Podpora tuzemských subdodavatelů se rozšíří

16. září 2002, 00:00 - (dr)
16. září 2002, 00:00

Po elektronice přijde na řadu automobilový průmysl, dodávky pro letadla i biotechnologiePřes čtyřicet českých podniků si vyzkoušelo přípravu na vstup do unie a zvyšování konkurenceschopnosti. Jejich prodej se zvýšil a získaly i nové zakázky.

Po elektronice přijde na řadu automobilový průmysl, dodávky pro letadla i biotechnologie

Přes čtyřicet českých podniků si vyzkoušelo přípravu na vstup do unie a zvyšování konkurenceschopnosti. Jejich prodej se zvýšil a získaly i nové zakázky.

V červenci letošního roku skončila první pilotní fáze Programu na podporu subdodavatelů ministerstva průmyslu a obchodu organizovaného CzechInvestem s finanční podporou Phare. Cílem bylo pomoci připravit tuzemské subdodavatele na vstup do Evropské unie a zlepšit jejich vyhlídky na dlouhodobý růst. Jak taková příprava vypadá si vyzkoušelo 45 českých podniků. Dvě desítky z nich pak postoupily do „fáze intenzivní podpory“. Projekt, kterého se zúčastnilo i jedenáct nadnárodních společností, financoval z poloviny státní rozpočet a z poloviny program Phare. „V nejbližších dnech zahájíme druhou fázi programu na podporu subdodavatelů. Dosud se projekt zaměřoval na firmy, které jsou součástí dodavatelského řetězce pro elektronický průmysl. Nyní se rozšíří i na společnosti ze sektoru automobilového, strojírenského, zdravotnictví, biotechnologií a dílů pro letadla,“ uvedl generální ředitel CzechInvestu Martin Jahn. Audit českých firem, které se zúčastnili první pilotní fáze, provedla společnost KPMG podle metodiky zaměřené na odhalování slabých a silných stránek firem a možnosti zlepšení jejich dodavatelských schopností. Z dat získaných od nadnárodních firem i od sledovaných subdodavatelů pak vyplývají zajímavé skutečnosti. Ukázalo se například, že vlivem programu se u všech dvaceti firem zařazených do intenzivní fáze zvýšil prodej meziročně (2001/2000) o 398 milionů korun. Společnosti Isolit Bravo, Cube CZ, Formplast Purkert, Lisovna plastů Brno, Okula Nýrsko a TSE získaly díky programu nové zakázky. Nové obchodní kontakty navázaly také firmy Tanex Plasty a Komfi.

Hlavní slabina? Marketing!

Manažeři nákupu nadnárodních společností srovnávali výkon firem, které se programů zúčastnily, a podniků mimo program. Společnostem zahrnutým v programu dali mnohem lepší známku. Stejně tak zaznamenali rozdíl mezi firmami, které vstoupily v rámci programu do fáze intenzivní podpory, a těmi, které v něm nebyly. Nadnárodní společnosti počítají se zvýšením podílu dodávek od tuzemských firem. Některé z nich uvádějí, že je to strategický cíl jejich oddělení nákupu. Upozorňují však také, že české firmy musejí být konkurenceschopné, hlavně pokud jde o kvalitu a cenu. Za nejmarkantnější slabiny tuzemských firem označují odborníci z nadnárodních společností marketing prezentační dovednosti a schopnost proniknout na nové trhy.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít