PODIVNÁ OBJÍŽĎKA PRO CHRYSLER

29. srpna 2008, 15:44 - David Kiley
29. srpna 2008, 15:44

Proč je riskantní být prodejcem a smluvním výrobcem aut jiných firem

Tak takhle to dopadlo. Z Chrysleru, vynálezce minivanu (jednoho z nejprodávanějších nápadů v dějinách automobilismu), se pomalu stává prodejce a smluvní výrobce automobilů jiných firem. Aby ucpal velké díry ve své řadě vozidel, v níž převládají nákladní vozy, americký výrobce automobilů už plánuje, že bude dávat znak Chrysleru na přestavěný subkompakt Versa firmy Nissan Motors. Proslýchá se, že s japonskou firmou právě jedná o zahájení prodeje jedné verze rodinného sedanu Altima. Navíc, aby dal vzpruhu svým nevyužitým závodům na výrobu nákladních aut a dodávkových vozů, Chrysler je ochoten na zakázku montovat tato vozidla pro jakéhokoli výrobce, který je potřebuje. Tento plán se nevylíhl v mozku žádného odborníka na výrobu automobilů. Jsou za ním cítit finančníci, kteří jsou teď hluboce uhnízděni v závodech Chrysleru. Společnost Cerberus Capital Management zaplatila 7,4 miliardy dolarů za 80 procent Chrysleru, a protože podcenila obtížnost zvratu v jeho činnosti, spoléhá na snížení nákladů a zachování hotovosti. Chrysler i Cerberus uvádějí, že ušetří stovky milionů či dokonce miliardy dolarů na nákladech vývoje malých vozů a rodinných sedanů. A tvrdí, že je daleko lepší mít továrny dohromady, než na nich tratit. Ano, dává to jakýsi podivný smysl, ale fakticky to zajišťuje, že Chrysler možná už nikdy nebude prosperovat jako samostatná firma. Partnerská spolupráce má vážné slabiny. Představte si hvězdu Chrysleru nebo rohy Dodge na přestavěném Nissanu. A položte si otázku: proč si nekoupit rovnou Nissan? Vždyť značky Chrysler a Dodge patří na trhu k těm nejslabším. Vozidla značky Nissan si často uchovávají svou hodnotu lépe než Chryslery. (Jako obdobu uvažte společný podnik firem General Motor a Toyota Motors na výrobu malých vozů: verze téhož základního vozidla se pod značkou Toyota prodává daleko lépe a za mnohem více peněz.) A nezapomínejme, že nejslavnější jména Chrysleru symbolizují jízdu v terénu (Jeep) a vysokou spotřebu při silném výkonu (slavný motor Hemi). S takovým dědictvím značky je těžké prodávat malé sourozence Nissanu. Tím se dostáváme k plánu pronajímání továren Chrysleru. V rámci partnerské spolupráce Chrysler vytvoří pro Nissan verzi svého pickupu Dodge Ram. Volkswagen si objednal dodávkový vůz. Jistěže jde o projevy důvěry. Odradí však problémy kvality u Chrysleru jiné zájemce? Dvě nedávné studie výzkumné společnosti J.D. Power & Associates uvádějí, že kvalita u Chrysleru hodně pokulhává za jeho nejtvrdšími soupeři. Vedoucí pracovníci Chrysleru se hájí tím, že se odvolávají na výzkum provedený poradenskou firmou Oliver Wyman Group, který ukazuje, že výrobní efektivita společnosti patří dnes v Severní Americe k těm nejlepším. Rovněž uvádějí, že kvalita utrpěla proto, že bývalá mateřská společnost Daimler šetřila na součástkách. Avšak spoléhání se na jiné výrobce automobilů přináší ještě jeden problém. Odvádí Chrysler na území vzájemného napodobování a pryč od jeho novátorských kořenů. Společnost se často vynořila z krize jako bájný Fénix z popela díky takovým inovacím, jako byly minivan nebo první sportovní užitková vozidla typu Jeep Grand Cherokee. Průlomy v designu pickupu Dodge Ram a PT Cruiser v devadesátých letech vydělaly miliardy. V nedávnější době byl velkým hitem sedan 300, i když neměl dlouhého trvání. Prezident Chrysleru Tom W. LaSorda namítá, že vozy Chrysleru nebudou vůbec vypadat jako jejich sourozenci značky Nissan a že v plánované zámořské expanzi bude hrát významnou úlohu strategie. Partnerská spolupráce v automobilovém průmyslu má tendenci přicházet vniveč, když se zájmy rozcházejí. Spojenectví s Nissanem prozatím umožní společnosti Cerberus udržet Chrysler v chodu, zatímco bude uvažovat o strategii odchodu. Nissan možná Chrysler nekoupí přímo (navzdory spekulacím) a vypadá to, že je spokojen s volnějším uspořádáním, jež mu umožní prodávat více automobilů. LaSorda si nemyslí, že by někdy brzy došlo k prodeji. Avšak prohlubující se partnerská spolupráce s Nissanem znamená menší pravděpodobnost, že by Chrysler působil osamoceně. Tato společnost nakonec bude opět na prodej. Jedinou otázkou je kdy.

/text v černém boxu na s. 29; shora dolů a zprava doleva/
OČEKÁVÁNÍ OD NISSANU
Chytnou se zákazníci?

◄ NISSAN VERSA
Chrysler bude prodávat jednu verzi v roce 2009 v Jižní Africe. Do USA přijde malá verze v roce 2010.

NISSAN ALTIMA ►
Ještě nedošlo k dohodě, ale tento rodinný sedan by mohl pomoci podepřít slabou řadu osobních automobilů značky Chrysler.

Pramen: BusinessWeek

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče