Podnikový lékař se vrací

13. srpna 2008, 15:34 - David Welch
13. srpna 2008, 15:34

Místní lékařské kliniky vznikající...

Celý podtitul:
Místní lékařské kliniky vznikající u společností, jako je Toyota a Disney, mohou přinést podstatné úspory

Jakmile společnost zveřejní nový plán na omezení nákladů na lékařskou péči, pracovníci obvykle reptají. Nyní Toyota Motor dostává nadšené ohlasy na lékařské centrum, které zřídila přímo v továrním areálu vybudovaném v podniku na výrobu trucků v San Antoniu. Zeptejte se dělníka Louise Aguillona. Šel na kliniku v květnu s nepříjemnými bolestmi v zádech a zaplatil jen pět dolarů za návštěvu. „Lékař se mi věnoval 20 minut,“ září Aguillon. „Tady nejste pouhé číslo.“
Toyota neprovozuje charitu. Lékařské centrum, které stálo devět milionů dolarů, bylo vybudováno v roce 2007. A mohlo by společnosti v příští dekádě ušetřit mnoho milionů. Centrum vede společnost Take Care Health Systems, jejímž byznysem je provozování lékařských klinik. Program má pomoci Toyotě snížit nákladné položky jako doporučení k draze placeným specialistům, návštěvy pohotovosti a používání drahých značkových léků. Jde také o zvýšení produktivity, protože dělníci nemusejí opouštět továrnu a jezdit k lékaři kvůli rutinním záležitostem.
Podnikový lékař je zpět! Jeho tradice sahá do 19. století, ale ve třicátých a čtyřicátých letech začala upadat, když si kritikové stěžovali, že lékaři většinou sloužili zájmům zaměstnavatele. Mnohé státy schválily zákony, podle kterých požadovaly, aby taková medicínská centra byla vlastněna lékaři. Dokonce i nyní se ozývají hlasy pro dohled nad klinikami, aby byla jistota, že péče o pacienta má přednost před úsporami. Nicméně v klimatu prohlubující se bídy zdravotní péče se lékařská centra v podnicích nově budují v desítkách společností. Jsou to například severoamerické pobočky Toyoty a Nissanu, firmy Harrah’s Entertaiment či Walt Disney Parks and Resorts. Řetězec lékáren Walgreens dosáhl takového růstu v místních lékařských centrech, že v květnu pohltil společnost Take Care Health. (Walgreens také vede téměř 200 malých klinik pro zákazníky ve svých vlastních obchodech.) Nedávná studie konzultační firmy Watson Wyatt Worldwide zjistila, že 32 procent ze všech zaměstnavatelů s více než tisícem dělníků buď má lékařské centrum přímo v podniku, anebo je plánuje vybudovat do roku 2009. „Mluvíme o mikrokosmu reformy zdravotní péče,“ říká Hal F. Rosenbluth, prezident zdravotní a wellness divize Walgreensu. „Společnosti mají nad svými náklady na zdravotní péči lepší kontrolu,“ potvrzuje Rosenbluth. Při zakládání kliniky zaměstnavatelé zpravidla přijdou s podrobným plánem, pak najmou externí firmu, aby projekt vedla, a nabízejí zaměstnancům hlavně spoluúčast a jiné stimuly, pokud centrum využívají. U Toyoty je spoluúčast pět dolarů ve srovnání s částkou patnáct dolarů, kterou pracovníci zaplatí za návštěvu lékaře mimo podnik. Některé společnosti také odměňují své zaměstnance za využívání „domácích“ služeb vytvářením depozitů na jejich zdravotních spořicích účtech.
Pracovníci Toyoty z továrny v San Antoniu, kteří se podnikovým lékařům upsali, mají jen málo důvodů hledat péči někde jinde. Místní tříčlenný tým lékařů a též zubaři, terapeuti a další mohou rentgenovat, ošetřovat zlomeniny a poradí si s různými druhy naléhavých záležitostí. Doktoři poskytují mnohé z těchto procedur asi za polovinu poplatků požadovaných specialisty nebo místní nemocnicí. A když jsou potřeba léky, místní lékárna nabídne pacientům generika, která působí stejně efektivně jako značkové výrobky. To zřejmě vyhovuje většině zaměstnanců továrny v San Antoniu: 60 procent z celkového počtu kliniku využívá. Manažer Rosenbluth z firmy Walgreens říká, že každý dolar investovaný do pořízení kliniky se vrátí trojnásobně až pětinásobně i přesto, že místní lékaři věnují v průměru 20 minut jednomu pacientovi, což je více než dvojnásobek celostátního průměru v primární lékařské péči. Doktoři sledují pečlivě dlouhodobá onemocnění, protože jejich léčení je nejdražší. A většinu zdravotních potíží řeší pokud možno přímo na klinice, spíše než aby posílali pacienty k drahým specialistům. Tento přístup zvýšil úspory mimo jiné také firmě P.H. Glatfelder, výrobci papíru z Yorku v Pasadeně, jak tvrdí jeden z jejích ředitelů Greg Paradiso. Společnost snížila za minulý rok náklady o 2,1 milionu dolarů využitím kliniky vedené Take Care Health, která slouží 1700 pracovníkům v továrně v Chillicothe v Ohiu.
V této továrně jsou ke specialistovi posílána pouhá čtyři procenta pacientů, zatímco jinak tam z okolí míří na 25 procent pacientů. A jelikož využívání předpisů na léky od otevření kliniky kleslo o pět procent, úspory společnosti jsou tak 130 tisíc dolarů. „Myslím, že to je oboustranně výhodné,“ říká Paradiso. „Chci, aby lékaři předepisovali to, co pacienti potřebují, a nikoliv to, co chtějí.“
Otázkou je, zda budou managementy společností kontrolovat náklady a péči v pacientově nejlepším zájmu. „Pokoušíme se vyhnout image ,podnikového‘ lékaře,“ vysvětluje doktor J. E. B. Johnson, ředitel z Take Care Health v továrně v San Antoniu. „Pokud (zaměstnanci) vycítí, že klademe některý zájem společnosti nad jejich vlastní dobro, nepřijdou.“
Toto ovšem všechny kritiky zcela neuspokojilo. Někteří se obávají, že praktický lékař by mohl přehlédnout něco, co by specialista zachytil. Dr. Bruce Auerbach, prezident Massachusettské lékařské společnosti, varuje, že když mají zaměstnanci úzký vztah s klinikou, mohlo by dojít k nahlížení do lékařských záznamů ze strany manažerů, což by mohlo vést k předsudkům vůči jednotlivým zaměstnancům. Auerbach říká, že tomu se lze vyhnout správnými pravidly. Hnutí klinik ve společnostech bude v listopadu čelit důležitému testu. Společnost Walt Disney Parks and Resorts plánuje otevřít zařízení za šest milionů dolarů v Disney World v Orlandu, které bude sloužit více než 40 tisícům zaměstnanců a jejich rodinám. Viceprezidentka firmy Tracy Swansonová říká, že jejich program je částečně odpovědí na státní snižování počtu lékařů, které ona připisuje vysokým nákladům Floridy na odškodnění za špatnou péči. Swansonová tvrdí: „Nemůžeme si dovolit čekat, až to vláda vyřeší.“

SOUVISLOSTI Rentgen v traktu 5 Wal-Mart, CVS, Walgreens, Duane Reade a další otevřely ve svých obchodech zdravotní kliniky v rychlém sledu. Nyní je v zemi okolo 950 takových míst. Ale jsou nedůsledně sledovány a státní regulace se velmi liší, napsal list The New York Times již minulý srpen. Některé například nenutí doktory být v „ordinaci“. Kritikové říkají, že některé obchody jen využívají kliniky k navýšení svého prodeje léků. Výsledkem je, že americké státy Rhode Island, California a další nad nimi zesilují kontrolu.

Foto:
Pracovník Toyoty Louis Aguillon na místní klinice v továrně na trucky v San Antoniu

Foto:
Johnson vede kliniku Toyoty, kterou nyní využívá 60 procent zaměstnanců

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče