Podnikový večírek u soustruhu

10. září 2007, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
10. září 2007, 00:00

SPOLEČNOST SPORTAINMENT Organizovat firemní akce trochu jinak než ostatní. Na tomto principu postavila před třemi lety Světlana Kratochvílová společnost Sportainment. Přesto, že podniká sama jen s pomocí manžela, pořádá akce pro stovky lidí. Podnik na výrobu těžkých válců si pozve na návštěvu dealery z celého světa.

SPOLEČNOST SPORTAINMENT Organizovat firemní akce trochu jinak než ostatní. Na tomto principu postavila před třemi lety Světlana Kratochvílová společnost Sportainment. Přesto, že podniká sama jen s pomocí manžela, pořádá akce pro stovky lidí.

Podnik na výrobu těžkých válců si pozve na návštěvu dealery z celého světa. Jedná se o lidi, kteří mají vlastní řidiče a všude létají bussines třídou. Vedení společnosti si představuje, že si hosté projdou továrnu a následně se přesunou na nedaleký zámeček, kde na ně bude čekat pohoštění.

Je však i jiná možnost: celá akce proběhne přímo ve fabrice. Rautů na zámcích přece zažili tito lidé nespočet, potřebují něco nového. V rámci prohlídky objektu tak hosté jezdí na drezínách a tříkolkách nebo střílejí z luku. Nakonec se vrátí do haly, kde prohlídku začínali. Ta se ovšem mezitím změnila k nepoznání. Je tu pódium a krásně prostřené stoly. Stroje jsou zakryté. Začíná raut a doprovodný kulturní program, v jehož závěru světelná show odkryje stroje a připomene hostům, že jsou skutečně ještě v továrně.

ZÁBAVA PŮL ZDRAVÍ

Právě na pořádání firemních akcí v netradičním duchu se specializuje firma Sportainment. „Lidé se musí především bavit!“ přibližuje strategii majitelka společnosti Světlana Kratochvílová. Hlavním pilířem firmy je pořádání team-buildingových a jiných firemních akcí na klíč.

Postavit se na vlastní nohy se Kratochvílová odhodlala po dvou letech práce na autodromu v Sosnové, kde měla na starosti obchod a marketing. Právě zde se seznámila s akcemi pro firmy. „Chtěla jsem lidem poskytovat osobnější přístup. Přirovnala bych to k tomu, jak bych si já sama představovala, aby se o mě někdo staral na dovolené. Nesmím mít pocit přehnaného zájmu, ale všechno musí fungovat bez zbytečných starostí,“ vysvětluje podnikatelka.

Firmu zakládala s pomocí manžela Jaroslava, který je dodnes její „pravou rukou“. „Celá příprava zabrala zhruba čtvrt roku. Pronajala jsem v České Lípě kancelář a začali jsme s manželem vymýšlet, jak budeme oslovovat klienty. Zhotovili jsme webové stránky a propagační materiály. Potom jsme obcházeli potenciální zákazníky a osobně novou firmu představovali,“ vzpomíná Kratochvílová. „Orientovali jsme se spíš na menší klienty, protože větší firmy mají často na více let nasmlouvanou PR agenturu, která jim ty akce zajišťuje,“ dodává.

SHÁNĚLI JSME ŠIČKY

Do podnikání skočila nová firma rovnýma nohama. Hned první akce byla pro stovky lidí. „Jednalo se o Den otevřených dveří pro společnost Johnson Controls, která vyrábí autopotahy. Cílem bylo přilákat nové šičky,“ vypráví podnikatelka. V tendru byly kromě ní ještě dvě firmy. „Přemýšleli jsme, co by vlastně mělo být tahákem pro nové zaměstnankyně. Nakonec jsme sepsali bonusy, které společnost nabízela, jako byl například týden dovolené navíc, doprava z celého kraje zdarma nebo dotovaná strava, a sestavili jsme z nich takových top deset výhod, na kterých pak stála celá kampaň,“ popisuje podnikatelka. Prohlídku samotné továrny pojala netradičně. „Zájemkyně si zkoušely šít na strojích a dostávaly za to různé odměny. To povzbuzovalo jejich zájem, protože každý člověk je trochu zištný,“ konstatuje Kratochvílová. Právě díky nápadu na zábavnější prezentaci podniku Sportainment zakázku získal.

OBRAT ROSTE O STO PROCENT

V loňském roce společnost organizovala kolem třiceti firemních akcí. Letos už jich jenom na jaře bylo pětadvacet. Každá nová zakázka si zároveň vyžaduje nové nápady. Sportainment nestojí na tabulce několika nabízených „atrakcí“ či scénářů. „Snažíme se, aby program ladil s tím, čím se ta daná firma zabývá. Aby nešlo jen o klasické setkání na rautu, ale o logickou vazbu na konkrétního klienta,“ vysvětluje Kratochvílová. Zhruba polovina klientů je stabilní a firma neustále oslovuje další.

Výši obratu však Kratochvílovi odmítli zveřejnit, prozradili jen, že je zatím každým rokem o sto procent vyšší. „Přibývají klienti a zvládáme toho stále více. Naše hlavní sezona je zhruba od dubna do června a od září do prosince. Letos jsme ale pořádali akce i v červenci,“ popisuje Jaroslav Kratochvíl. Na dovolenou mnoho času nezbývá, i když zrovna neprobíhají akce, pracuje se na jejich přípravě. „Volný čas trávíme aktivně. I k moři jezdíme s koly na střeše a s bruslemi a tenisovými raketami v kufru,“ říká Kratochvílová.

NETRADIČNÍ ZÁŽITKY A ADRENALINOVÉ HRAČKY

Na žádné komplikace v podnikání si Kratochvílovi nevzpomínají. „Občas je jen trochu těžké vysvětlit zákazníkovi, že se jeho zaměstnanci musí na team-buildingové akci především dobře bavit. Že není nutné je tahat po skalách a navíc ještě v sobotu, kdy chtějí být s rodinami. Takový den může být naopak na škodu,“ konstatuje Kratochvílová.

Vedle samotných firemních akcí nabízí Sportainment také netradiční zážitky pro jednotlivce - od skoku padákem, přes jízdy v terénních autech či na motorkách až k možnosti vyzkoušet si na den povolání někoho jiného. „K tomu ještě prodáváme různé adrenalinové hračky. Jsme výhradním dovozcem speciálních šlapacích tříkolek KMX z Anglie. Dále nabízíme například skákací píst Flybar nebo koloběžku Trikke, která se rozjíždí kýváním ze strany na stranu,“ popisuje Kratochvíl. Adrenalinové hračky většinou začínaly svou „kariéru“ u Sportainmentu jako atrakce na firemních akcích. Dnes si je zájemci mohou objednat prostřednictvím internetového obchodu.

ČASEM PŘIJDE POSILA

Kratochvílová řídí firmu sama. Manžel, který přestal samostatně podnikat, pomáhá s organizačními věcmi. „Už jsme si vytvořili okruh spolupracujících lidí. My jsme hlavou toho všeho a oni dodávají, co potřebujeme, ať už jsou to kulturní vložky nebo sportovní věci. Plno věcí už jsme si pořídili i sami, vymysleli různé disciplíny a podobně. Když potřebujeme hostesky a další obsluhu, máme síť svých vysokoškoláků, kteří umějí jak anglicky, tak německy, a už víme, že jsou šikovní,“ popisuje Kratochvílová.

Do budoucna ale přece jen plánují do firmy někoho přibrat. „Rádi bychom ještě dva tři roky zvyšovali obrat jako doposud. To je pro dva lidi přece jen náročný úkol,“ usmívá se. Potenciální posilu vidí manželé také ve své devatenáctileté dceři Kateřině. „Zatím jsme ji poslali do světa na zkušenou. Nechtěli jsme, aby hned po škole nastoupila do rodinné firmy. Musí nabrat nějaké zkušenosti,“ vysvětluje Kratochvíl.

KONKURENCE

Realizací sportovních a zábavných programů pro firmy se zabývají například společnost Yelow point, sídlící ve Špindlerově Mlýně, nebo Arena Conference Service z Prahy. Netradiční zážitky zprostředkovává mimo jiné pražská společnost Allegria či firma Adrop z Liberce.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče