Podnikatelé se kompenzací nedočkají

07. srpna 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
07. srpna 2006, 00:00

KOLAPS DOPRAVY NA ÚSTECKU V Ústeckém kraji přestala fungovat autobusová doprava. Kdo podnikatelům zaplatí ztráty, které vznikly tím, že zaměstnanci nedorazili do práce? Je to právě týden, co se lidé v Ústeckém kraji mohli naposled dostat veřejnou dopravou bez problémů do práce, na návštěvu příbuzných a známých nebo na obyčejné vyšetření v nemocnici.

KOLAPS DOPRAVY NA ÚSTECKU

V Ústeckém kraji přestala fungovat autobusová doprava. Kdo podnikatelům zaplatí ztráty, které vznikly tím, že zaměstnanci nedorazili do práce?

Je to právě týden, co se lidé v Ústeckém kraji mohli naposled dostat veřejnou dopravou bez problémů do práce, na návštěvu příbuzných a známých nebo na obyčejné vyšetření v nemocnici. Od úterý 1. srpna až do pátku veřejná služba nefungovala. Ústecký kraj s Dopravním podnikem Ústeckého kraje (DP) se rozhádaly a doprava zkolabovala. Kdo byl v právu, asi po čase rozřeší soud. Pro obyčejné pracovníky a jejich zaměstnavatele ale bude pozdě. Lidé nemohli do práce. Firmám kolaboval provoz a utíkaly zakázky. Už týden předtím české podniky zažily něco podobného. Při kolapsu rozvodové sítě elektřiny bylo leckde nutné omezit výrobu. Tyto energetické ztráty ale také nikdo nenahradí. Stát vyhlásil stav nouze a pojišťovny jsou z obliga.

V Ústeckém kraji ale tentokrát žádný stav nouze nenastal. Pouze se nedohodl zadavatel (kraj) a provozovatel (DP) veřejné dopravní služby. Pro ostatní podnikatele to ale nakonec vyjde nastejno. „Třetí strany tohoto sporu asi mají smůlu, podle soukromého práva pravděpodobně nepůjde žádat o náhradu škody,“ předpokládá právnička Markéta Pravdová z advokátní kanceláře BNT. Škoda totiž nastat mohla - a také řadě firem nastala. Pracovníci se nedostali do práce a provoz byl ohrožen. V době letních dovolených totiž podniky jedou „na doraz“ bez velkých personálních rezerv, potvrdil jeden z personálních ředitelů velké firmy v Teplicích.

Zaměstnavatelům v postiženém kraji musí být jasno jedno: Nemohou vyhodit žádného pracovníka, který se kvůli potížím s dopravou nedostavil do práce. Nejde totiž o klasické „Áčko“, tedy neomluvenou absenci. „Jde o překážku v práci z důvodu přerušení provozu,“ připomíná Kateřina Beránková z ministerstva práce a sociálních věcí. Zároveň ale zaměstnavatel za tuto nepřítomnost nemusí pracovníkům nic platit. „Jde o neplacené volno… ale jen prokázaně po dobu nezbytně nutnou,“ souhlasí Beránková.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče