Podnikání je jako karetní hra

10. dubna 2007, 00:00 - LUBOMÍR BROŽEK
10. dubna 2007, 00:00

KAREL ARBES, PRODUCENT POŘADU POKR: Od září 2006 vysílá Česká televize každý čtvrtek po 22. hodině na prvním programu pořad POKR. Diváci jej původně znali pod názvem Podnikatelský servis. Na novinky jsme se zeptali producenta pořadu Karla Arbesa.

KAREL ARBES, PRODUCENT POŘADU POKR: Od září 2006 vysílá Česká televize každý čtvrtek po 22. hodině na prvním programu pořad POKR. Diváci jej původně znali pod názvem Podnikatelský servis. Na novinky jsme se zeptali producenta pořadu Karla Arbesa. Přesun programu na „jedničku“, a navíc v poměrně divácky atraktivním čase, je pro producenta dobrá zpráva. Avšak na druhé straně s sebou taková změna asi přináší nové výzvy?

Přechod pořadu si vyžádal změny v realizačním týmu dramaturgie pořadu ve společnosti K. A. Production. Přišli zcela noví lidé - dramaturg Filip Rožek, Eva Čejková, Pavlína Zdanovcová. Z původního týmu redaktorů zůstal pouze jeden. Šlo především o to, aby pořad diváka zaujal zajímavými, inspirativními a především srozumitelnými příběhy, v nichž se může najít. POKR přinesl i archivní reminiscenci na některé významné podnikatele české historie. To na mladou generaci může působit výchovně a na jiné diváky inspiračně. Postupně se „tváří“ pořadu stal moderátor Aleš Cibulka. Ten se v programu našel a stále více ho baví. Navíc přináší i nové nápady. Některé z nich určitě použijeme.

Jak reagují diváci?

Pořad v této podobě většinou uvítali. Jejich dopisy, které přicházejí prostřednictvím naší webové adresy www.pokrservis. cz, přinášejí řadu podnětů. Ty jsou následně dramaturgií vyhodnoceny a konkrétní reflexe se zpětně objeví přímo v dalších dílech POKR. Vítáme i širší spolupráci diváků, například formou soutěží. Nebo příběhů, které můžeme natočit.

Jaká je nyní vaše cílová skupina a jak by měla vypadat ideální sestava diváků, které tvůrci chtějí oslovit?

Současná cílová skupina je střední generace. Poslední výzkumy naznačují i příliv mladých diváků. Pokud se má cílová skupina rozšiřovat právě o ně, je nezbytné, aby mladí lidé v pořadu nacházeli svá témata.

Připravujete pro příští období nějaké další změny? A pokud ano, co si od nich slibujete? Připravujeme řadu novinek. Chceme s diváky, i ve spolupráci s dalšími médii, připravit soutěže, které nejen pobaví, ale budou obsahovat i určité širší sdělení. Například soutěž o nejlepší podnikatelský záměr. Rozjeli jsme se do našich měst a nastartovali seriál - něco jako „podnikání v našem městě“ z hlediska historie i současnosti. Začínáme se intenzivně zabývat i evropskými fondy. Zde jsme s Alešem Cibulkou dohodnuti, že bude jakýmsi průvodcem v této nesmírně významné, ale často nesrozumitelně komplikované problematice. Finance v letech 2007 až 2013, které může Česká republika z těchto zdrojů čerpat, jsou významné a neopakovatelné. Jak vnímáte podnikatelské prostředí v Česku a v čem může pořad přispět k jeho kultivaci?

Podnikatelské prostředí je stále ještě přebyrokratizované a často není měřeno všem stejně. I stát - respektive jeho instituce - někdy zachází s malými zcela jinak než s velkými hráči. Malý podnikatel nemá zdroje na náročné advokáty, kteří by ho často vysekávali ve sporech s byrokracií. Velcí ano. I o tom budeme v našem pořadu hovořit příští rok. Jde nejen o kultivaci podnikání, ale i kultivaci prostředí, které právě podnikání a osobní iniciativu lidí často tlumí nebo přímo ničí.

Podnikání někdy skutečně může připomínat známou karetní hru. Myslili jste na to, když jste zvolili název pořadu POKR?

V pokeru můžete vyhrát, ale také prohrát, všechno najednou. Podnikatel se často dostane do situace, že přijde o mnoho, včetně rodinného majetku. Ale pokud je úspěšný, cílevědomý, má vize i vůli je úspěšně realizovat, pak může zbohatnout. Dokonce tak, že je objektem závisti. Postřehy, Komentáře a Rady pro podnikatele tedy uvozují název POKR, který s určitým druhem nadsázky vystihuje i to, že ne každý může být úspěšný. Záleží na schopnostech, vůli, ale i nezbytné míře štěstí každého, kdo do světa podnikání vstoupí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče