Po 31 letech má ČR nové motorové lokomotivy

06. června 2011, 17:39 - Profit, TZ
06. června 2011, 17:39

Těžko uvěřitelných třicet jedna let trvalo, než se na českých kolejích objevily v běžném provozu nové traťové motorové lokomotivy vlastněné českým dopravcem. Tři nové traťové motorové lokomotivy již získaly průkazy způsobilosti od Drážního úřadu a nic nebrání v jejich nasazení na území České republiky.

Foto: METRANS

Od společnosti Siemens je zakoupila česká společnost METRANS, která je největším operátorem kombinované dopravy ve Střední a Východní Evropě. Víceúčelové dieselelektrické lokomotivy Eurorunner typu ER20 Cargo, dosahující rychlosti 140 km/h, chce METRANS využívat v nákladní přepravě na středně dlouhé vzdálenosti přes území různých států, především Slovenska, Maďarska, Německa a Česka. Stává se jedním z mála dopravců, který dokáže zajistit přeshraniční nákladní dopravu jednou lokomotivou bez tradiční výměny na hranicích. Vedení vlaku jednou lokomotivou po celé trase přes několik zemí zvyšuje rychlost a spolehlivost přepravy, a tím zvyšuje i atraktivitu a efektivnost kombinované dopravy.

Lokomotivy Siemens pro společnost METRANS jsou určeny pro mezistátní provoz, a proto jsou vybaveny vlakovými zabezpečovači Mirel a Indusi. Díky tomu mohou být flexibilně nasazovány jak u nás, tak i u našich sousedů v Německu, Rakousku, na Slovensku, nebo v Maďarsku či Slovinsku. Pro usnadnění dálkových přeprav jsou lokomotivy vybaveny přídavnou naftovou nádrží.

Na rozdíl od tradiční výměny lokomotiv na hranicích, a s ní spojeného čekání v pohraničních stanicích, jsou přímé vozby nákladních vlaků podstatně rychlejší, operativnější a hospodárnější. Znamenají zásadní krok k tomu, aby železnice odlehčila silnicím a dálnicím od těžké dálkové nákladní dopravy, která zatěžuje životní prostředí, snižuje kvalitu života ve městech a obcích, nadměrně poškozuje komunikace, omezuje plynulost provozu a zvyšuje nehodovost,“ řekl Jiří Samek, generální ředitel společnosti METRANS.

Ve srovnání se staršími typy lokomotiv dosahují lokomotivy ER20 v provozu výrazné úspory paliva, což potvrzuje zejména každodenní provoz rozsáhlé série těchto lokomotiv u národních i soukromých dopravců. Celkovou šetrnost lokomotiv k životnímu prostředí doplňují i nízká úroveň exhalací a nulový odkap ropných produktů. Vozidla jsou charakterizována vysokou produktivitou a nízkými provozními náklady, malým opotřebením tratí a vysokým stupněm bezpečnosti. Kromě mimořádné provozní spolehlivosti také vynikají velmi nízkou hlučností, specificky řešenou pro alpské země.

Nízká hlučnost je u motorových lokomotiv obtížně dosažitelná, v tomto případě byla ale zajištěna použitím dvojitého sendvičového opláštění motoru. Ve své výkonové třídě je lokomotiva ER20 nejtišší dieselelektrickou lokomotivou na světě,“ řekl Jan Maj, ředitel divize Mobility skupiny Siemens v České republice.

Lokomotiva ER20 Cargo tvoří základ víceúčelové produktové rodiny Eurorunner. Euro má ve svém názvu zcela oprávněně podle schopnosti rychle dopravovat vlaky napříč evropským kontinentem. Vysokou spolehlivost a celkovou oblíbenost u zákazníků dokládá již více než 150 dodaných lokomotiv 16 železničním dopravcům v Evropě (nejvíce pro Rakousko). Na českém území se lokomotiva ER20, známá také pod označením Rakouských drah „Herkules“, pravidelně vyskytuje od roku 2007, kdy obdržela od Drážního úřadu České republiky rozhodnutí o schválení typu. Shodou okolností první přepravu „carga“ lokomotivou ER20 na území České republiky prováděla společnost METRANS prostřednictvím společnosti Railtransport z Prahy do Dunajské Stredy.

Technická data: 

Uspořádání pojezdu: Bo´Bo´

Rozchod: 1 435 mm

Hmotnost: 80 t

Délka: 19 275 mm

Vzdálenost otočných bodů podvozků: 10 362 mm

Průměr kol: 1 100 mm

Maximální rychlost: 140 km/h

Naftový motor: MTU 16V 4000 R41

Výkon: 2 000 kW

Rozjezdová tažná síla: 250 kN

Obrys vozidla: UIC 505-1

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít