Podnikatelské děti v inkubátorech

18. ledna 2008, 13:03 - Ivan Pilný
18. ledna 2008, 13:03

Glosy postaršího technokrata

V době internetové bubliny byly v módě inkubátory. Princip podnikatelských líhní je stejný jako u inkubátorů pro novorozence. Vzniklý nadějný, ale nevypiplaný nápad je v inkubátoru hýčkán a podporován, dokud se nepostaví na vlastní nohy. Roli umělých plic a dalších komplikovaných zařízení hrají v podnikatelských inkubátorech peníze a poskytování základní infrastruktury. Bohužel na rozdíl od inkubátorů v porodnicích, které v drtivé většině opouštějí soběstačné a zachráněné děti, tohle v podnikání moc nefungovalo. Když investoři začali být opatrnější na peníze, přibývalo nových líhní poskrovnu. V současné době se zdá, že se trend obrací. Vznikají inkubátory jak komerční, tak podporované akademickou sférou. Výsledný dojem je ovšem rozpačitý stejně jako předtím. Proč?
Chybějí základní metrika a jasně definované cíle. Úspěšné komerční inkubátory jasně respektují třífázový model: nápad-výrobek-trh. Nápad musí být do určitého data přeměněn ve výrobek nebo službu. Tato služba nebo výrobek musejí být v určitém intervalu umístěny na trh. Kdo neplní kriteria, jde z kola ven. Firmy umístěné v inkubátoru vědí, že poskytnutou investici budou muset vrátit ve formě financí, akciového podílu nebo jinak. Vlastníci inkubátoru se soustřeďují zejména na podporu aktivit spojených s průchodem výše zmíněným řetězem.
Inkubátory iniciované akademickými institucemi, jež podporují sponzoři, však fungují jinak. Chybějí pravidla pro posuzování inkubované firmy. Protože v pozadí je škola, snaží se podnikatele školit. Třísemestrový obecný kurz o inovacích ale začínajícím podnikatelům nejen nepomůže, ale připraví je i o čas, který by měli věnovat kultivaci nápadu. Firmy potřebují pomoc nejen v oblasti ekonomických a právních služeb, které jsou díky jejich účasti v inkubátoru dostupné. Potřebují také konkrétní zpětnou vazbu. Inkubátory by rovněž měly udržovat silnou marketingovou značku, která je pro jednotlivé firmy nedostupná. Adresa, úspěšnost a historie prodává a přivádí zákazníky. Manažeři inkubátorů bývají relativně špatně placeni a rozhodně nemají pocit, že investované peníze by se měly nějak vracet. Bohužel i na straně inkubovaných se časem rozhostí pocit, že účast v inkubátoru je tak nějak zadarmo a samozřejmá.
Východiskem, a nejen pro tento problém, by měla být výrazně zlepšená spolupráce mezi komerčními firmami a akademickými institucemi. Volání se ozývá odevšad, ale rukavici bohužel zvedá málokdo.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít