Podpora tuzemských subdodavatelů se rozšíří

16. září 2002, 00:00 - (dr)
16. září 2002, 00:00

Po elektronice přijde na řadu automobilový průmysl, dodávky pro letadla i biotechnologiePřes čtyřicet českých podniků si vyzkoušelo přípravu na vstup do unie a zvyšování konkurenceschopnosti. Jejich prodej se zvýšil a získaly i nové zakázky.

Po elektronice přijde na řadu automobilový průmysl, dodávky pro letadla i biotechnologie

Přes čtyřicet českých podniků si vyzkoušelo přípravu na vstup do unie a zvyšování konkurenceschopnosti. Jejich prodej se zvýšil a získaly i nové zakázky.

V červenci letošního roku skončila první pilotní fáze Programu na podporu subdodavatelů ministerstva průmyslu a obchodu organizovaného CzechInvestem s finanční podporou Phare. Cílem bylo pomoci připravit tuzemské subdodavatele na vstup do Evropské unie a zlepšit jejich vyhlídky na dlouhodobý růst. Jak taková příprava vypadá si vyzkoušelo 45 českých podniků. Dvě desítky z nich pak postoupily do „fáze intenzivní podpory“. Projekt, kterého se zúčastnilo i jedenáct nadnárodních společností, financoval z poloviny státní rozpočet a z poloviny program Phare. „V nejbližších dnech zahájíme druhou fázi programu na podporu subdodavatelů. Dosud se projekt zaměřoval na firmy, které jsou součástí dodavatelského řetězce pro elektronický průmysl. Nyní se rozšíří i na společnosti ze sektoru automobilového, strojírenského, zdravotnictví, biotechnologií a dílů pro letadla,“ uvedl generální ředitel CzechInvestu Martin Jahn. Audit českých firem, které se zúčastnili první pilotní fáze, provedla společnost KPMG podle metodiky zaměřené na odhalování slabých a silných stránek firem a možnosti zlepšení jejich dodavatelských schopností. Z dat získaných od nadnárodních firem i od sledovaných subdodavatelů pak vyplývají zajímavé skutečnosti. Ukázalo se například, že vlivem programu se u všech dvaceti firem zařazených do intenzivní fáze zvýšil prodej meziročně (2001/2000) o 398 milionů korun. Společnosti Isolit Bravo, Cube CZ, Formplast Purkert, Lisovna plastů Brno, Okula Nýrsko a TSE získaly díky programu nové zakázky. Nové obchodní kontakty navázaly také firmy Tanex Plasty a Komfi.

Hlavní slabina? Marketing!

Manažeři nákupu nadnárodních společností srovnávali výkon firem, které se programů zúčastnily, a podniků mimo program. Společnostem zahrnutým v programu dali mnohem lepší známku. Stejně tak zaznamenali rozdíl mezi firmami, které vstoupily v rámci programu do fáze intenzivní podpory, a těmi, které v něm nebyly. Nadnárodní společnosti počítají se zvýšením podílu dodávek od tuzemských firem. Některé z nich uvádějí, že je to strategický cíl jejich oddělení nákupu. Upozorňují však také, že české firmy musejí být konkurenceschopné, hlavně pokud jde o kvalitu a cenu. Za nejmarkantnější slabiny tuzemských firem označují odborníci z nadnárodních společností marketing prezentační dovednosti a schopnost proniknout na nové trhy.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče