Podnikatelé bez lobbingu

16. února 2004, 00:00 - Martin Schmarcz
16. února 2004, 00:00

Stoupla nezaměstnanost a opozice ihned žádá po vládě vysvětlení. Reforma kroutí krkem podnikatelům, kteří houfně krachují - a je ticho po pěšině. Hrozí zdražení rohlíků, plenek, vody nebo nájmů? Hned má premiér na krku vzpouru vlastních poslanců. Zato vyšší odvody pro živnostníky nestály nikomu za vážný protest.

NA TAPETĚ

Proč? Moderní demokracie má k ideálu svobody daleko. Je to bezohledná bitva o peníze a výhody na úkor druhých. Podnikatelé většinou prohrávají na celé čáře. Vlastně nic takového, jako propodnikatelská lobby ani neexistuje. Pokud za ni nechceme označit třeba poslanecký fanklub Sazky, který pro tuto vyvolenou společnost vždy vybojuje osvobození od daně či od konkurence. Už to, že slovo lobbing zní našim uším pejorativně, svědčí o tom, že tady něco není v pořádku. To, čemu se u nás říká lobbing, je ve skutečnosti prachsprostou korupcí. Skutečný a úspěšný lobbing za výhody pro nájemníky, horníky či státní zaměstnance se raději schovává pod eufemistický název „hájení sociálních práv“. Tam, kde by bylo zapotřebí opravdu razantní a permanentní lobbistické akce ve prospěch volného trhu a podnikání, je jen obrovská prázdnota. Z ní občas vypluje nějaká izolovaná iniciativa, zazáří jako meteror - a zhasne. Třeba jako loňská snaha Hospodářské komory přimět vládu, aby zastavila své protipodnikatelské tažení, jež nazývá reformou veřejných financí. Přijímáme jako samozřejmost, že sebemenší deregulace nájmů, nebo omezení sociálních benefitů narazí na tuhý a rozhořčený odpor. Kdyby se stejnou razancí začali podnikatelé reagovat na zvyšování daní a nárůst byrokracie, vzbudilo by to nejspíš nechápavý údiv. Je jasné, že když se ozvou divadelníci proti zařazení kultury do základní sazby DPH, má to daleko větší brizanci, než kdyby tak učinili provozovatelé služeb, které postihlo totéž. Přitom jde o stejně oprávněné požadavky. Podnikatelé se jistě nemohou prezentovat coby sociálně potřební a nedisponují ani veřejnou popularitou, která by jim usnadnila prosazení jejich požadavků. Přesto mají na své straně jednu podstatnou výhodu. Jsou to oni, kdo vytváří bohatství této země a tento argument by se měli v demokratické mlýnici naučit nekompromisně využívat. No, a pak by si podnikatelé mohli uvědomit, že i když si na trhu konkurují, tvoří jednu třídu s mnoha společnými zájmy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Technologie
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít