Podnikání: svět, kde se tvoří hodnoty

24. září 2009, 02:00 - Petr Korbel
24. září 2009, 02:00

Politika minulý týden umenšila význam zpráv z ekonomiky. Přesto jich bylo hodně a mnohé stály za pozornost. Svět podnikání, v němž se pracuje, kde se vytvářejí skutečné hodnoty, se bez ohledu na politické turbulence točí dál. Konaly se dva důležité veletrhy, strojírenský v Brně a automobilový ve Frankfurtu. Oba ukázaly, že českým podnikům nechybí invence a jsou schopny přicházet se zajímavými produkty.

Nová tramvaj pro Prahu

V Brně zaujala nová nízkopodlažní tramvaj z plzeňské Škody. Je určena zejména pro Prahu, ale lze doufat, že se uplatní také jinde. Je dobře, že se tramvaje pro české hlavní město budou nadále vyrábět v České republice, jinak by se exportní šance výrazně zúžily. Kdo chce uspět v zahraničí, obvykle se musí nejprve prosadit doma. Jen to musí být úspěch poctivý, založený na podnikatelské dovednosti a skutečných výsledcích, ne na zbožných přáních.

V devadesátých letech návštěvníci brněnského strojírenského veletrhu obdivovali jinou nízkopodlažní tramvaj z produkce tehdejší firmy ČKD. Také měla přinést revoluci na pražské koleje a její design lze dodnes hodnotit jako velice povedený. Na dodané exempláře však ve vozovně usedá prach. Nikdy se je nepodařilo zprovoznit. Přejeme plzeňské novince lepší osud a Pražanům, aby se nových kvalitních tramvají konečně dočkali. Nic z toho, co na pražské koleje vyjelo po legendárním modelu T3, se příliš nepovedlo, ale tentokrát se zdá, že to bude jinak.

Dobrá zpráva z Frankfurtu

Ve Frankfurtu měl premiéru vůz Škoda Superb Combi. Předchozí generaci kombík citelně chyběl a zdá se, že tato praktická novinka má velkou šanci na úspěch. Je to vůz, po němž mnozí manažeři a podnikatelé jistě rádi sáhnou. Důležitá je také informace, že Škoda Auto nalezla nový program i pro svůj závod ve Vrchlabí. Tam se měla vyrábět malá městská vozidla, jejichž montáž Volkswagen nakonec přesunul do Bratislavy. Nalezení nového programu pro Vrchlabí je projevem podnikatelské zodpovědnosti mladoboleslavské automobilky.

Během týdne však přišly i špatné zprávy. Například nadnárodní koncern Unilever uzavře svůj závod v Nelahozevsi. Obdobný konec letos zažila výroba obráběcích strojů v Žebráku či vlaků v Praze na Zličíně. Je to obtížně řešitelný problém: když obří nadnárodní společnosti potřebují snížit kapacity, přednostně uzavírají závody v zemích, kde lze lidi propouštět poměrně snadno. Na druhou stranu menší domácí firmy potřebují, aby byl pracovní trh velmi pružný. Bylo by proto třeba nastavit vyvážená a spravedlivá pravidla, jenže na těch by se museli politici shodnout. Což dá spoustu práce, zatímco hádky a osobní útoky jsou tak snadné.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče