Podvodníci jsou vždy o krok napřed

08. prosince 2003, 00:00 - (dr)
08. prosince 2003, 00:00

V EVROPSKÉ UNII SE PRACUJE NA SMĚRNICI, KTERÁ MÁ ŠIROCE POSTIHNOUT NEKOREKTNÍ A AGRESIVNÍ FORMY PRODEJE. NEŽ ZAČNE FUNGOVAT V JEDNOTLIVÝCH ČLENSKÝCH ZEMÍCH, UPLYNE JEŠTĚ NĚKOLIK LET.

V EVROPSKÉ UNII SE PRACUJE NA SMĚRNICI, KTERÁ MÁ ŠIROCE POSTIHNOUT NEKOREKTNÍ A AGRESIVNÍ FORMY PRODEJE. NEŽ ZAČNE FUNGOVAT V JEDNOTLIVÝCH ČLENSKÝCH ZEMÍCH, UPLYNE JEŠTĚ NĚKOLIK LET.

Nekorektní obchodní praktiky nejsou ani zdaleka vždy namířeny proti konečnému spotřebiteli. Vynalézavost některých firem nebere konce a vyvíjí se stejně tak, jak lidé postupně přestávají skákat na osvědčené špeky. Nedá se zřejmě předpokládat, že by byl tuzemský spotřebitel někdy chráněn natolik, jako je tomu ve Spojených státech, kde nejsou výjimkou případy, kdy spotřebitel nesprávně použije zakoupený přístroj a ještě se zahojí na firmě, protože ho přímo nevarovala, že mikrovlnná trouba vskutku není určená pro vysoušení vykoupaného kocoura. Přesto snaha zamezit, zakázat a moci postihnout nekorektní chování vůči němu je velmi patrné i na Starém kontinentě. Nyní se chystá v EU nová směrnice, která by měla napomoci odstranění problematických způsobů prodeje. „Směrnice rozlišuje klamavé a agresivní metody. Klamavé jsou praktiky, které využívají zavádějící informace. Klamavé jednání prodejce je určitým způsobem postiženo už v dnešní právní úpravě, chystaná směrnice by však měla tento jev obsáhnout mnohem obecněji,“ uvedla jednatelka Sdružení obrany spotřebitelů ČR Jana Luhanová. Příkladem jsou letáky ve schránkách, na nichž firma halasně oznamuje příjemci výhru. Daleko méně halasně však praví, že nejdříve musí šťastný výherce odebrat zboží často za několik tisíc korun a teprve potom má šanci možná i něco vyhrát. Podobné chytáky se však zdaleka nezaměřují pouze na jednotlivce. S na první pohled nevinnou nabídkou zajímavé služby, za níž je však schovaná povinnost platit desítky tisíc korun „mazané“ firmě, se už setkala i řada podnikatelů a institucí v tuzemsku. Dalším, horším způsobem nekorektního prodeje je prodej agresivní. Je to situace, kdy spotřebitel nemá dostatek času k prostudování smlouvy, dealer ho manipuluje, odvádí jeho pozornost a omezuje možnost jeho volby. Sem patří prodej na předváděcích akcích, kdy se dealer snaží zákazníka donutit k rychlému zaplacení zboží, aniž mu dá šanci koupi si rozmyslet. Evropská směrnice ještě neexistuje a až spatří světlo světa, bude zřejmě několik let trvat, než se včlení do národních politik. „Je třeba počítat s tím, že nekorektní obchodníci budou vždy hledat skulinky, takže jistě přijdou zase sněčím novým,“ dodal místopředseda Sdružení obrany spotřebitelů ČR Karel Pavlík.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít