Plnohodnotný hybrid v Česku

25. října 2004, 00:00 - JIŘÍ PINKA
25. října 2004, 00:00

TOYOTA PRIUS Největší výrobce hybridních aut předpokládá, že letos v Evropě prodá více než 5000 vozů a v celosvětovém měřítku přibližně 76 tisíc. V Česku byl prodej zahájen minulý týden.

TOYOTA PRIUS Největší výrobce hybridních aut předpokládá, že letos v Evropě prodá více než 5000 vozů a v celosvětovém měřítku přibližně 76 tisíc. V Česku byl prodej zahájen minulý týden. Po šesti letech a sto čtyřiceti tisících prodaných hybridních vozů Toyota Prius první generace přichází značka Toyota s druhou, mnohem vyspělejší generací tohoto nejúspěšnějšího automobilu, poháněného kombinací spalovacího motoru a elektromotoru. Jde o zajímavé spojení futuristického designu a vyspělé technologie. Unikátní kombinovaný systém pohonu je bezpochyby nejčistším druhem pohonu současných automobilů. Zároveň ukazuje, že nízké škodlivé emise nemusí nutně znamenat omezenou dynamiku nebo kompromisní vnitřní prostornost. ÚČINNĚJŠÍ ELEKTROMOTOR Výkonnější motor o objemu 1,5 l spolupracuje s menším a účinnějším elektromotorem. Obě pohonné jednotky zajišťují dynamiku automobilu střední třídy. Elektromotor je nyní výkonnější než konvenční motory o objemu 1,0 až 1,2 l, jeho točivý moment je přitom 400 Nm (v rozmezí 0-1200 ot./min.) na úrovni šestiválcových dieselů. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h pod 11 s. V běžném automobilu se při brždění kinetická energie automobilu přemění na teplo a zmizí. U Priusu tomu tak není, protože je díky generátoru převedena na elektrickou energii a uschována v akumulátoru. Největší výhody tohoto systému se projevují především při jízdě ve městě. NÍZKÁ SPOTŘEBA

Hybridní systém snižuje spotřebu paliva na úroveň, která je obvyklá u malých vozů vybavených naftovým motorem. Díky tomu jsou také škodlivé emise CO2 a sloučenin dusíku na velmi nízké úrovni, přičemž produkce pevných částic v případě zážehového motoru neexistuje. V kombinovaném režimu činí spotřeba 4,3 l/100 km, mimo město 4,2 l/100 km a ve městě 5,0 l/100 km. N ový Prius s přehledem plní emisní normu EURO IV. Obsah uhlovodíků, resp. oxidu dusíku, je o 80, resp. 87,5 % nižší, než vyžaduje norma EURO IV pro zážehové motory. Význam těchto hodnot stoupá, s tím, že mnoho současných naftových motorů normu EURO IV dosud nesplňuje. Vše, od konstrukce karoserie do posledního šroubu na plynovém pedálu, bylo navrženo s maximálním důrazem na minimální hmotnost, která má přímý vliv na spotřebu, produkci jeho emisí a také dynamiku. Toyota Prius se vyznačuje i minimálním odporem vzduchu cx = 0,26, což je nejnižší hodnota v dané kategorii. Tato vlastnost umožňuje snadné proudění vzduchu, což je další „zbraň“ proti emisím a spotřebě. Čisté a aerodynamické tvary navíc zajišťují nízkou úroveň hluku, která znamená příjemné prostředí během cestování.

PROTISKLUZOVÝ SYSTÉM

Toyota Prius, jediný hybridní automobil, který se kdy zúčastnil náročných nárazových testů Euro NCAP, jimi prošel s vynikajícími výsledky. Získal 34 body a 5 hvězdiček, což je rekord v dané kategorii. Úspěchy na poli pasivní bezpečnosti jsou v případě Toyoty Prius doplněny také mimořádnou aktivní bezpečností. Toyota Prius je prvním automobilem vybaveným elektronickým protiprokluzovým systémem E-TRC, který své údaje získává na základě informací brzdového systému ECB2 a elektromotoru systému HSD (Hybrid Synergy Drive). Systém E-TRC je velmi rychlý a jeho intervence je rychlejší než reakce běžného řidiče. Toyota Prius je v otázkách vnitřního prostoru plnohodnotným automobilem střední třídy a nabízí dostatek prostoru řidiči a jeho až čtyřem spolujezdcům, včetně jejich zavazadel. Zavazadlový prostor modelu Prius činí 408 l, což je o 18 l více než v případě předchozí generace. Na tomto zvětšení má největší podíl především zmenšení prostoru pro akumulátory a konstrukce zadní nápravy. Praktickým detailem je také úložný prostor pod podlahou zavazadlového prostoru, nabízející místo drobnějším předmětům. Použité materiály umožňují podle výrobce devadesátiprocentní recyklovatelnost vozu. Prius je prvním sériovým automobilem vybaveným elektrickým kompresorem klimatizace. Díky tomu je klimatizace aktivována nezávisle na pohonném ústrojí automobilu a přináší nižší úroveň spotřeby paliva. Elektrické vodní čerpadlo navíc umožňuje topení i při vypnutém spalovacím motoru.

AUTOMATICKÉ ODEMYKÁNÍ Prius je také prvním automobilem využívajícím elektronický přenos informací od plynového pedálu, brzd a řazení (by-wire). Už základní výbava obsahuje například: všechny elektronické systémy podvozku, čelní, boční a hlavové airbagy, ochranu kolen posádky, startovací tlačítko, skla pohlcující UV záření, automatické vypínání světlometů, vyhřívaná zpětná zrcátka, dvojici elektrických zásuvek, audiosystém s procesorem DSP a šesti reproduktory či 7palcový barevný multi-informační displej. Paket Exclusive navíc obsahuje přední mlhová světla, špičkový audiosystém JBL s 9 reproduktory a měničem na šest CD. TOYOTA PRIUS

Spalovací motor Max. výkon 57 kW Objem (cm 3 ) 1497 Palivo Natural 95 Elektrický motor (max. výkon) 50 kW Jízdní výkony Max. rychlost 170 km/h 0-100 km/h 10,9 s Spotřeba paliva (kombinovaná) 4,3 l

**MOTOR ROKU 2004

Tento automobil se stal Severoamerickým autem roku 2004 a jeho hybridní systém pohonu získal mezinárodní titul Motor roku 2004. „Nejčistší“ rodinné auto se prodává za ceny odpovídající klasickému vozu střední třídy vybavenému vznětovým motorem. V České republice jeho cena začíná na 809 900 Kč. Toyota předpokládá, že u nás příští rok prodá přibližně dvě stě priusů.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče