Podnikatelé objevují Kouzlo heraldiky

Tomáš Pokorný 04. března, 10:00
04. března, 10:00

Firmy se vracejí k vlajkám a znakům s reklamními logy, říká heraldik a podnikatel Tomáš Pokorný.

Síla tradice

Každodenním chlebem naší firmy je výroba vlajek, znaků, štítků a odznaků s firemními a reklamními logy, a to ve velkých sériích průmyslovým způsobem. Naše firma ale udržuje a rozvíjí i klasické metody výroby symbolů tradičním uměleckořemeslným vyšíváním, které má v naší zemi bohatou historii a tradici. Využívá přitom i své heraldické zázemí, stejně jako historické a archivní znalosti.

Slavnostní vyšívané vlajky a prapory a jejich používání při různých setkáních, oslavách a slavnostních příležitostech v obcích a městech je trendem v České republice již několik let. Nově začaly tradice a jejich sílu objevovat i firmy a společnosti. Do vyšívaných vlajek se dobře zachycují trvalé hodnoty, které podnik dlouhá léta budoval a jež stály za jeho úspěchem. Bývají vyjádřeny působivě vyšitými grafickými motivy a hesly. Svoje místo zde jako symbol úcty k tradicím mají například původní nástroje, které se v daném oboru používaly, nebo historické cechovní symboly. Vyšívaná vlajka se u tradicionalisticky zaměřených firem používá i ceremoniálně jako určitý rituál při předávání vlády nad firmou, například při výměně generací v řízení podniku (po vzoru žezla předávaného z ruky do ruky).

Takový sametový vyšívaný prapor či znak je vnímán trvale jako zhmotnění firmy samotné, respektive vlády nad ní, a ideje, které představuje jako dědictví a hodnotné sdělení dalším generacím.

Vzestup osobní heraldiky

Vlajky mohou nést i prvky z heraldiky svých majitelů nebo zakladatelů. Tím se dostáváme k dalšímu trendu, a to je zhotovování osobních, respektive rodinných erbů, které reprezentují svého nositele na hlavičkových papírech, vizitkách nebo také v podobě vyšívaných symbolů, znaků či stolních vlaječek i v reprezentačních prostorách, kanceláři či v soukromé rezidenci. Osobní znak přitom může mít každý, status podnikatele není nutný.

Osobní heraldika je vedle starší šlechtické samostatnou disciplínou, která se úspěšně dlouhá staletí vyvíjí třeba ve Švýcarsku a nově také na Slovensku. Nejde přitom o napodobování šlechticů nebo vytváření zdání o starobylosti rodu, ale přiznané aktuální prezentování jejích nositelů s využitím platných heraldických zásad. Takový znak pak reprezentuje i další generace v rodině svého původního majitele.

Zajímavostí může být i to, že stále více Čechů si svůj osobní znak nechává navrhnout, což nám potvrzují nejen zvyšující se zakázky, ale i čísla České genealogické a heraldické společnosti. Dle ní byl uplynulý rok 2015 doslova rekordní. Přesto však zůstává osobní heraldika záležitostí spíše mužskou a mezi registrovanými znaky jich je pouze deset procent ženských.

Pod jedním praporem

Trendem je i zvýšená potřeba používat vlajky a prapory jako symboly s archetypálním poselstvím sjednocení jako takové. Kromě samotné funkce zvýraznění identity vlající vlajka s logem u sídla firmy ve spojení se státní vlajkou dodává firmě punc důvěryhodnosti a stability a zvyšuje úroveň vnímání síly jejího jména.

Vlajky a znaky využívají firmy jako vhodný prostředek sepětí zaměstnanců s firmou v duchu „jeden prapor nás spojuje“ či „pod jedním praporem bojujeme“. Takto jsme například vyhotovovali pro jednu zahraniční automobilku čestné vyšívané znaky pro zaměstnance jako trofeje v soutěži o kvalitu.

Autor je majitel firmy Alerion

Musíte si přečíst

Odložení EET pro stánkový prodej vzbudilo pochybnosti

PR na nejvyšších místech. Zuckerberg propagoval…

Hillary je prý šílená. Sveze se Trump na vlně…

Zadlužený Kovosvit vede nový krizový management

Gabriel narazil. Jednání o TTIP jde dobře, tvrdí…

Olympijské Rio mezi sponzory ovládl Samsung

Michal Horáček: Jen já a lidi
Michal Horáček, známý textař a možný prezidentský kandidát, v pořadu Euro TV slibuje, že se v kampani obejde bez politických stran i sponzorů. Agituje za pragmatický vztah k Číně, ale zároveň zůstává zastáncem EU. Islám je podle něj s českým prostředím nekompatibilní.
Zhlédnout další videa