Menu Zavřít

Plzeň chce rychlodráhu do Německa

24. 5. 2004
Autor: Euro.cz

Studie první rychlé železniční trati mezi Českou republikou a Německem je dokončena. Minulý týden se o ní na mezivládní úrovni jednalo v Plzni.

Supervlakům se otevírá cesta do České republiky

Studie první rychlé železniční trati mezi Českou republikou a Německem je dokončena. Minulý týden se o ní na mezivládní úrovni jednalo v Plzni.

O nové železniční trati z Plzně do Bavorska jednali minulý týden při první pracovní schůzce v Plzni představitelé Plzeňského kraje, bavorských politiků a zástupci českých a německých drah i ministerstev dopravy. „Velmi potřebujeme novou kratší trasu z Plzně přes Domažlice, dosavadní jediná trať je velmi málo i s ohledem na jih Bavorska,“ vyjádřil se o připravované tak zvané DMBahn státní sekretář bavorského ministerstva hospodářství, dopravy a technologie Hans Spitzner. Obě strany se dohodly, že budou prosazovat jako hlavní prioritu již schválenou stavbu třetího železničního koridoru přes Cheb, ale zároveň budou připravovat kratší trasu DMBahn přes Domažlice.

Česká republika nadále územně chrání stopu vysokorychlostní tratě z Plzně na Norimberk v blízkosti dálnice D5, která však nemá na německé straně odezvu.

„Do tohoto záměru musíme z německé strany značně investovat,“ uvedl Spitzner. Připomněl, že ale Německo má nyní značné problémy s financováním dopravní infrastruktury. „Nemáme téměř žádné peníze na nové dopravní trasy,“ dodal. „Na základě dnešního jednání je třeba vyvinout politický nátlak,“ řekl při jednání v Plzni Hofbauer. Zástupce hejtmana Plzeňského kraje Stanislav Rampas řekl, že názory německé strany jsou v souladu s krajskými. „Třetí větev na Cheb má velmi složitý profil, trať na Domažlice by byla komfortnější a mohla by odebírat část dopravy.“

Studie je hotová

Unikátní projekt rychlé železnice do České republiky je hotov. Jestliže se realizuje, začnou do Prahy jezdit supervlaky, které vidíme v Německu, ve Francii, Španělsku nebo Japonsku. Studii vypracovala společnost SUDOPPrahaa minulý měsíc ji předala zadavateli, městu Regensburg. Studie byla pracovně pojmenovaná jako DMBahn (Donau-Moldau Bahn, Dunajsko-vltavská železnice). Němci předpokládají, že dohodnutá výstavba III. železničního koridoru Norimberk-Cheb-Plzeň-Praha nebude na předpokládané přepravní proudy stačit. To uznala také komise Evropské unie a navrhla železniční spojení Praha-Plzeň-Domažlice-Česká Kubice-Furth im Wald-Schwandorf-Regensburg-Mnichov do schématu transevropské železniční sítě.

Němci chtějí nejmodernější vlaky

Nyní záleží na tom, jaké stanovisko k projektu zaujmou politici. Jedná se o uvolnění prostředků na české straně ve výši 21,9 miliard korun, pro postavení dráhy v Německu 21,2 miliardy korun. I kdyby šlo vše hladce, bude trať DMBahn dokončena nejdříve v roce 2015. Samotná výstavba je spočítána na šest let. Zbytek tvoří územní řízení, stavební povolení a další administrativní záležitosti.

Náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák je skeptický: „Nedá se počítat s obdobím před rokem 2015. Prioritami jsou nyní koridory a dálnice.“

BRAND24

Německé dráhy počítají na tuto trasu s nasazením souprav InterCity Express (ICE). Jedná se o moderní vlakové soupravy, které urazí trasu přes celé Německo z Hamburku do Mnichova nebo švýcarské Basileje během několika hodin. Vnitřek německého vlaku nabízí větší pohodlí než letadlo. Příležitost by možná dostaly i české firmy. Například plzeňská Škoda tvrdí, že dokáže vyrobit vlaky pro vysokorychlostní tratě.

Studie počítá s výstavbou nové dvojkolejné elektrifikované trati z Plzně do Boříc pro rychlost 200 km/hod. Z Prahy do Plzně by se jezdilo po kolejích třetího železničního koridoru. Mezi Domažlicemi a Českou Kubicí by vlaky jezdily stošede-sátkou. Stanice Česká Kubice by byla na odbočce z hlavní tratě. Zde by se rovněž oddělila současná trať do Furth Waldu určená pro nákladní dopravu od elektrifikované novostavby. Cestu z Plzně do Domažlic by nová trať zkrátila na 22 minut.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).