Podnikatelé jsou motorem informačních technologií

19. ledna 2004, 00:00 - Připravila JANA DULÍKOVÁ
19. ledna 2004, 00:00

PŘESTOŽE NĚKTEŘÍ ŽIVNOSTNÍCI A OBCHODNÍCI NECÍTÍ AKUTNÍ POTŘEBU KOMUNIKOVAT SE ZÁKAZNÍKY A PARTNERY ELEKTRONICKY, V DRTIVÉ VĚTŠINĚ SI DNES PODNIKÁNÍ BEZ INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ NELZE PŘEDSTAVIT.

Se vstupem do EU a novými obchodními kontakty vzroste důležitost elektronické komunikace DO TÉTO KOMUNIKACE SE BUDE MUSET INTENZIVNĚJI ZAPOJIT I STÁTNÍ SPRÁVA.

V elektronické formě se dnes ve firmách odehrává stále více záležitostí. Faktury a další účetní doklady či jiné firemní dokumenty jsou uloženy na počítačích, mimo jiné důvěrné informace o firmě a jejích podnikatelských záměrech a data o klientech. Elektronickou cestou se uzavírají obchody, počítače pomáhají vést i skladové hospodářství. Nastává doba, kdy začíná být možné komunikovat touto formou i s úřady, např. takto podat daňové přiznání.

RYCHLÉ FIRMY POHLTÍ POMALÉ

Firma, která nebude schopna elektronicky komunikovat s partnery a zákazníky, bude stále více handicapována. Z druhého úhlu pohledu však lze konstatovat: Stát, jehož legislativa pružně nezareaguje na požadavky plynoucí z širšího využívání elektronické komunikace a který neodstraní její brzdy v hospodářské sféře, bude značně handicapovat podnikatelské subjekty ve své zemi. Mottem ekonomického vývoje posledního desetiletí je, že „velké firmy nepohltí malé, ale rychlé pohltí pomalé“. Bouřlivý rozvoj informačních technologií tomu dává stále více za pravdu. Obchodní nabídky či poptávky, stejně jako výběrová řízení se dnes do velké míry odehrávají právě prostřednictvím internetu. Evropský jednotný trh přinese českým firmám nové příležitosti. Musí ale o nich vědět a také je umět využít. A to bez elektronické komunikace asi nepůjde. Vždyť o většině poptávek nebo vyhlášených tendrech se dovědí nejrychleji právě přes internet. A ten jim také umožní rychle reagovat.

E-KOMUNIKACE SNIŽUJE NÁKLADY

Kromě samotného navazování nových kontaktů a rychlosti obchodní korespondence půjde také o efektivitu a produktivitu práce. Příkladem může být jeden italský výrobce bot, který rychle získal značné zakázky v Americe. Nabídku zveřejňuje přes internet, e-mailem dostává objednávky. Stejně tak poté komunikuje se subdodavateli, kteří rychle dodávají materiál či polotovary v potřebném sortimentu, množství i kvalitě. Veškeré spediční záležitosti, fakturace a platby vyřizuje rovněž elektronicky. Rychlost a odstranění zbytečných nákladů jsou jednou z hlavních deviz tohoto způsobu obchodu. To je jedna z cest k úspěchu, kterou mohou využít ičeské firmy. Mají k tomu ale dostatečné podmínky?

PODNIKATELÉ KOMUNIKUJÍ I S ÚŘADY

Snížení nákladů a rychlá reakce díky elektronické komunikaci není jen výsadou vztahů mezi jednotlivými podnikatelskými subjekty. Tyto dvě výhody v sobě obsahuje i elektronická komunikace podnikatelů s úřady. Česká republika, co se týče elektronické komunikace firem a státní správy, na tom není v Evropě nejhůř. V určitých momentech se ale státní správa stává spíše brzdou než motorem při využívání nových možností. Jedním z příkladů je elektronická fakturace. Právě ta bude při působení českých firem v jednotném trhu důležitá. A nejen pro ně, ale pro všechny firmy v celém unijním prostoru. To ostatně potvrzuje i fakt, že Rada EU vydala směrnici o elektronické fakturaci, stejně jako některé další (např. o elektronické výměně dat). Koncem loňského roku uspořádalo Sdružení pro informační společnost (SPIS) konferenci Elektronická fakturace. Na ní byly prezentovány konkrétní přínosy této formy fakturace, ale také se hovořilo o překážkách, které v praxi brání využívat ji ve větším měřítku. Myšlenky a redakčně zpracované materiály konference přinášíme v této příloze.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče