Podnikatelé se kompenzací nedočkají

07. srpna 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
07. srpna 2006, 00:00

KOLAPS DOPRAVY NA ÚSTECKU V Ústeckém kraji přestala fungovat autobusová doprava. Kdo podnikatelům zaplatí ztráty, které vznikly tím, že zaměstnanci nedorazili do práce? Je to právě týden, co se lidé v Ústeckém kraji mohli naposled dostat veřejnou dopravou bez problémů do práce, na návštěvu příbuzných a známých nebo na obyčejné vyšetření v nemocnici.

KOLAPS DOPRAVY NA ÚSTECKU

V Ústeckém kraji přestala fungovat autobusová doprava. Kdo podnikatelům zaplatí ztráty, které vznikly tím, že zaměstnanci nedorazili do práce?

Je to právě týden, co se lidé v Ústeckém kraji mohli naposled dostat veřejnou dopravou bez problémů do práce, na návštěvu příbuzných a známých nebo na obyčejné vyšetření v nemocnici. Od úterý 1. srpna až do pátku veřejná služba nefungovala. Ústecký kraj s Dopravním podnikem Ústeckého kraje (DP) se rozhádaly a doprava zkolabovala. Kdo byl v právu, asi po čase rozřeší soud. Pro obyčejné pracovníky a jejich zaměstnavatele ale bude pozdě. Lidé nemohli do práce. Firmám kolaboval provoz a utíkaly zakázky. Už týden předtím české podniky zažily něco podobného. Při kolapsu rozvodové sítě elektřiny bylo leckde nutné omezit výrobu. Tyto energetické ztráty ale také nikdo nenahradí. Stát vyhlásil stav nouze a pojišťovny jsou z obliga.

V Ústeckém kraji ale tentokrát žádný stav nouze nenastal. Pouze se nedohodl zadavatel (kraj) a provozovatel (DP) veřejné dopravní služby. Pro ostatní podnikatele to ale nakonec vyjde nastejno. „Třetí strany tohoto sporu asi mají smůlu, podle soukromého práva pravděpodobně nepůjde žádat o náhradu škody,“ předpokládá právnička Markéta Pravdová z advokátní kanceláře BNT. Škoda totiž nastat mohla - a také řadě firem nastala. Pracovníci se nedostali do práce a provoz byl ohrožen. V době letních dovolených totiž podniky jedou „na doraz“ bez velkých personálních rezerv, potvrdil jeden z personálních ředitelů velké firmy v Teplicích.

Zaměstnavatelům v postiženém kraji musí být jasno jedno: Nemohou vyhodit žádného pracovníka, který se kvůli potížím s dopravou nedostavil do práce. Nejde totiž o klasické „Áčko“, tedy neomluvenou absenci. „Jde o překážku v práci z důvodu přerušení provozu,“ připomíná Kateřina Beránková z ministerstva práce a sociálních věcí. Zároveň ale zaměstnavatel za tuto nepřítomnost nemusí pracovníkům nic platit. „Jde o neplacené volno… ale jen prokázaně po dobu nezbytně nutnou,“ souhlasí Beránková.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se…
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Toyota oslavila 20. výročí hybridů. Vůbec poprvé zavítala do ČR také vodíková Mirai
Technologie
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolar§
Nadupaný Asus ZenFone AR byl stvořen pro virtuální realitu a nacpané peněženky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít