Podnikání v partnerském seznamování vynáší

04. srpna 2003, 00:00 - Pavel Verner
04. srpna 2003, 00:00

Svoboda podnikání po roce 1989 ubrala hodně volného času pro zájmové vyžití lidí. Větší snaha po profesním uplatnění znamená větší nároky na přípravu před profesním uplatněním. Na seznamování pod hvězdami je stále méně času.

Lidé jsou si díky seznamování po internetu bližší i vzdálenější zároveň

Svoboda podnikání po roce 1989 ubrala hodně volného času pro zájmové vyžití lidí. Větší snaha po profesním uplatnění znamená větší nároky na přípravu před profesním uplatněním. Na seznamování pod hvězdami je stále méně času.

S rozvojem informačních technologií ubylo přímých kontaktů mezi lidmi. Lidé se méně seznamují v přirozených prostředích. Stále častěji se obracejí na instituce, aby jim byly nápomocny při vyhledávání partnerů. Pochopitelně za peníze. Podnikání s mezilidskými vztahy se stalo uznávaným oborem byznysu. Zejména na internetu se seznamování daří. I na velkou vzdálenost se lze velice rychle seznámit, chatovat, flirtovat pomocí e-mailů, ale ne držet se za ruku, líbat se.

Zelené vdovy

Čím déle se lidé v posledních letech rozmýšlejí uzavřít sňatek, tím rychleji se však potom při prvních partnerských nesrovnalostech rozvádějí. Také proto ještě před rozvodem hledají kontakty s dalšími partnery. Jestliže je symptomem doby větší citová osamocenost lidí a horší úroveň mezilidských komunikací obecně, speciální kategorií osamocených jsou „zelené vdovy“. Jsou to ženy, které se z lásky k partnerovi přestěhovaly do jednoho ze satelitních městeček budovaných úspěšnými podnikateli. V domě ověnčeném prvky podnikatelského baroka, který je znamením příslušnosti ke střední třídě, tráví celé dlouhé dny čekáním na návrat svých partnerů ze světa byznysu. Málokdy si komplikují život dětmi. Stále víc je jich znuděno, chtějí si krátit čas, nejlépe s milencem. Hledají proto nezávazný vztah, někdy i úplatný sex s mladším partnerem. Jejich inzeráty jsou v novinách lehce identifikovatelné. Pro řadu studentů a ve fitness centrech trénovaných příživníků velmi snadný příjem. Morálka jde stranou, mužští poskytovatelé sexuálních služeb a doprovodů do prestižní společnosti tak dosáhli rovnoprávnosti.

Klasická řádková inzerce

Média odrážejí a stanovují normy veškerého chování, tedy i seznamování a sexu. Také obsahem stále bohatší nabídky a poptávky v inzertních rubrikách. Inzeráty lze podávat i po telefonu, případně vyplněním a zasláním objednávkového kuponu, v němž si lze podle počtu písmen na řádce vypočítat i konečnou cenu inzerátu a uhradit ji také složenkou či bankovním převodem. Ceny inzerce všeobecně ovlivňuje především výše nákladu. Cena řádky tištěného inzerátu (nejen pro seznámení) u deníků, z konkurenčních důvodů například v nejprodávanější Mladé frontě Dnes, činí 17 Kč za řádku textu. Přidává se položka za značku inzerátu, případně za zasílání odpovědí. Celkově cena průměrného inzerátu vyjde asi na 200 korun.

Inzertní perpetuum mobile

Se zcela novým způsobem inzerce přišel po změně ekonomických podmínek v České republice po roce 1989 podnikatel a vydavatel Josef Kudláček. Forma kuponové inzerce v Čechách ještě nebyla známá. Do jisté míry se jedná o perpetuum mobile. V ěčný motor inzertních sdělení v časopise Annonce. S inzertním časopisem si člověk kupuje inzerci, která jej zajímá a zároveň nachází dva kupony, na něž může inzerovat v dalších vydáních zdarma. Byl by blázen, kdyby této možnosti nevyužil. Vždy je přece nějaká inspirace k nabídce či prodeji. Se zadáním „krmí“ rubriky inzertního časopisu a zabezpečuje náplň jeho dalších vydání. V případě seznámení se nabídka neustále zvyšuje. Páteční vydání Annonce (17 Kč) pro „volný čas“ nemají o zadání inzerce nouzi. Zejména nabídky placených služeb nelegální prostituce zaujímají stále větší počet stránek. Zavedená barva tisku, zmenšení písma, zprostředkování seznámení do zahraničí a uveřejňování fotografií za příplatek znamenají stále větší zisky pro vydavatele. Podobná vydání jako je Annonce pro volný čas, vycházejí v jiných dnech týdne i Annonce s náplní: auta, práce, bydlení.

Hlasové schránky

Mezi nové moderní způsoby seznámení patří inzeráty nabízející seznámení prostřednictvím tištěných inzerátů s uvedením telefonního čísla, kam je možné do hlasové schránky uložit vzkaz pro inzerujícího. Inzerát lze zadat po telefonu za cenu běžného hovoru, služba obsahuje i zpracování (přiřazení titulku, čísla hlasové schránky) a otištění textu zdarma. Odpovědi se vyzvedávají ze schránky s použitím osobního čísla, které inzerujícího většinou také nic nestojí. Písemné odpovědi na zveřejněné inzeráty se nepraktikují. Veškeré náklady hradí ti, kdo odpovídají inzerujícím na jejich výzvy a nabídky. K základnímu devítimístnému číslu dotočí číslo volané schránky a mohou namluvit svůj vzkaz. Pozor: Cena každé volané minuty činí 38 korun! Tento údaj v inzertní stránce zpravidla nebývá sázen tučným písmem. Podobně jako doprovodné oznámení, že služba seznámení s pomocí hlasové schránky je určena jenom osobám starším 18 let. Kontrola této podmínky je ovšem velmi problematická.

Internetová seznámení nesou rizika

Internet napomáhá zkracovat vzdálenosti mezi lidmi. Lidé jsou v neosobních kontaktech upřímnější, nemají zábrany jako při běžném hovoru z očí do očí. V chatování se „z hecu“ běžně podvádí, muži se vydávají za ženy, mladší za starší a naopak. Seznámit se mohou i velice věkově nevyrovnaní jedinci a dokonce se domluvit na reálném setkání, které je pak může zaskočit. A nejen je. V letošním horkém létě proběhl sdělovacími prostředky případ dvanáctileté anglické školačky Shenon a bývalého amerického vojáka, jedenatřicetiletého Tobyho, kteří se dohodli na setkání v Paříži, aby naplánovali svatbu.

Pestrá nabídka českého internetu

Na českém Seznamu se při vyhledávání pod heslem Seznámení objeví 278 odkazů, pod heslem Seznamky se nabízí 430 odkazů a pod heslem Seznamovací agentury výběr 27 firem z celé České republiky. Všechny další odkazy nabízejí další www stránky, buď s bližšími informacemi o zprostředkování seznámení, případně přímo systém zařazování do jednotlivých rubrik k seznámení podle pohlaví, místa, věku atd. Oblíbené je také nezávazné chatování. Seznamky se dále dělí na sekce erotické (184), inzertní (193), mobilní a SMS (13), soukr. sezn. inzerce (197). Seznamovací stránky nabízejí nejrůznější specializace: seznámení s partnery jiné sexuální orientace, seznámení na cesty, pro tanec, do kina, divadla, k posezení v hospodě, seznamovací pobyty podle věkových kategorií. Zvlášť je zprostředkováno seznámení pro náctileté. Na jiném místě je pamatováno na seniory, kteří s přibývajícím věkem a po osamostatnění dospívajících dětí, vypadlých z rodinného hnízda, touží vytvořit ještě jednu rodinu. Jsou seznamky určené pro registraci dívek zajímajících se o seznámení s cizincem, jedna se specializuje přímo na vyhledání partnera z USA a Anglie. Seznamovat se je možné podle náboženského přesvědčení, existuje speciální seznamka pro křesťany (ta je poměrně levná, registrace na rok stojí jen 200 Kč). Speciální seznamkou je pamatováno dokonce i na vegetariány. Serióznost seznamování je diskutabilní, reálné seznámení připadá tak na stovku kontaktů. Proč to však nezkusit, když je to tak jednoduché a rozptylující (mnohdy v pracovní době)… Zařazení do stránek Seznamu není zadarmo. Přidání firmy do přehledu Seznamu s logem stojí 3500 Kč ročně, základní zápis 1900 Kč. Všechny stránky doprovázejí inzertní banery, které vlastně provoz stránek financují. Seznamovací agentury mají stanoveny poplatky ve velkém cenovém rozpětí, od pár stovek po pár tisícovek při počítačovém výběru a zasílání nabídky i po několik let (!).

Partneři z celého světa na netu

Za nejmohutnější internetový „supermarket partnerů“ jsou označovány stránky Match.com, které mají osm milionů uživatelů a tři čtvrtě milionu platících abonentů. Američtí černoši využívají stránky BlackPlanet.com, židovská obec JDate.com a věřící křesťané Christiansingles.com. Svět už dávno přijal za svou ideu rovnoprávnosti mužů a žen. Obě pohlaví však nemají na partnery stejné požadavky. Stále ještě vycházejí z tradičních úloh žen a mužů ve společnosti. Muži chtějí především krásné mladší ženy, jejich společenské zařazení a hmotné zabezpečení je většinou podružné. Ženy hledají úspěšné muže, finančně zabezpečené, kteří by dokázali finančně zabezpečit jejich potřeby i potenciální rodinu. Jejich vzhled a věk není prioritní. Bohaté, společensky úspěšné ženy však někdy přebírají tradiční mužskou roli a hledají mladší muže. Svět chce být klamán, a tak jsou mnohé stránky seznamek celého světa propojeny a zejména ženy z chudších zemí hledají muže zemí bohatších. Krásné ženy směřují z východu na západ a z jihu na sever. Češky jsou v Německu a anglosaském světě žádanější než Ukrajinky. Ty však jsou přijatelnější než Vietnamky. Také na světové pavoučí síti lze pozorovat tyto tendence v nabídce a poptávce. Jako významný nástroj světové globalizace napomáhá internet mísení národů i lidských ras. Síť sítí je mimo jiné beze vší pochybnosti největší (a dobře placenou) světovou dohazovačkou na světě.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče