Podnikatelé se kompenzací nedočkají

07. srpna 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
07. srpna 2006, 00:00

KOLAPS DOPRAVY NA ÚSTECKU V Ústeckém kraji přestala fungovat autobusová doprava. Kdo podnikatelům zaplatí ztráty, které vznikly tím, že zaměstnanci nedorazili do práce? Je to právě týden, co se lidé v Ústeckém kraji mohli naposled dostat veřejnou dopravou bez problémů do práce, na návštěvu příbuzných a známých nebo na obyčejné vyšetření v nemocnici.

KOLAPS DOPRAVY NA ÚSTECKU

V Ústeckém kraji přestala fungovat autobusová doprava. Kdo podnikatelům zaplatí ztráty, které vznikly tím, že zaměstnanci nedorazili do práce?

Je to právě týden, co se lidé v Ústeckém kraji mohli naposled dostat veřejnou dopravou bez problémů do práce, na návštěvu příbuzných a známých nebo na obyčejné vyšetření v nemocnici. Od úterý 1. srpna až do pátku veřejná služba nefungovala. Ústecký kraj s Dopravním podnikem Ústeckého kraje (DP) se rozhádaly a doprava zkolabovala. Kdo byl v právu, asi po čase rozřeší soud. Pro obyčejné pracovníky a jejich zaměstnavatele ale bude pozdě. Lidé nemohli do práce. Firmám kolaboval provoz a utíkaly zakázky. Už týden předtím české podniky zažily něco podobného. Při kolapsu rozvodové sítě elektřiny bylo leckde nutné omezit výrobu. Tyto energetické ztráty ale také nikdo nenahradí. Stát vyhlásil stav nouze a pojišťovny jsou z obliga.

V Ústeckém kraji ale tentokrát žádný stav nouze nenastal. Pouze se nedohodl zadavatel (kraj) a provozovatel (DP) veřejné dopravní služby. Pro ostatní podnikatele to ale nakonec vyjde nastejno. „Třetí strany tohoto sporu asi mají smůlu, podle soukromého práva pravděpodobně nepůjde žádat o náhradu škody,“ předpokládá právnička Markéta Pravdová z advokátní kanceláře BNT. Škoda totiž nastat mohla - a také řadě firem nastala. Pracovníci se nedostali do práce a provoz byl ohrožen. V době letních dovolených totiž podniky jedou „na doraz“ bez velkých personálních rezerv, potvrdil jeden z personálních ředitelů velké firmy v Teplicích.

Zaměstnavatelům v postiženém kraji musí být jasno jedno: Nemohou vyhodit žádného pracovníka, který se kvůli potížím s dopravou nedostavil do práce. Nejde totiž o klasické „Áčko“, tedy neomluvenou absenci. „Jde o překážku v práci z důvodu přerušení provozu,“ připomíná Kateřina Beránková z ministerstva práce a sociálních věcí. Zároveň ale zaměstnavatel za tuto nepřítomnost nemusí pracovníkům nic platit. „Jde o neplacené volno… ale jen prokázaně po dobu nezbytně nutnou,“ souhlasí Beránková.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít