Podnikatelské děti v inkubátorech

18. ledna 2008, 13:03 - Ivan Pilný
18. ledna 2008, 13:03

Glosy postaršího technokrata

V době internetové bubliny byly v módě inkubátory. Princip podnikatelských líhní je stejný jako u inkubátorů pro novorozence. Vzniklý nadějný, ale nevypiplaný nápad je v inkubátoru hýčkán a podporován, dokud se nepostaví na vlastní nohy. Roli umělých plic a dalších komplikovaných zařízení hrají v podnikatelských inkubátorech peníze a poskytování základní infrastruktury. Bohužel na rozdíl od inkubátorů v porodnicích, které v drtivé většině opouštějí soběstačné a zachráněné děti, tohle v podnikání moc nefungovalo. Když investoři začali být opatrnější na peníze, přibývalo nových líhní poskrovnu. V současné době se zdá, že se trend obrací. Vznikají inkubátory jak komerční, tak podporované akademickou sférou. Výsledný dojem je ovšem rozpačitý stejně jako předtím. Proč?
Chybějí základní metrika a jasně definované cíle. Úspěšné komerční inkubátory jasně respektují třífázový model: nápad-výrobek-trh. Nápad musí být do určitého data přeměněn ve výrobek nebo službu. Tato služba nebo výrobek musejí být v určitém intervalu umístěny na trh. Kdo neplní kriteria, jde z kola ven. Firmy umístěné v inkubátoru vědí, že poskytnutou investici budou muset vrátit ve formě financí, akciového podílu nebo jinak. Vlastníci inkubátoru se soustřeďují zejména na podporu aktivit spojených s průchodem výše zmíněným řetězem.
Inkubátory iniciované akademickými institucemi, jež podporují sponzoři, však fungují jinak. Chybějí pravidla pro posuzování inkubované firmy. Protože v pozadí je škola, snaží se podnikatele školit. Třísemestrový obecný kurz o inovacích ale začínajícím podnikatelům nejen nepomůže, ale připraví je i o čas, který by měli věnovat kultivaci nápadu. Firmy potřebují pomoc nejen v oblasti ekonomických a právních služeb, které jsou díky jejich účasti v inkubátoru dostupné. Potřebují také konkrétní zpětnou vazbu. Inkubátory by rovněž měly udržovat silnou marketingovou značku, která je pro jednotlivé firmy nedostupná. Adresa, úspěšnost a historie prodává a přivádí zákazníky. Manažeři inkubátorů bývají relativně špatně placeni a rozhodně nemají pocit, že investované peníze by se měly nějak vracet. Bohužel i na straně inkubovaných se časem rozhostí pocit, že účast v inkubátoru je tak nějak zadarmo a samozřejmá.
Východiskem, a nejen pro tento problém, by měla být výrazně zlepšená spolupráce mezi komerčními firmami a akademickými institucemi. Volání se ozývá odevšad, ale rukavici bohužel zvedá málokdo.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít