Menu Zavřít

Podnikatelům by slušela patnáctiprocentní daň

12. 5. 2003
Autor: Euro.cz

Ministra pro místní rozvoj Pavla Němce trápí pomalý postup reformy veřejných financí i koaliční rozkol v otázce deregulace nájemného. Podnikatelům by přál daně co nejnižší, ale zároveň ví, že tak razantní krok ve prospěch podnikatelské sféry ve vládě neprosadí.

Pokud jde o zákon o nájemném, je podle Pavla Němce protiústavní

Ministra pro místní rozvoj Pavla Němce trápí pomalý postup reformy veřejných financí i koaliční rozkol v otázce deregulace nájemného. Podnikatelům by přál daně co nejnižší, ale zároveň ví, že tak razantní krok ve prospěch podnikatelské sféry ve vládě neprosadí.

* Porada ekonomického vládního týmu v Kolodějích konečně načrtla některé směry a cíle reformy veřejných financí. Jak jste s výsledky spokojen?

Za největší úspěch považuji, že jsme dosáhli zpřísnění cíleného schodku veřejných financí. Výsledek, kterého bylo dosaženo, je posunem oproti původně schválené koaliční smlouvě. V koaliční smlouvě bylo rozpětí 4,9-5, 4 %, nyní chceme dosáhnout v roce 2006 schodku ve výši 4 %. V dalších kolech jednání, která už budou projednávat konkrétní úsporná opatření, se bude naše strana snažit být ještě přísnější, aby reálná výše schodku byla, řekněme, 3, 7 %.

* Je vůbec možné přijmout tolik legislativních opatření, aby se stačila nastartovat reforma již v příštím roce?

Samozřejmě máte pravdu v tom, že je potřeba přijmout další opatření, která by dosavadní závěry konkretizovala v legislativní praxi. K 1. lednu příštího roku chceme prosadit přinejmenším stejné odchody do důchodu pro muže i ženy, omezení náhradních dob a změnu výběru pojistného u osob samostatně výdělečně činných.

* Predikce růstu HDP klesá. Nebude zde působit deklarovaný záměr daňově neutrální fiskální reformy proti záměru na zachování daňové kvóty?

My jsme se zavázali na kompromisním znění koaliční smlouvy v tom, že daňová kvóta bude stabilní. Například zvýšení spotřební daně na tabákové výrobky bude muset být kompenzována jinde, nejlépe snížením daně z příjmu právnických osob, kde chceme co nejrazantnější snížení. Můj osobní názor je, že by nám nejlépe slušela patnáctiprocentní daň, nicméně respektujeme názor koaličních partnerů. Takže budeme považovat za úspěch, když tuto daň snížíme na 25 %.

* Nerozplyne se ale záměr na snížení daní z příjmu právnických osob ve snaze ministerstva financí zkrátit odpisy či zrušit některé odečitatelné položky?

Myslím si, že tyto nápady skutečně nejsou dobré. Za prvé bychom nutili podnikatele, aby se učili nový odpisový systém, i nové rozlišování daňových a nedaňových výdajů. To určitě není dobré, protože podnikatelé by si měli být jisti, co mohou dávat do nákladů, a tyto změny k celkové stabilizaci daňové soustavy nepřispějí. A za druhé - i kdyby ministerstvo financí tyto změny nakonec prosadilo, tak si nemyslím, že by přinesly nějaké podstatné peníze do státního rozpočtu. Budeme prosazovat snížení základní sazby DPPO na dvacet pět procent a věřím, že stejně jako na Slovensku se nám toto snížení vyplatí vyšším výběrem, protože podnikatelé přestanou mít důvod své daňové povinnosti obcházet či neplnit. Slovensko je klasickým příkladem toho, že pokles daňové sazby vede k vyššímu daňovému výnosu.

* Hovořil jste o zvýšení pojistného u OSVČ, ministerstvo financí chce zavést minimální daň. Nemůže to poškodit segment malého a středního podnikání?

Já jsem vzešel z podnikatelské sféry, ze středního podnikání, takže mu fandím. Jsem přesvědčen, že úlohou státu je především odbourávat byrokratické překážky a přebujelou administrativu. To si, myslím, trápí všechny poctivé podnikatele bez rozdílu nejvíce. Na druhou stranu si nemyslím, že je normální, aby podnikatel dlouhodobě, několik let po sobě, vykazoval ztrátu. Pak si celkem legitimně každý klade otázku, z čeho vlastně žije.

* Do druhého čtení šel návrh zákona o nájemném, při němž se spojila ČSSD s komunisty. Jak budete nadále pokračovat?

Před několika týdny přehlasovali ve vládě ministři ČSSD ministry US-DEU a KDU-ČSL, a prosadili svou verzi zákona o nájemném. V tu chvíli obě strany sdělily, že se necítí být přijatým usnesením vázány a že se nadále budou v této otázce chovat autonomně, protože nešlo o společný vládní návrh, ale o verzi sociální demokracie. Proto jsme v prvním čtení hlasovali pro zamítnutí a v druhém čtení se budeme snažit pozměňovacími návrhy nebo samostatnou iniciativou v Poslanecké sněmovně a v Senátu prosadit odstranění cenových deformací, tedy naši verzi zákona o nájemném.

* Vyjádřil jste se o protiústavnosti projednávané verze zákona. Je to váš osobní názor, nebo se opíráte o dosavadní zkušenosti, například s rozhodováním Ústavního soudu?

Je to můj názor, stejně jako je opačný názor také osobním názorem, do doby než rozhodne Ústavní soud. Nicméně se ve svém názoru opírám o dosavadní rozhodnutí Ústavního soudu. Ten zrušil všechna dosavadní díla ministerstva financí, která se snažila regulovat nájemné, ať již to bylo formou vyhlášky, nebo cenového výměru. Vzhledem k tomu, že zákon počítá s další regulací na administrativním principu, jsem přesvědčen, že to pro Ústavní soud bude nepřijatelné. Ústavní soud řekl ano, regulace je potřebná, aby chránila nájemníky před nepřiměřenými excesy, ale regulace na tržním principu. To znamená stanovení nájemného za obvyklé ceny. To byl přesně návrh ministerstva pro místní rozvoj. Po skončení přechodného období bychom přešli na standardní evropskou regulaci obvyklých nájmů. Ministerstvo financí naopak zakonzervovalo současný stav tím, že počítá s cenami obvyklými a regulovanými. Dvojí ceny jednoho produktu či služby jsou vždy živnou půdou pro spekulace a šedou ekonomiku.

* Šedé ekonomice se daří i díky neprůhlednému rozhodování státu. Odstraní tento problém nový zákon o veřejných zakázkách?

Žádný zákon nemůže vše vyřešit stoprocentně, ale námi připravovaný zákon by měl vytvořit lepší podmínky pro zadávání veřejných zakázek. Příkladem je například dálnice D 47, kdy myšlenka použití soukromého kapitálu na urychlení výstavby byla určitě správná, nicméně způsob provedení naprosto skandální. Vláda tuto zakázku vydala bez výběrového řízení. Neříkám, že postupovala přímo protizákonně, ale postupovala proti smyslu zákona. Smyslem výjimky bylo nebezpečí z prodlení, to ale nenastává proto, že vláda chtěla dohodu podepsat ještě před volbami. Připravovaný zákon vychází z evropských podmínek, ale záleží na konkrétních lidech, kteří jej budou aplikovat, a také na kontrolní činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

BRAND24

* Bude po přijetí tohoto zákona existovat nějaké privilegované postavení pro naše podnikatele při zadávání veřejných zakázek? Nebo budou postaveni na roveň všem ostatním zájemcům v EU?

U takzvaných podlimitních zakázek, které upravují směrnice EU, to možné bude, u těch ostatních již bohužel nikoli. Koalice se shodla na tom, že se nebudou nadále rozšiřovat počty úředníků. Nenaruší to ale personální přípravu pro vstup do EU? Náš rezort, na němž leží značná část agendy týkající se čerpání peněz z evropských fondů, s tím bude mít určité problémy, nicméně musíme hledat zdroje ve vnitřních rezervách. Máme dva řídící orgány programů, jednak Společný regionální operační program, jednak Fond soudržnosti. Vykonáváme rovněž kooordinační úlohu prostřednictvím řídícího orgánu v rámci podpory společenství. Úkolů je opravdu hodně. Navíc jsou zcela nové. Budeme muset přesunout některé pracovníky z končících programů na nově vznikající, případně požádat o přesun úředníků z jiných rezortů, jejichž kompetence byly převedeny na kraje.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).