Podvodníci jsou vždy o krok napřed

08. prosince 2003, 00:00 - (dr)
08. prosince 2003, 00:00

V EVROPSKÉ UNII SE PRACUJE NA SMĚRNICI, KTERÁ MÁ ŠIROCE POSTIHNOUT NEKOREKTNÍ A AGRESIVNÍ FORMY PRODEJE. NEŽ ZAČNE FUNGOVAT V JEDNOTLIVÝCH ČLENSKÝCH ZEMÍCH, UPLYNE JEŠTĚ NĚKOLIK LET.

V EVROPSKÉ UNII SE PRACUJE NA SMĚRNICI, KTERÁ MÁ ŠIROCE POSTIHNOUT NEKOREKTNÍ A AGRESIVNÍ FORMY PRODEJE. NEŽ ZAČNE FUNGOVAT V JEDNOTLIVÝCH ČLENSKÝCH ZEMÍCH, UPLYNE JEŠTĚ NĚKOLIK LET.

Nekorektní obchodní praktiky nejsou ani zdaleka vždy namířeny proti konečnému spotřebiteli. Vynalézavost některých firem nebere konce a vyvíjí se stejně tak, jak lidé postupně přestávají skákat na osvědčené špeky. Nedá se zřejmě předpokládat, že by byl tuzemský spotřebitel někdy chráněn natolik, jako je tomu ve Spojených státech, kde nejsou výjimkou případy, kdy spotřebitel nesprávně použije zakoupený přístroj a ještě se zahojí na firmě, protože ho přímo nevarovala, že mikrovlnná trouba vskutku není určená pro vysoušení vykoupaného kocoura. Přesto snaha zamezit, zakázat a moci postihnout nekorektní chování vůči němu je velmi patrné i na Starém kontinentě. Nyní se chystá v EU nová směrnice, která by měla napomoci odstranění problematických způsobů prodeje. „Směrnice rozlišuje klamavé a agresivní metody. Klamavé jsou praktiky, které využívají zavádějící informace. Klamavé jednání prodejce je určitým způsobem postiženo už v dnešní právní úpravě, chystaná směrnice by však měla tento jev obsáhnout mnohem obecněji,“ uvedla jednatelka Sdružení obrany spotřebitelů ČR Jana Luhanová. Příkladem jsou letáky ve schránkách, na nichž firma halasně oznamuje příjemci výhru. Daleko méně halasně však praví, že nejdříve musí šťastný výherce odebrat zboží často za několik tisíc korun a teprve potom má šanci možná i něco vyhrát. Podobné chytáky se však zdaleka nezaměřují pouze na jednotlivce. S na první pohled nevinnou nabídkou zajímavé služby, za níž je však schovaná povinnost platit desítky tisíc korun „mazané“ firmě, se už setkala i řada podnikatelů a institucí v tuzemsku. Dalším, horším způsobem nekorektního prodeje je prodej agresivní. Je to situace, kdy spotřebitel nemá dostatek času k prostudování smlouvy, dealer ho manipuluje, odvádí jeho pozornost a omezuje možnost jeho volby. Sem patří prodej na předváděcích akcích, kdy se dealer snaží zákazníka donutit k rychlému zaplacení zboží, aniž mu dá šanci koupi si rozmyslet. Evropská směrnice ještě neexistuje a až spatří světlo světa, bude zřejmě několik let trvat, než se včlení do národních politik. „Je třeba počítat s tím, že nekorektní obchodníci budou vždy hledat skulinky, takže jistě přijdou zase sněčím novým,“ dodal místopředseda Sdružení obrany spotřebitelů ČR Karel Pavlík.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít