Plzeň chce rychlodráhu do Německa

24. května 2004, 00:00 - VÍT SMRČKA
24. května 2004, 00:00

Studie první rychlé železniční trati mezi Českou republikou a Německem je dokončena. Minulý týden se o ní na mezivládní úrovni jednalo v Plzni.

Supervlakům se otevírá cesta do České republiky

Studie první rychlé železniční trati mezi Českou republikou a Německem je dokončena. Minulý týden se o ní na mezivládní úrovni jednalo v Plzni.

O nové železniční trati z Plzně do Bavorska jednali minulý týden při první pracovní schůzce v Plzni představitelé Plzeňského kraje, bavorských politiků a zástupci českých a německých drah i ministerstev dopravy. „Velmi potřebujeme novou kratší trasu z Plzně přes Domažlice, dosavadní jediná trať je velmi málo i s ohledem na jih Bavorska,“ vyjádřil se o připravované tak zvané DMBahn státní sekretář bavorského ministerstva hospodářství, dopravy a technologie Hans Spitzner. Obě strany se dohodly, že budou prosazovat jako hlavní prioritu již schválenou stavbu třetího železničního koridoru přes Cheb, ale zároveň budou připravovat kratší trasu DMBahn přes Domažlice.

Česká republika nadále územně chrání stopu vysokorychlostní tratě z Plzně na Norimberk v blízkosti dálnice D5, která však nemá na německé straně odezvu.

„Do tohoto záměru musíme z německé strany značně investovat,“ uvedl Spitzner. Připomněl, že ale Německo má nyní značné problémy s financováním dopravní infrastruktury. „Nemáme téměř žádné peníze na nové dopravní trasy,“ dodal. „Na základě dnešního jednání je třeba vyvinout politický nátlak,“ řekl při jednání v Plzni Hofbauer. Zástupce hejtmana Plzeňského kraje Stanislav Rampas řekl, že názory německé strany jsou v souladu s krajskými. „Třetí větev na Cheb má velmi složitý profil, trať na Domažlice by byla komfortnější a mohla by odebírat část dopravy.“

Studie je hotová

Unikátní projekt rychlé železnice do České republiky je hotov. Jestliže se realizuje, začnou do Prahy jezdit supervlaky, které vidíme v Německu, ve Francii, Španělsku nebo Japonsku. Studii vypracovala společnost SUDOPPrahaa minulý měsíc ji předala zadavateli, městu Regensburg. Studie byla pracovně pojmenovaná jako DMBahn (Donau-Moldau Bahn, Dunajsko-vltavská železnice). Němci předpokládají, že dohodnutá výstavba III. železničního koridoru Norimberk-Cheb-Plzeň-Praha nebude na předpokládané přepravní proudy stačit. To uznala také komise Evropské unie a navrhla železniční spojení Praha-Plzeň-Domažlice-Česká Kubice-Furth im Wald-Schwandorf-Regensburg-Mnichov do schématu transevropské železniční sítě.

Němci chtějí nejmodernější vlaky

Nyní záleží na tom, jaké stanovisko k projektu zaujmou politici. Jedná se o uvolnění prostředků na české straně ve výši 21,9 miliard korun, pro postavení dráhy v Německu 21,2 miliardy korun. I kdyby šlo vše hladce, bude trať DMBahn dokončena nejdříve v roce 2015. Samotná výstavba je spočítána na šest let. Zbytek tvoří územní řízení, stavební povolení a další administrativní záležitosti.

Náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák je skeptický: „Nedá se počítat s obdobím před rokem 2015. Prioritami jsou nyní koridory a dálnice.“

Německé dráhy počítají na tuto trasu s nasazením souprav InterCity Express (ICE). Jedná se o moderní vlakové soupravy, které urazí trasu přes celé Německo z Hamburku do Mnichova nebo švýcarské Basileje během několika hodin. Vnitřek německého vlaku nabízí větší pohodlí než letadlo. Příležitost by možná dostaly i české firmy. Například plzeňská Škoda tvrdí, že dokáže vyrobit vlaky pro vysokorychlostní tratě.

Studie počítá s výstavbou nové dvojkolejné elektrifikované trati z Plzně do Boříc pro rychlost 200 km/hod. Z Prahy do Plzně by se jezdilo po kolejích třetího železničního koridoru. Mezi Domažlicemi a Českou Kubicí by vlaky jezdily stošede-sátkou. Stanice Česká Kubice by byla na odbočce z hlavní tratě. Zde by se rovněž oddělila současná trať do Furth Waldu určená pro nákladní dopravu od elektrifikované novostavby. Cestu z Plzně do Domažlic by nová trať zkrátila na 22 minut.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít