Plzeň začíná revitalizovat škodovácký areál

13. dubna 2004, 00:00 - (pb, čtk)
13. dubna 2004, 00:00

Až pět tisíc nových pracovních míst by měl Plzni a jeho obyvatelům přinést projekt oživení škodováckého areálu poblíž středu města o rozloze 183 hektary. Projekt v řádu stovek milionů a miliard korun má být hotov v polovině roku a už letos má získat státní a evropské dotace.

Podle Hynka Glosera ze společnosti Česká inženýrská jde o první velký projekt v oblasti revitalizace nevyužitých areálů v České republice. Tyto nové proluky, tzv. brownfields, „zdobí“ většinu českých měst jako pozůstatek transformačních procesů z devadesátých let, během kterých zanikla či přestala fungovat řada průmyslových podniků - o jejich výrobní areály velmi často nebyl a není zájem, mj. také kvůli časté ekologické zátěži. Stavební úpravy areálu plzeňské Škody začnou v září tohoto roku. Cílem projektu je revitalizace areálu a jeho přebudování na otevřenou průmyslovou zónu, která bude mít v první fázi 30 hektarů. „Jedná se o pilotní brownfield, který má prokázat schopnost ČR tyto plochy řešit,“ dodal Gloser. Dotace na projekty, které vznikají na zelené louce, se podle něj v příštích letech silně omezí a přednost bude mít obnova obtížně využitelných areálů. Projekt počítá s dotacemi v rámci národního programu rozvoje průmyslových zón, další peníze přijdou z operačního programu pro podporu podnikání EU. Agentura CzechInvest, která na oživení areálu spolupracuje se Škodou Holding, plzeňskou radnicí a krajskými úřady, požádá o evropské dotace v polovině roku. Podle Glosera může projekt získat z Unie 46-70 procent nákladů. „V polovině roku bude jasné, jak budeme projekt financovat a v jakých etapách budeme postupovat,“ komentuje problematiku financování pojektu generální ředitel CzechInvestu Martin Jahn. Podle něj nezáleží na tom, zda bude příjemcem dotací město nebo soukromý subjekt, ale nejdůležitější je kvalita projektu. „Chceme se finančně podílet na oživení areálu,“ uvedl ředitel pro rozvoj Škody Holding Michal Korecký. Podnik se nebrání prodejům pozemků investorům, ani zakládání veřejněprospěšných firem. „O spolupráci se soukromými developery v této fázi nepočítáme,“ uvedl. Podle náměstka plzeňského primátora Miroslava Kalouse bude areál volným pokračováním zóny Borská pole. Hlavní škodovácký areál bude podle smlouvy s Fondem národního majetku zbaven starých ekologických zátěží do roku 2010. O dva roky později bude dokončen audit celého území, včetně monitoringu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných…
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec první BMW
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít