Počet firemních nadací v Česku se zdvojnásobil

23. září 2011, 12:10 - Dalibor Dostál
23. září 2011, 12:10

Zájem tuzemských firem o podporu dobročinných aktivit roste. Svědčí o tom také přibývající počet firemních nadací. Od roku 2003 se jejich počet zdvojnásobil. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovalo Fórum dárců.

Foto: Profimedia.cz

Ještě v devadesátých byl pojem firemní nadace v Česku téměř neznámý pojem. Mezi několik málo výjimek tehdy patřila například sklářské společnosti Preciosa, jejíž nadace má svůj původ již v roce 1993. Jinak se však počátky firemních nadací či nadačních fondů začíná psát až v roce 1998.  K první výraznější vlně nárůstu počtu firemních nadací pak došlo po roce 2000.

V současnosti působí v České republice 210 firemních nadací a nadačních fondů. Z toho 91 nadací a 119 nadačních fondů. To představuje více než desetinu, tedy přesněji 12 procent  z celkového počtu nadačních subjektů. Od roku 2003, kdy dělalo Fórum dárců první výzkum zaměřený na tuto oblast, se jejich počet zdvojnásobil.

Český firemně nadační sektor je poměrně mladý a teprve si získává svoje jméno,“ říká Klára Šplíchalová z Fóra dárců.  To nyní usiluje o to, aby počet firemních nadací rostl nejen co do počtu, ale také co do kvality. Ve spolupráci s nejvýznamnějšími firemními nadacemi proto letos připravilo založení Asociace firemních nadací a fondů.

Jejím cílem je ukázat výsledky práce firemních nadačních subjektů, a zejména společně nastavit standardy kvality práce v oblasti trvale udržitelného firemního dárcovství,“ dodala Šplíchalová. Zakládající šestici asociace tvoří Nadace České spořitelny, Nadace ČEZ, Nadace O2, Nadace OKD, Nadační fond GSK a Nadační fond Veolia.

Celková výše registrovaného nadačního jmění ze strany tuzemských firemních nadací je 1 048 565 515  korun, přičemž však průměrná výše nadačního jmění činí 11 522 698 korun. Pro srovnání, celková výše registrovaného nadačního jmění u nejsilnějších nefiremních českých nadačních subjektů, tedy příjemců příspěvku z Nadačního investičního fondu (NIF), je 3 260 583 686 korun.

Díky tomu, že zázemí firemních nadací tvoří významné podniky, které garantují pravidelný přísun peněz, není pro firemní nadace výše základního jmění příliš významná. České firemní nadace a fondy podporují nejčastěji oblast vzdělávání, zdraví, děti a mládež a kulturní aktivity. V tomto směru české firemní nadační subjekty víceméně kopírují zahraniční trendy, protože i v zahraničí se firemní nadace a fondy věnují zejména podpoře těchto aktivit. Oproti tuzemským nadacím firmy v zahraničí výrazněji podporují především oblast životního prostředí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít