Podnikatelská šance století na obzoru

10. dubna 2007, 00:00 - FILIP ČERNOCH
10. dubna 2007, 00:00

ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ UNIE Zapomeňte na Brusel, na trůn usedne Praha. Česko nejenže bude v první polovině roku 2009 určovat směr a agendu celé Evropské unie, na nebývalou žeň se mohou těšit i tuzemští podnikatelé.Tři a čtvrt miliardy korun investované do příprav, přes 700 vysoce kvalifikovaných úředníků, nepřetržitý proud diplomatů, novinářů, tlumočníků a tisíců členů doprovodného personálu.

ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ UNIE

Zapomeňte na Brusel, na trůn usedne Praha. Česko nejenže bude v první polovině roku 2009 určovat směr a agendu celé Evropské unie, na nebývalou žeň se mohou těšit i tuzemští podnikatelé.

Tři a čtvrt miliardy korun investované do příprav, přes 700 vysoce kvalifikovaných úředníků, nepřetržitý proud diplomatů, novinářů, tlumočníků a tisíců členů doprovodného personálu. Pozornost půl miliardy Evropanů upřená do země ve středu Evropy, kde bude česká vláda šest měsíců držet palec na tepu Evropy. Tak bude vypadat české předsednictví Rady Evropské unie. A rozhodně není předčasné, že přípravy začínají už teď.

POŘÁDNĚ VELKÉ SOUSTO

Předsednictví přitom nespočívá je v pořádání a koordinaci schůzek premiérů nebo ministrů různých specializací. Česko bude zajišťovat i každotýdenní setkání Výboru stálých zastoupení, tedy pracovních jednání velvyslanců členských zemí. Organizátoři si budou muset poradit i se zhruba dvěma stovkami schůzek různých výborů a pracovních skupin. Suma sumárum, těšit se můžeme na zhruba 400 událostí různé velikosti.

Česko navíc ponese zodpovědnost za spolupráci a koordinaci jednotlivých institucí a výkonných orgánů, z nichž některé bude také řídit. Diplomatickým bonbónkem se stane zastupování Evropské unie navenek, tedy mimo jiné dohled nad desítkami setkání a konferencí po celém světě.

A jak se to v praxi dotkne českých podnikatelů? „Například setkání Rady ministrů spravedlnosti bude znamenat příjezd asi 300 delegátů na velmi vysoké úrovni, s nimi můžeme očekávat asi 500 zahraničních novinářů a další doprovod. Ti všichni zde utratí nemalé částky. Spoustu peněz do jejich ubytování a vůbec celkového zajištění investuje i Česká republika,“ nastiňuje očekávané příležitosti Zbyněk Prokop, ředitel stálého zastoupení Plzeňského kraje v Bruselu.

NA SVÉ SI PŘIJDOU I REGIONY

Pro podnikatele ze všech koutů Česka by mělo být dobrou zprávou, že se velký díl těchto aktivit bude konat mimo hlavní město. Přestože se samotné přípravy na celou megaakci teprve rozjíždějí, decentralizace do krajů by měla být podle vyjádření místopředsedy vlády pro evropské záležitosti Alexandra Vondry jednou z hlavních organizačních priorit.

„Je dobře, že se český stát snaží dostat do krajů maximální množství těchto akcí, už jen z kapacitních a finančních důvodů. Například kvůli ceně ubytování nebo restaurací, o nichž mohu se stoprocentní jistotou prohlásit, že v Praze vyletí do neskutečných výšek,“ říká Petr Hnízdo, ředitel bruselského zastoupení Středočeského kraje.

„Dokonce se dá říct, že hlavně u těch opravdu velkých akcí se budou kraje rozmýšlet, co vše si poberou. Nakonec, představte si pořádání události formátu pražského zasedání NATO, se souvisejícími nároky na ubytování, infrastrukturu, bezpečnost nebo tlumočníky. Už třeba jen servis pro novináře, kdy musíte mít špičkově vybavenou mediální místnost se spojením do celého světa. Půjde tedy o obrovskou příležitost pro související služby, ale i o velmi náročný úkol pro organizátory,“ komentuje Petr Hnízdo.

VIDĚT A BÝT VIDĚN

Samozřejmě, kraje vnímají předsednictví hlavně jako příležitost se zviditelnit a jednotlivé akce proto poslouží i jako vysoce efektivní reklama. „Přítomní novináři samozřejmě nebudou v médiích referovat jen o samotných jednáních, ale i o tom, jakého přivítání se jim dostalo, o kulturních akcích, jichž se zúčastnili, o službách v hotelích a podobně. A když se například reportér z The Economist, kde stránková reklama stojí tři čtvrtě milionu, rozepíše o kultuře nebo pamětihodnostech Plzně, odrazí se to třeba na turistickém ruchu,“ popisuje plánovanou strategii regionů Prokop.

„Chceme navíc otevřít debatu i o tom, jak přímo propagovat místní podnikatele. Například jak bude ošetřeno, když plzeňský zemědělec nebo pekař dodá své výrobky na občerstvení, jestli za tím bude moci být umístěna informační cedulka a podobně,“ nastíňuje další příležitosti.

Reklamní potenciál celé akce a její význam pro podnikatelskou sféru samozřejmě vnímají i podnikatelské svazy. „Nedělejme z předsednictví noční můru. To je pro Česko typické, hledat spíše ta negativa. Udělejme z toho něco „sexy“, třeba jako se to podařilo před vstupem do Unie. Berme předsednictví jako příležitost, ne jako obavu,“ představuje svou koncepci Jaroslav Míl, předseda Svazu průmyslu a dopravy.

BĚH NA DLOUHOU TRAŤ

Nicméně právě tisíce organizačních problémů a vůbec obrovský rozsah celé akce vysvětlují, proč se zdánlivě vzdálené předsednictví začíná řešit už teď. Jen pro srovnání, na lecjaké události zvyklí Rakušané svým přípravám věnovali více než dva roky.

Jednoznačně nejaktivnější jsou kraje, s jejichž asociací vláda jednala jako s první. „Byli jsme zatím požádáni, abychom si vybrali téma, kterému se chceme věnovat a podle něhož se budou vybírat akce, které se zde budou konat. V našem případě půjde o rozvoj měst a obcí, což je široké téma, s nímž lze spojit velmi mnoho podniků,“ vysvětluje Hnízdo. „A já sám po dohodě se svými kolegy z ostatních zastoupení dlouhodobě sbírám a analyzuji zkušenosti zNěmecka a Rakouska tak, abychom byli připraveni reagovat na už konkrétnější impulzy ze strany vlády,“ dodává.

Zástupci byznysu si na informace od úředníků budou muset zjevně ještě počkat. Zatím je totiž organizace celé akce úplně v plenkách. V zásadě bylo odhaleno pouze logo předsednictví a určeny základní priority, které hodlá Česko v roce 2009 prosazovat. Konkrétní kroky pak už představuje pouze nábor a školení potřebných úředníků a několik dní staré kontaktní setkání místopředsedy vlády pro evropské záležitosti Alexandra Vondry s asociací krajů, kde bylo rozhodnuto o zmíněné decentralizaci celé akce.

„V každém případě už teď začínáme monitorovat místní kongresové kapacity, ať vůbec víme, o jaké akce můžeme usilovat. Během několika dní vznikne pracovní skupina, kde se budou setkávat zástupci kraje, hospodářské komory a dalších subjektů. S přibývajícím časem budeme pochopitelně muset intenzivně spolupracovat s podnikatelskou sférou nejen ohledně kongresů samotných, ale také o doprovodných kulturních akcích a podobně. Ale to vše je teprve na začátku a bude se to odvíjet až od rozhodování vlády,“ shrnuje Prokop.

TOČÍME UNIJNÍM KORMIDLEM Kromě těchto bezprostředních dopadů na podnikatele však unijní předsednictví nabízí také neopakovatelnou šanci trochu zamíchat stojatými vodami evropského dění. Předsednická země má totiž podstatný vliv na agendu, kterou bude Unie v rámci jejich šesti měsíců probírat, a může tak prosadit své nejdůležitější evropské priority. To podle zatím odhalených vládních záměrů znamená otevření otázek posilování evropské konkurenceschopnosti, tlaku na deregulaci, na čtyři základní svobody (svobodu pohybu osob, služeb, kapitálu a zboží) a prosazování liberální politiky. „Naši členové nám poskytují řadu podnětů, zejména ohledně zjednodušení evropské legislativy. Jde nám například o odstranění diskriminačních podmínek v oblasti volného pohybu pracovníků, reformu společné zemědělské politiky nebo dokončení liberalizace trhu služeb,“ rýsuje budoucí požadavky svých členů David Šeich, předseda Unie malých a středních podniků. „Navíc samozřejmě komunikujeme s partnerskými organizacemi v zemích, které budou předsedat Unii před námi. Jedná se zejména o Německo a Slovinsko,“ dodává. S podobnými prioritami se bude na vládu obracet i Hospodářská komora. „Naší prioritou v této věci je dobře se připravit na diskuze ohledně dalšího fungování Evropské unie, kde by z našeho pohledu bylo přínosné otevření otázky lepší regulace, volného trhu, pohybu pracovních sil a řady dalších,“ vypočítává prezident komory Jaromír Drábek. ZATÍM TICHO PO PĚŠINĚ Dosud však předsednictví mezi podnikateli mezi nejžhavější témata nepatří. „V této chvíli u nich jasně vítězí evropské fondy. Z nedávného průzkumu jsou pro 85 procent podnikatelů zatím nejzajímavějším tématem právě evropské fondy a možnost, jak na tyto peníze dosáhnout,“ konstatuje Šeich. Už teď je nicméně jasné, že s rostoucí aktivitou vlády bude toto téma v budoucích měsících skloňováno stále častěji a s větší naléhavostí. PRIORITY ČESKÉHO PŘEDSEDNICTVÍ**

  • číslem jedna by měla být podpora konkurenceschopnosti, svobody volného pohybu zboží, kapitálu, služeb a osob na společném trhu a liberální obchodní politika
  • zároveň chce vláda klást důraz na energetickou politiku, unijní rozpočet a společnou zemědělskou politiku
  • pozornost se zaměří i na rozšiřování Unie či reformu jejích institucí

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče