté, plave to pod vodou, ale ponorka to není. Podmořský člun Scubacraft SC3 před časem– zatím jako prototyp – představila společnost Creative Worldwide z Walesu. Podle inženýrů, kteří vdechli „škubákovi“ život, se umí potopit až do hloubky 35 metrů, ale řidič-kapitán k tomu musí být vyzbrojen kyslíkovým přístrojem. Kokpit je totiž otevřen. „Zážitky s plavidlem jsou prostě vzrušující. Nic se nedá přirovnat k ponoru při jízdě rychlostí osmdesáti kilometrů v hodině a klesání pod hladinu,“ řekl magazínu Wired obchodní ředitel James Browne. Oproti podobným ponorčičkám je prý Scubacraft levnější a víceúčelovější. Není totiž potřeba lodi, jež by jej dopravila na otevřené moře, ani jeřábů, které by člun ponořily pod vodu… Podle některých zdrojů se má brzy prodávat za 164 tisíc dolarů (2,9 milionu korun). Slušný balík, ale kdo z movitých by se na chvíli nechtěl stát agentem s cejchem 007?

Šup ke dnu! A dobrovolně
Ponorkočlun pro tři osoby nabídne dle výrobce vysokou manévrovací schopnost, příjemné plavební vlastnosti a podvodní stabilitu. K výbavě představeného prototypu má patřit intuitivní ovládání, palubní navigační systém GPS, podmořský interkom, pozemní rádio i zabudované dýchací přístroje. V doplňkové výbavě má být sonar nebo osvětlovací a filmařské plošiny.
Právě odtud by mohli připlouvat zájemci. „Scubacraft vybízí k širokému komerčnímu uplatnění. Od podvodních výletů a dobrodružné turistiky až po film,“ říká Browne. Futuristické pojetí plavidla by se mohlo hodit dokumentaristům, kteří vytvářejí přírodopisné snímky pro kina IMAX. „Spousta z nich nás již kontaktovala a o člun se zajímají. Hlavně kvůli unikátní schopnosti našeho výrobku sledovat objekty na povrchu a rázem se za nimi ponořit pod vodu,“ tvrdí vizionářský ředitel, dle něhož by člun mohl dokonce změnit filmový a televizní průmysl. Další uplatnění by sportovní rychloloď mohla najít na jachtách boháčů, v přímořských letoviscích (při plném komerčním vytížení by se prý člun zaplatil za 116 dní provozu), při hledání vraků, vědeckých a ekologických projektech, ale též v boji proti rozmáhajícímu se pirátství.

Narkoinspirace
Jen aby neskončil na druhé straně barikády. Zájem by mohli projevit třeba pašeráci. Nejen ti námořní, kteří lifrují kokain z Kolumbie do USA, ale i říční. Dovednost člunu ponořit se v mžiku do leckteré rozvodněné delty, nechat celníky proplout a pokračovat po chvíli v „akci“ může být nedocenitelná. Typ SC3 s akčním radiem 160 kilometrů uveze pouze 400 kilogramů kontrabandu, ale na obzoru se prý už rýsuje větší varianta SC6. Ta by měla pobrat šest osob (včetně jednoho řidiče-převažeče) čili až 800 kilogramů nákladu. O takové zákazníky ale ředitel Browne rozhodně nestojí, ačkoli říká: „Odezvu od klientů máme úžasnou. Probíráme se jejich požadavky, abychom potenciálním zájemcům splnili jejich přání…“
Tužby mohou být roztodivné. Týdeník EURO již před časem informoval o fenoménu „narkoponorek“, jež míří z Latinské Ameriky do Spojených států a převážejí bílý prášek (EURO 9/2009). Zatímco mezi lety 2001 až 2007 zaznamenalo velitelství Pobřežní stráže USA pouze 23 případů pašujících „narcosubs“, během loňska jich bylo jen do září přes šedesát! První drogová ponorka byla v Kolumbii nalezena už v roce 1993, leč vývoj notně pokročil. Ponorné čluny jsou vyráběny z oceli, dřeva či sklolaminátu, doplňují je satelitní telefony a další vymoženosti. Nad hladinu vyčuhují pár decimetrů. Plují rychlostí asi deseti uzlů, radius činí až 2000 mil. Cena jednoho činí zhruba 600 tisíc až milion dolarů, takže po pár cestách, během kterých majitelé dopraví až deset tun kokainu, je výnos astronomický. Proti nim je Scubacraft SC3 skromným a hlavně neduživějším bratříčkem s krátkým dojezdem.

Konkurent: ze silnice pod vodu
Ovšem soupeře už má. Loni mělo v Ženevě debut „první skutečně ponorné, obojživelné auto“ od firmy Rinspeed. Jmenuje se sQuba a vychází z modelu Lotus Elise. Novince s nádechem sci-fi se nedalo uniknout. Autorem je Frank Rinderknecht, jenž si prý chtěl splnit sen a vytvořit vozítko, s nímž ve filmu „dováděl“ James Bond. „Kvůli váze a z bezpečnostních důvodů jsme museli vůz zkonstruovat jako otevřený roadster, aby jej cestující mohli v nouzi rychle opustit,“ říkal vynálezce o svém dítku, jež může vplout až do hloubky deseti metrů. Stejně jako v případě Scubacraftu i v něm musejí cestující vdechovat kyslík z připravených nádob. Kabriolet, do něhož opravdu hodně zatéká, dokáže na silnici vyvinout rychlost pouhých 120 km/h, což je při ceně 26 milionů korun hodně líný sporťák. A na vodě pluje jen šestkou a potápí se trojkou. Naproti tomu autoři potápěcího člunu Scubacraft zatím podvodní rychlosti ani neuvádějí, nicméně cena „bude jen desetinová. Dopluje i na Slapy?

***
BOX (foto detail)
Hukot za tři mega!
Posádka: 3 osoby
Motor: čtyřválcový DOHC
Výkon: 160 koňských sil
Akční radius: asi 160 kilometrů
Rychlost: 80 km/h (na hladině), pod vodou nezveřejněno
Ponor: standardně 30 metrů
Náklad: až 400 kilogramů
Délka: 450 centimetrů
Šířka: 210 centimetrů
Odhadovaná cena: 2,9 milionu Kč
Pramen: Creative Worldwide

Více na: www.scubacraft.com

Popisek: Filmařův sen. Díky ponornému člunu Scubacraft mohou vzniknout unikátní filmové záběry.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče