Podnikání uprostřed bazénu

29. ledna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
29. ledna 2007, 00:00

HANA TOMKOVÁ, MAJITELKA SPOLEČNOSTI AQUA AEROBICInstruktorka aqua aerobiku Hana Tomková začínala cvičením klasického aerobiku. Postupně se jí však koníček stával něčím víc.Časem se rozhodla, že se tímto oborem bude živit.Aerobik je asi pro většinu lidí známým pojmem. Zato aqua aerobik už tak známý není.

HANA TOMKOVÁ, MAJITELKA SPOLEČNOSTI AQUA AEROBIC Instruktorka aqua aerobiku Hana Tomková začínala cvičením klasického aerobiku. Postupně se jí však koníček stával něčím víc. Časem se rozhodla, že se tímto oborem bude živit.

Aerobik je asi pro většinu lidí známým pojmem. Zato aqua aerobik už tak známý není. Není divu, do Česka přišel teprve na sklonku 90. let minulého století. „Cvičí se v různě hluboké vodě. Pro organismus to znamená daleko menší zátěž než klasický aerobic,“ tvrdí podnikatelka Hana Tomková, která tato cvičení organizuje.

NA ZAČÁTKU BEZ REKLAMY

Začátky podnikání nejsou nikdy jednoduché. O to složitější je začít podnikat v oblasti, která je mezi veřejností prakticky neznámá. Tomková si nejprve udělala kurz na cvičitelku klasického aerobiku. Poté, co se objevily první ukázky cvičení ve vodě, bylo rozhodnuto. V Praze stála u zrodu aqua aerobiku. „Jelikož mi nikdy nic nového nebylo cizí, zkusila jsem novinku nejprve jako účastnice cvičení. Následovala řada školení a v roce 1998 jsem se ocitla na druhé straně pomyslné barikády,“ popisuje zrod své firmy Aqua aerobic.

V té době už ale byly na organizaci dvě. Postupně se vypořádaly s počátečními problémy a mohly začít organizovat cvičení ve více bazénech, pořídit si vlastní počítač, investovat do tvorby internetových stránek a také si najít vlastního účetního. „V neustálých změnách zákonů jsme se brzy přestaly orientovat,“ vzpomíná Tomková.

Jedním z problémů, s nímž se jako začínající podnikatelka musela vyrovnat, byly chybějící peníze na propagaci cvičení. „Musela jsem investovat především do pomůcek a zajištění počátečního provozu. Na velkou reklamní kampaň, která by veřejnost s tímto cvičením seznámila, už nezbývalo,“ říká.

Její jedinou reklamou prý bylo roznášení a nalepování letáčků a reference spokojených žen. Teprve postupem času se povědomost o aqua aerobicu rozšiřovala, cvičení začali doporučovat i lékaři. Pak už byla jeho propagace mnohem snazší.

PŘÍLIŠ MÁLO BAZÉNŮ

Momentálně Tomková zaměstnává 20 cvičitelek a cvičení pořádá ve 13 pražských bazénech. „V Praze je sice dostatek bazénů, kdyby jich ale bylo více, bylo by to lepší,“ říká. Podle jejích slov totiž ve většině bazénů „přestává být místo“. „Dopoledne jsou tam školy, odpoledne různé plavecké oddíly či firmy. Většinou jsou ty bazény třeba pod městskou částí, tedy dotované z veřejných rozpočtů, a tak je tam hodně času vyhrazeno také veřejnosti,“ konstatuje. Pokud se přece jen místo najde, mají instruktorky pro cvičení vyhrazeny třeba jen dvě dráhy, což je někdy nedostatečný prostor. Tomková tedy vítá plány městských částí na výstavbu nových bazénů, kde by se mohl cvičit i aqua aerobik.

CHYBĚJÍ INSTRUKTORKY

Kromě místa v bazénu se ovšem špatně shánějí i samotné instruktorky. Většinu mezi nimi tvoří studentky, které si chtějí přivydělat, je jich ale stále málo. Každá instruktorka musí navíc absolvovat povinné akreditované školení o délce 150 hodin, které stojí zhruba 18 tisíc korun.

Ač sama Tomková neuvažuje o tom, že by snad s podnikáním skončila a vrátila se zpět do zaměstnaneckého poměru, vadí jí různé překážky, které podnikání komplikují. „Nejhorší jsou různé poplatky, které musím jako každý podnikatel odvádět. Například stále se zvyšující odvody na zdravotním a sociálním pojištění, poplatky za hudbu a celý provoz, a v současné době i změny v oblasti zaměstnávání, tedy nový zákoník práce,“ vyjmenovává své trable.

Provozováním kurzů aqua aerobiku se podle jejích slov dá uživit, rozhodně to ale není na vydělávání statisícových sum ročně. Proto své aktivity doplňuje také jednorázovými sportovními akcemi, pořádáním relaxačních víkendů či sportovních dovolených.

**V PRAZE JE JEDNIČKOU

V oblasti aqua aerobiku v České republice podniká několik desítek firem či cvičitelek se živnostenským listem. Firma Hany Tomkové prozatím působí pouze v Praze, kde má většinový podíl na trhu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče