Plzeň chce rychlodráhu do Německa

24. května 2004, 00:00 - VÍT SMRČKA
24. května 2004, 00:00

Studie první rychlé železniční trati mezi Českou republikou a Německem je dokončena. Minulý týden se o ní na mezivládní úrovni jednalo v Plzni.

Supervlakům se otevírá cesta do České republiky

Studie první rychlé železniční trati mezi Českou republikou a Německem je dokončena. Minulý týden se o ní na mezivládní úrovni jednalo v Plzni.

O nové železniční trati z Plzně do Bavorska jednali minulý týden při první pracovní schůzce v Plzni představitelé Plzeňského kraje, bavorských politiků a zástupci českých a německých drah i ministerstev dopravy. „Velmi potřebujeme novou kratší trasu z Plzně přes Domažlice, dosavadní jediná trať je velmi málo i s ohledem na jih Bavorska,“ vyjádřil se o připravované tak zvané DMBahn státní sekretář bavorského ministerstva hospodářství, dopravy a technologie Hans Spitzner. Obě strany se dohodly, že budou prosazovat jako hlavní prioritu již schválenou stavbu třetího železničního koridoru přes Cheb, ale zároveň budou připravovat kratší trasu DMBahn přes Domažlice.

Česká republika nadále územně chrání stopu vysokorychlostní tratě z Plzně na Norimberk v blízkosti dálnice D5, která však nemá na německé straně odezvu.

„Do tohoto záměru musíme z německé strany značně investovat,“ uvedl Spitzner. Připomněl, že ale Německo má nyní značné problémy s financováním dopravní infrastruktury. „Nemáme téměř žádné peníze na nové dopravní trasy,“ dodal. „Na základě dnešního jednání je třeba vyvinout politický nátlak,“ řekl při jednání v Plzni Hofbauer. Zástupce hejtmana Plzeňského kraje Stanislav Rampas řekl, že názory německé strany jsou v souladu s krajskými. „Třetí větev na Cheb má velmi složitý profil, trať na Domažlice by byla komfortnější a mohla by odebírat část dopravy.“

Studie je hotová

Unikátní projekt rychlé železnice do České republiky je hotov. Jestliže se realizuje, začnou do Prahy jezdit supervlaky, které vidíme v Německu, ve Francii, Španělsku nebo Japonsku. Studii vypracovala společnost SUDOPPrahaa minulý měsíc ji předala zadavateli, městu Regensburg. Studie byla pracovně pojmenovaná jako DMBahn (Donau-Moldau Bahn, Dunajsko-vltavská železnice). Němci předpokládají, že dohodnutá výstavba III. železničního koridoru Norimberk-Cheb-Plzeň-Praha nebude na předpokládané přepravní proudy stačit. To uznala také komise Evropské unie a navrhla železniční spojení Praha-Plzeň-Domažlice-Česká Kubice-Furth im Wald-Schwandorf-Regensburg-Mnichov do schématu transevropské železniční sítě.

Němci chtějí nejmodernější vlaky

Nyní záleží na tom, jaké stanovisko k projektu zaujmou politici. Jedná se o uvolnění prostředků na české straně ve výši 21,9 miliard korun, pro postavení dráhy v Německu 21,2 miliardy korun. I kdyby šlo vše hladce, bude trať DMBahn dokončena nejdříve v roce 2015. Samotná výstavba je spočítána na šest let. Zbytek tvoří územní řízení, stavební povolení a další administrativní záležitosti.

Náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák je skeptický: „Nedá se počítat s obdobím před rokem 2015. Prioritami jsou nyní koridory a dálnice.“

Německé dráhy počítají na tuto trasu s nasazením souprav InterCity Express (ICE). Jedná se o moderní vlakové soupravy, které urazí trasu přes celé Německo z Hamburku do Mnichova nebo švýcarské Basileje během několika hodin. Vnitřek německého vlaku nabízí větší pohodlí než letadlo. Příležitost by možná dostaly i české firmy. Například plzeňská Škoda tvrdí, že dokáže vyrobit vlaky pro vysokorychlostní tratě.

Studie počítá s výstavbou nové dvojkolejné elektrifikované trati z Plzně do Boříc pro rychlost 200 km/hod. Z Prahy do Plzně by se jezdilo po kolejích třetího železničního koridoru. Mezi Domažlicemi a Českou Kubicí by vlaky jezdily stošede-sátkou. Stanice Česká Kubice by byla na odbočce z hlavní tratě. Zde by se rovněž oddělila současná trať do Furth Waldu určená pro nákladní dopravu od elektrifikované novostavby. Cestu z Plzně do Domažlic by nová trať zkrátila na 22 minut.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít