Podprsenky překonaly hubená léta

07. dubna 2008, 00:00 - Petr Bayer
07. dubna 2008, 00:00

TRIOLA - Časté změny vlastníků, nevyhovující nabídka a neschopnost fungovat v silném konkurenčním prostředí zasáhly po roce 1989 textilní společnost Triola. Firma, do které byla soustředěna veškerá produkce spodního prádla v bývalém Československu, se propadla v tržbách o více než 50 procent. Dnes je Triola opět úspěšná.

Historie značky Triola se počítá už od roku 1919, kdy se začalo vyrábět ještě plátěné prádlo, korzety a noční košilky. Po nástupu elastického prádla v 60. letech minulého století tehdejší socialističtí plánovači z Trioly udělali monopolní národní podnik. O dvacet let později měla Triola dvacet výrobních závodů a dvě učiliště s celkovým počtem 7500 zaměstnanců.

„Vyrábělo se bez analýzy trhu a vršily se skladové zásoby. Na druhé straně se dělaly série minimálního rozsahu s neúnosnými výrobními náklady,“ vysvětluje následné transformační potíže nynější manažerka akciové společnosti Triola Michaela Barochová.

Nový život známému jménu vdechla výměna vedení v roce 2003, kdy se firma zbavila neefektivních činností, třeba šití pro jiné značky. „Tyto práce sice zaměstnaly lidi, ale nepodporovaly budování pozice naší značky,“ odsuzuje Barochová dřívější praktiky. Podnik obměnil přes 70 procent kolekce – zachoval klasické funkční prádlo, na které jsou zvyklé starší zákaznice, přidal produkty pro mladší věkové kategorie a také značky Yeea a Charme.

HISTORIE TRIOLY

Historie značky Triola se datuje od roku 1919, kdy byla založena v Praze. V roce 1967 byla do stejnojmenného národního podniku soustředěna veškerá produkce spodního prádla v Československu. V roce 1988 se Triola stala státním podnikem. Po roce 1989 se takzvaná velká Triola rozpadla a v roce 1994 byl státní podnik privatizován.

Sázka na střední vrstvy

Triola patří mezi zakládající členy sdružení České značky, které chce zvyšovat povědomí o originálních domácích značkách a chránit duševní vlastnictví. Dalšími členy jsou pivovar Bernard, Klimatex, Kofola, Madeta a Elton hodinářská. Triola se navzdory předpokladům neobává asijské konkurence, neboť se kvalitou a střihem orientuje především na střední a vyšší příjmovou skupinu. „K naší velké výhodě patří také to, že na rozdíl od prádla těchto výrobců, kteří šijí většinou malé velikosti, my oblékáme i ženy velikostí nekonfekčních,“ dodává Barochová.

Firma nově vyrábí plavky – i díky nim se loni zvýšil prodej skoro o pětinu. Převážná část výroby zůstává na českém trhu, vývoz směřuje hlavně na Slovensko a do Německa. Triola ve výrobním závodě v Horním Jiřetíně a v pražské centrále zaměstnává dohromady asi 140 lidí. Loňské tržby stouply o pětinu a firma se přehoupla do zisku. Hodnotu značky si cení na miliony korun.

Sto metrů nití na poprsí

Triola je nejdůvěryhodnější značkou ve svém oboru v Česku a v kategorii spodního prádla získala ocenění Dobrá značka 2007 i 2008. Ve výzkumu, který již poosmé uskutečnila společnost Reader’s Digest Výběr, ji podpořilo nejvíce z 13 500 respondentů. „Dobré značky si vážíme zejména proto, že je to ocenění od relativně velkého vzorku konečných zákazníků a zákaznic, které naše výrobky nakupují a denně používají,“ komentuje výsledky Barochová. V roce 2006 navíc několik modelů podprsenek Trioly získalo ocenění Czech Made. Ženy prádlo údajně nikde netlačí a navíc vytváří svůdný dekolt.

„Máme vlastní oddělení tvorby a designu, každoročně představujeme novinky v jarní a podzimní kolekci,“ říká ředitel společnosti Petr Kala. Materiály dováží převážně z Francie, Itálie a Německa a hlavní znaky kolekcí propojují ve více výrobcích. „Snažíme se rychle reagovat na přání našich zákaznic, které chtěly mít plavky se střihem, jaký si oblíbily u podprsenky,“ dodává.

A jak se taková průměrná podprsenka šije? Spotřebuje se přitom neuvěřitelných asi 100 metrů nití a 1,5 metru krajky. Skládá se až z 30 dílů a výroba jedné z nich se zvládne přibližně za 20 minut.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče