Podnikám s tankovým praporem

09. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
09. října 2006, 00:00

MARTIN SCHMID: Sám kdysi prožil únos. Prošel důstojnickým výcvikem, zná metody protiteroristického boje. Zážitky a znalosti teď Martin Schmid využívá v netradičním byznysu. Nakoupil vojenskou techniku a nabízí drsné adrenalinové akce.

MARTIN SCHMID: Sám kdysi prožil únos. Prošel důstojnickým výcvikem, zná metody protiteroristického boje. Zážitky a znalosti teď Martin Schmid využívá v netradičním byznysu. Nakoupil vojenskou techniku a nabízí drsné adrenalinové akce.

Skupinka nic netušících zahraničních turistů jede autobusem. Najednou vůz zastaví. Objeví se několik ozbrojených - uniformovaná zásahová jednotka. Vyvedou turisty ven, opřou je o autobus, prohledají. Jednoho z nich odvezou pryč. Teprve po chvíli se policisté i se zatčeným turistou vrátí a omluví se. Šlo o omyl.

Vystresovaní turisté nastoupí zpátky do autobusu a jedou dál. Rozebírají netradiční zážitek, na který budou ještě dlouho vzpomínat. Jen několik členů skupiny ví, že nešlo o nepovedený policejní zátah, ale o jednu z mnoha naaranžovaných akcí, které na objednávku připravuje podnikatel Martin Schmid.

VÁLČETE ZA SOCIALISMUS

Světoběžník švýcarského původu Martin Schmid má za sebou i přes své mládí velmi pestrý život. Prošel půl světa, vystudoval důstojnickou školu, dělal kuchaře i šéfa hotelu. Nakonec před několika lety zakotvil v Česku, které se mu líbí jako země i jako ideální lokalita pro byznys.

Zaměřil se zde na turistický ruch a vybudoval agenturu, která staví na originálním konceptu. „Vycházím jednak z toho, že zahraniční turisté mají s Českou republikou spojeny nějaké asociace. Třeba, že tu vládli komunisté. Že tu byla sovětská vojska,“ říká plynulou češtinou Schmid. „A za druhé: Člověk si chce všechno vyzkoušet na vlastní kůži. Ne se na to jenom dívat. Takže jsem si řekl, že to turistům umožním,“ vysvětluje podnikatel.

V roce 2001 proto rozjel společnost Fortissimo Prague. Díky ní může turista například řídit tank T-55 nebo zažít výsadek z vojenského vrtulníku. „Měl by to být takový živý skanzen socialistické armády, žádné nudné muzeum,“ říká Schmid. Jeho společnost připravuje také teambuildingové hry pro tuzemské firmy.

MALÁ SOUKROMÁ ARMÁDA

Schmid si pro tyto potřeby shromáždil doslova malou armádu. „Nakoupili jsme asi deset tanků. Najdete mezi nimi všechny hlavní typy, které užívala vojska Varšavské smlouvy. Od slavného tanku T-34 až po moderní T-80. Dále máme džípy, nákladní a obrněné transportéry, celkem asi 50 vozů.“ Pořizovací náklady podle Schmida nepřesáhly 20 milionů korun. „Důležité je, že veškerá naše technika je naprosto neškodná. Hlavně jsou samozřejmě zničeny,“ zdůrazňuje podnikatel. Firma si pronajímá také vrtulníky, zájemce se může projet i na motorové čtyřkolce.

Manévry obrněné mašinérie se odehrávají v bývalém vojenském prostoru severně od Prahy. Schmid tam pořídil areál s rozlohou 250 tisíc čtverečních metrů. Lokalita se občas promění v dunící bitevní pole. „Někdy děláme monstrózní akce až pro 80 lidí,“ říká Schmid.

PRO AMERIČANY JSME DIVOKÝ VÝCHOD

Po adrenalinových zážitcích je velká poptávka. „Zakázek je spoustu, nestačíme se otáčet,“ pochvaluje si Schmidova spolupracovnice Klaudie Soukupová. Asi 60 procent objednávek přichází ze zahraničí, zbytek z Česka. „Jak se ukazuje, o tento druh zábavy je zájem. A určitě bude stoupat,“ říká na adresu netradičních adrenalinových akcí předseda Asociace cestovních kanceláří ČR Michal Šeba. „Je to celosvětový jev, na jehož vrcholu je vesmírná turistika,“ dodává.

České cestovky mohou navíc využít právě ono stereotypní vnímání postkomunistických zemí. Někteří cizinci totiž vidí Českou republiku stále prizmatem socialistické minulosti. „Ale ne všichni. Němci a další Evropané samozřejmě vědí, že jsme už dávno civilizovanou zemí. Naopak zejména Američané mají stále reminiscence na éru studené války,“ říká podnikatel Petr Čech, jehož cestovní agentura nabízí i let ruskou stíhačkou MiG-29.

STAŇTE SE TŘEBA MICHAELEM DOUGLASEM Martin Schmid dotáhl koncept adrenalinových her k stoprocentní variabilitě. „Každá je jiná, šitá přesně podle přání zákazníka,“ říká. Škála akcí tak zahrnuje nejrůznější blázniviny. Od slaňování z vrtulníku, přes destrukci vraku auta tankem až po malý fingovaný únos. „V případě nutnosti podepisují účastníci reverz. Ale stejně často netuší, do čeho přesně jdou. Někdy ani nevědí, na území kterého státu se momentálně nacházejí, protože na ně naši figuranti mluví rusky.“ V případě aranžovaného zákroku zásahové jednotky u autobusu turisté zpočátku vůbec netuší, že jde jen o hru. „Zpětně se ti chytřejší samozřejmě dovtípí, že jsme pro ně připravili malé divadlo. Zejména, pokud jim posléze průvodkyně nabídne fotografie ze zásahu,“ usmívá se Schmid.

Jedna z nejkurióznějších akcí, kterou připravoval, prý připomínala film Hra s hercem Michaelem Douglasem v hlavní roli. „Jeden americký podnikatel tuto akci objednal pro svého velmi bohatého přítele, který šéfuje velké firmě. Naším úkolem bylo otestovat, kolik toho tento manažer, zvyklý na obrovský stres, snese. Během tří dní vyzkoušel snad všechno, čeho se v životě bál. Teprve potom přišel a krásně vyčerpaný konečně řekl: končím, vzdávám se,“ vypráví Martin Schmid.

ŘIDIČ JE DRAŽŠÍ NEŽ PASAŽÉR

Přesné výnosy své firmy nechce Martin Schmid uvádět. Obrat se každopádně počítá na desítky milionů korun. Třeba za krátkou projížďku tankem zaplatí zájemce 4800 korun, když bude řídit. Pokud pojede jen jako pasažér, cena je 450 korun. „Za fingovaný zákrok zásahové jednotky si účtujeme přibližně tisíc eur. Ty vůbec nejdražší akce stojí kolem 2000 eur za den,“ říká Schmid. CHYBÍ MI JEN POŘÁDNÉ HORY Svérázný byznys chce v Česku Martin Schmid rozvíjet i nadále. Zakotvil tu, protože se mu líbí země i její strategická poloha. „Jsou tu inteligentní lidé a je odtud všude blízko. Jsem Švýcar, který nabízí český produkt celému světu,“ směje se. Jediné, co mu zde chybí, jsou pořádné hory. „Kdysi mě vzali kamarádi do Špindlerova Mlýna. Když jsme tam přijeli, rozhlédl jsem se a zeptal: A kdy už budeme konečně v těch horách?“

Z hlediska podmínek pro podnikání nevnímá jako přílišnou výhodu místní cenovou hladinu. „Všichni si myslí, že jsou v Česku velmi nízké ceny. Ale to je omyl. Například nájmy i některé další náklady jsou v Praze daleko vyšší než třeba v některých švýcarských městech,“ upozorňuje Schmid.

Obchodování s adrenalinem se ujalo. Akční rádius Schmidových akcí se dnes táhne už přes půl Evropy. Až tedy pojedete na podnikové výjezdní zasedaní a náhle vás přepadne protiteroristické komando, neztrácejte hlavu. Možná pro vás jenom někdo připravil malou hru spolu s režisérem, který se jmenuje Martin Schmid.

ČESKO ZNAMENÁ I HOKEJ

„Kromě jiného mají cizinci zafixováno, že se v Česku hraje výborný hokej,“ říká Martin Schmid. Proto jako jeden ze zážitků, které patří k českému koloritu, nabízí i improvizované hokejové utkání. „Zahrají si i lidé, kteří v životě nedrželi hokejku v ruce. Jde spíš o nadšení, týmového ducha a zábavu,“ říká podnikatel.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče