Po stopách nezákonných kopií

20. srpna 2008, 14:53 - Alex Halperin
20. srpna 2008, 14:53

Žádný spotřební výrobek...

Celý podtitul: Žádný spotřební výrobek se na africkém kontinentu nezdá být natolik malý nebo levný, aby si ho nevybrali za terč čínští padělatelé

Před několika lety začala firma Sara Lee, obří výrobce spotřebního zboží, zjišťovat, že se v Africe objevují padělky jejího nejprodávanějšího výrobku, krému na boty Kiwi. Firma uskutečnila odvetný úder a upravila nálepku Kiwi. Padělatelé ji však rychle napodobili. Společnost Sara Lee proto přišla s novými velikostmi balení. O půl roku později se v nových velikostech začaly objevovat i padělky. Potom společnost změnila formu, aby krabičky s krémem Kiwi měly hlubší obrubu, ale padělatelé brzy měli na trhu téměř shodné. „Pokaždé, když něco změníme, následují nás ve stále kratší době,“ stěžuje si Joab Ouma, který v té době byl marketingovým ředitelem Sara Lee pro východní Afriku a v současnosti pracuje samostatně jako distributor společnosti v Ugandě. „Nejprve to bylo šest měsíců. Teď je to jen šest týdnů.“
Ohniskem této hry na kočku a myš je krém na boty, který se prodává v krabičkách za pouhých 35 centů. Kiwi je zdaleka nejvýznamnější značkou krému na boty na kontinentě s celkovými prodeji více než 50 milionů dolarů a patrně s 80procentním podílem na trhu. Jenže v Ugandě a některých dalších zemích je zhruba polovina krému prodávaného jako „Kiwi“ padělaná. To snižuje odbyt krému na boty od firmy Sara Lee na celém kontinentě přibližně o dvacet procent. „Největším konkurentem je naše značka,“ přiznává Ouma.
Zapomeňte na padělané rolexky, imitace kabelek Louis Vuitton a falešnou Viagru. Čínští padělatelé zaměřující se na Afriku si berou na mušku přímo spodní část trhu. Jednoduché a levné vysokoobjemové výrobky, jako jsou propisovačky prodávající se za pár drobných, malé balíčky mýdla nebo deodorantu a krém na boty Kiwi (překvapivě velký byznys v Africe, kde si lidé často udržují boty celá léta a přepečlivě je leští). To všechno jsou hlavní terče mnoha čínských továren vyrábějících padělky. Firma Kiwi zavřela továrny v Malawi a Zambii a jeden závod na tužky BiC byl zrušen v Mozambiku – všechny zčásti kvůli pirátství. Proč se podvodníkům líbí Afrika, je snadné zjistit. Přestože jsou spokojení, když prodávají evidentní padělky, je pro ně mnohem lepší, mohou-li propašovávat své výrobky do zákonného řetězce maloobchodního prodeje a dosáhnout plné ceny. Nikde to není snazší než v subsaharské Africe, kde se většina prodejů odehrává v obchůdcích ze škvárobetonových tvárnic nebo u stánků stlučených z odpadového dřeva. Zatímco několik velkých řetězců drží dodavatele pevněji na uzdě, stovky tisíc drobných afrických obchodníků kupují zboží od toho nejlevnějšího pramene, který najdou. Ugandský národní úřad pro normalizaci odhaduje, že by téměř třetina spotřebního zboží prodávaného v zemi mohla být falešná.
A padělatelé mohou vydělávat i na zboží, jež se prodává za pakatel. Firma Nice House of Plastics se sídlem v Kampale vyrábí zubní kartáčky, které se prodávají jen v Ugandě a sousedních zemích. V současnosti expeduje měsíčně méně než 800 tisíc kartáčků oproti dvěma milionům, protože je před dvěma lety začali kopírovat čínští výrobci. „Lidé používali na čištění zubů větvičky stromů. Pokud však vydělávají více peněz, kupují si zubní kartáčky, a proto by měl odbyt růst,“ uvádí James Mulwana, podnikový ředitel firmy Nice. Ačkoli zubní kartáček firmy Nice se prodává jen za dvacet centů a Mulwana má necelé dva centy zisku z každého prodeje, marže padělatelů jsou vyšší, protože nemají žádné propagační nebo marketingové výdaje. „Jakmile Číňané zjistí, že se váš výrobek prodává, napodobí jej,“ říká.
Padělatelé dělají opravdu dobré napodobeniny. Falešné zubní kartáčky Nice se prodávají v plastových vypouklých balíčcích, které jsou prakticky k nerozeznání od balení firmy Nice. Kromě toho, že se na padělcích píše Design in Germany, kdežto na pravých výrobcích je uvedeno Made in Uganda. Firma Haco Industries vyrábí licenčně v Nairobi tužky BiC. Roční prodeje firmy Haco se propadly z 90 procent činících 25 milionů dolarů na pouhých 50 procent, protože trh zaplavily padělky, které i vedoucí pracovníci firmy obtížně rozeznávají od pravých výrobků. Podnikový ředitel firmy Haco Polycarp Igathe bere jednu z napodobenin a mrští s ní o skleněný povrch svého stolu, ale tužka se nerozbije. „To je zatraceně dobré,“ přiznává a prohlíží si nepotlučenou tužku. „Každým dnem se zlepšují.“ Africké vlády si uvědomují, že mají problém, ale obtížně jej zvládají. „Ochrana práv duševního vlastnictví v rozvojových zemích … je nová věc,“ přiznává Wycliffe Swanya z Keňské asociace výrobců. Keňa a Uganda navrhly zákony proti padělkům, ale opatření dosud nezačala platit. I pokud se uzákoní, levné spotřební zboží zřejmě nebude hlavní prioritou. „Úřady prohlašují: ,Máme-li stíhat někoho, kdo prodává padělaný lék nebo falešný krém na boty, volba je jasná,‘“ říká Ouma. Znamená to, že se majitelé značek musejí s tímto problémem potýkat sami. Firmy Sara Lee, Nice, Haco a další často podávají žalobu na dovozce padělků dle směsice existujících předpisů. Tyhle skupiny však bývají prázdnými společnostmi, které zaniknou po dovozu pouze jedné či dvou zásilek, a proto je obtížné najít majitele. Firma Sara Lee našla v Číně desítky továren, jež padělají její výrobky. A tvrdí, že v boji s tímto problémem dosáhla pokroku. Ačkoli firma Sara Lee může někdy zabavit zboží, které najde, mnohem těžší je konfiskovat výrobní zařízení. „Opravdu jsme je zastavili? Ne,“ prohlašuje Sander Bakker, člen vedení firmy Sara Lee, který má na starosti boj proti padělkům. Bakker říká, že na kantonském veletrhu, který se koná dvakrát ročně v čínském městě Kwang-čou, viděl katalogy padělatelů, kteří nabízejí výrobky vydávané za různé globální značky.
Pokud jde o výrobek samotný, firma Sara Lee uvádí, že padělatelé volí kratší pracovní postupy, jejichž výsledkem je méně jakostní krém. Používají petrolej, kdežto základem pravého krému Kiwi je čistší vedlejší ropný produkt lakový benzin, který dle firmy Sara Lee lépe chrání obuv. Ouma čichá k plechovce falešného krému Kiwi a ohrnuje nos, ale méně náročný „čichač“ rozdíl nepozná. Mezitím ve společnosti Haco lijí dělníci plasty do vstřikovacích forem na výrobu komponentů tužek BiC. Další zaměstnanci tužky ručně kompletují a třídí do krabic k expedici. Může Haco tato pracovní místa dál zajišťovat? Igathe říká, že padělání by nakonec mohlo společnost přinutit, aby svou výrobu zadala subdodavatelsky do Číny. „Je to reálná otázka v našem strategickém plánu,“ prohlašuje. „Ale bylo by mi to strašně líto.“

Souvislosti
Krok ve prospěch Crocs
Bojovníci proti pirátství mohou čerpat naději z nedávného vítězství výrobce plastových sandálů Crocs u jihoafrického soudu. Blog AFRO-IP, věnovaný duševnímu vlastnictví, uvádí, že policie zabavila maloobchodní firmě Shoprite Checkers deset tisíc párů sandálů, které vypadaly jako Crocs. Firma Shoprite proti zabavení protestovala s tím, že boty nebyly jako Crocs prodávány. Soud však rozhodl, že tuto obchodní značku v každém případě chrání charakteristický tvar sandálů Crocs.

Popisek s. 62:
Někdy nejsou schopni poznat padělek (vpravo) ani zákonní výrobci

Popisek s. 63:
Firma Sara Lee přichází v Africe téměř o dvacet procent prodejů krému na boty Kiwi vinou falešného výrobku (detail)

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče