Počet firemních nadací v Česku se zdvojnásobil

23. září 2011, 12:10 - Dalibor Dostál
23. září 2011, 12:10

Zájem tuzemských firem o podporu dobročinných aktivit roste. Svědčí o tom také přibývající počet firemních nadací. Od roku 2003 se jejich počet zdvojnásobil. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovalo Fórum dárců.

Foto: Profimedia.cz

Ještě v devadesátých byl pojem firemní nadace v Česku téměř neznámý pojem. Mezi několik málo výjimek tehdy patřila například sklářské společnosti Preciosa, jejíž nadace má svůj původ již v roce 1993. Jinak se však počátky firemních nadací či nadačních fondů začíná psát až v roce 1998.  K první výraznější vlně nárůstu počtu firemních nadací pak došlo po roce 2000.

V současnosti působí v České republice 210 firemních nadací a nadačních fondů. Z toho 91 nadací a 119 nadačních fondů. To představuje více než desetinu, tedy přesněji 12 procent  z celkového počtu nadačních subjektů. Od roku 2003, kdy dělalo Fórum dárců první výzkum zaměřený na tuto oblast, se jejich počet zdvojnásobil.

Český firemně nadační sektor je poměrně mladý a teprve si získává svoje jméno,“ říká Klára Šplíchalová z Fóra dárců.  To nyní usiluje o to, aby počet firemních nadací rostl nejen co do počtu, ale také co do kvality. Ve spolupráci s nejvýznamnějšími firemními nadacemi proto letos připravilo založení Asociace firemních nadací a fondů.

Jejím cílem je ukázat výsledky práce firemních nadačních subjektů, a zejména společně nastavit standardy kvality práce v oblasti trvale udržitelného firemního dárcovství,“ dodala Šplíchalová. Zakládající šestici asociace tvoří Nadace České spořitelny, Nadace ČEZ, Nadace O2, Nadace OKD, Nadační fond GSK a Nadační fond Veolia.

Celková výše registrovaného nadačního jmění ze strany tuzemských firemních nadací je 1 048 565 515  korun, přičemž však průměrná výše nadačního jmění činí 11 522 698 korun. Pro srovnání, celková výše registrovaného nadačního jmění u nejsilnějších nefiremních českých nadačních subjektů, tedy příjemců příspěvku z Nadačního investičního fondu (NIF), je 3 260 583 686 korun.

Díky tomu, že zázemí firemních nadací tvoří významné podniky, které garantují pravidelný přísun peněz, není pro firemní nadace výše základního jmění příliš významná. České firemní nadace a fondy podporují nejčastěji oblast vzdělávání, zdraví, děti a mládež a kulturní aktivity. V tomto směru české firemní nadační subjekty víceméně kopírují zahraniční trendy, protože i v zahraničí se firemní nadace a fondy věnují zejména podpoře těchto aktivit. Oproti tuzemským nadacím firmy v zahraničí výrazněji podporují především oblast životního prostředí.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít