Počítač mají v lázních i kuchaři

05. září 2005, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
05. září 2005, 00:00

PODNIKOVÝ SOFTWARE Mariánské Léčebné lázně investovaly do inovace IT vybavení za poslední dva roky téměř 30 milionů korun. Vybudovaly moderní počítačový systém, který řídí veškerý provoz od léčebných procedur přes kuchyň až po uklízení. Uklízečka poklidí pokoj a do počítačového systému zadá informaci, že místnost je připravena k nastěhování.

PODNIKOVÝ SOFTWARE Mariánské Léčebné lázně investovaly do inovace IT vybavení za poslední dva roky téměř 30 milionů korun. Vybudovaly moderní počítačový systém, který řídí veškerý provoz od léčebných procedur přes kuchyň až po uklízení.

Uklízečka poklidí pokoj a do počítačového systému zadá informaci, že místnost je připravena k nastěhování. Okamžitě do něj mohou z recepce poslat klienty. Kuchař zjistí v podnikovém informačním systému, kolik klientů má předepsanou speciální dietu, zkontroluje stav potravin ve skladu a podle potřeby objedná chybějící suroviny.

To není představa z říše sci-fizhruba takto fungují mariánské Léčebné lázně. Přitom ještě před dvanácti lety prakticky ve většině hotelů spadajících pod řetězec v Mariánských Lázních neměli jediný počítač a vše řešili ručně. Což byla zejména při organizování léčebných procedur úmorná práce a klienti si nemohli ani příliš vybírat v časovém rozvrhu masáží nebo koupelí.

PENÍZE NEPOTŘEBUJETE

„Dnes když přijde host, tak po ubytování na pokoji jde na vyšetření k lékaři. Ten určí, které procedury absolvuje,“ říká IT manager společnosti Léčebné lázně Jozef Kovács. Každou proceduru je potřeba načasovat, to znamená naplánovat, kdy a která začne. Klient si může vybrat, v kolik hodin a jakou léčbu upřednostní třeba s tím, že celou středu by měl rád volnou. Když je takových hostů tisíc, není kombinování procedur jednoduchá a rychlá záležitost. Počítačové systémy to zvládají téměř okamžitě.

Navíc takový podnikový systém vytvoří virtuální účet každého klienta, ten se pak může na tento účet stravovat v restauracích nebo barech a pak vše hromadně zaplatit při odjezdu. Nemusí tak vůbec nosit peníze při toulkách po nádherném městě. Do budoucna tady chystají i zavedení čipových karet, kterými se pak bude host identifikovat při placení a odpadne složitější procedura ověřování totožnosti klienta podle hotelových kartiček.

Nejen hostům usnadňuje podnikový software ubytovaní, ale také zaměstnancům lázní práci. Například šéfkuchař dostává podrobné informace o skladbě jídelníčku většiny hostů, takže se může dopředu zásobit potřebnými surovinami. Však je to i jeho zájem - jeho platové ohodnocení také vychází z toho, kolik jeho úsek dokázal lázním vydělat. Nejde o to, aby ušetřil každý haléř, ale aby zbytečně třeba nekoupil „vagon“ vepřového masa, když je většina hostů z Izraele nebo muslimských zemí. Přitom právě návštěvníci z muslimských zemí patří k významné skupině klientů lázeňského města.

MILIONOVÉ INVESTICE

Veškeré vymoženosti a mnohé další samozřejmě nezískaly lázně zadarmo. Musely vybudovat robustní počítačový systém, který to všechno zvládne. „Do nákupu nových počítačů, serverů a tiskáren jsme investovali 13,5 milionu korun. Podobnou sumu pak stálo i softwarové vybavení,“ prozrazuje je Kovács. Největší část peněz za software spolkly databáze Oracle, na kterých celý podnikový software v Léčebných lázních běží, ekonomický systém a lázeňský software. Menší sumy pak byly potřeba pro nákup počítačového účetnictví a rozšiřujících softwarových modulů specializovaných pro lázeňství.

Postupná modernizace provozu přinesla také zvýšené nároky na pracující. Všichni nově zaměstnaní musí projít podrobným školením, aby se naučili potřebný software ovládat, pořádají se i tréninková školení v průběhu roku. S rostoucími nároky na pracovní výkonnost se také v Lázních v průběhu nasazení nového počítačového vybavení nesmířila část zaměstnanců a odešla jinam.

Návratnost vložených téměř 30 milionů korun nechce Kovács sdělit, protože to prý nelze spočítat přesně. „Rozhodně ale díky investici nabízíme klientům kvalitnější a rychlejší služby,“ říká Kovács.

Klady to přineslo i vedení podniku. Zatímco dříve byly finanční výsledky za předchozí měsíc k dispozici až 25. den dalšího měsíce, dnes už to je v desátém dni. A plánuje se ještě další poloviční zkrácení.

TŘETÍ NEJVĚTŠÍ

Společnost Léčebné lázně Mariánské Lázně provozuje tří-, čtyř- a pětihvězdičkové hotely v Mariánských Lázních s celkovou kapacitou 911 pokojů a 1639 lůžek. Z hlediska ubytovací kapacity je třetí největší lázeňskou organizací v České republice. Základem léčby jsou minerální prameny, přírodní plyn CO2 a peloidy. V Mariánských Lázních se léčí onemocnění pohybového aparátu, onemocnění ledvin a močových cest, dýchacích cest, gynekologických a metabolických nemocí. Léčebné lázně Mariánské Lázně jsou členem skupiny Danubius Hotels Group - jednoho z největších hotelových řetězců v Evropě s lázeňskými hotely v Maďarsku, Rumunsku, Česku a na Slovensku.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče