Menu Zavřít

Plíživá infiltrace

31. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Dravý německý diskont si prý brousí zuby na Plus

Hustá mlha je typická nejen pro nynější podzimní dny. Je i strategií společnosti Aldi, pokud jde o zveřejňování jejích dalších záměrů a firemních informací vůbec. U plánované expanze nejostřejšího německého diskontu do Česka by se mlha dala doslova krájet… Aldi k nám určitě přijde, shodují se znalci retailového trhu. To je ale snad jediná zpráva, kterou lze brát za jistou; vše ostatní je v rovině spekulací. Ač Armin Burger, bývalý šéf řetězce Hofer a nyní druhý muž v celém koncernu Aldi, prohlásil dle MF Dnes v květnové přednášce na vídeňské univerzitě, že Česko a Slovensko nejsou prioritou, u našich východních sousedů již běží výstavba logistického střediska.
Zdroj týdeníku EURO, který má osobně blízko k majitelům Aldi – bratrům Karlu a Theodoru Albrechtovým, potvrzuje, že nejstarší německý diskont do Česka nepochybně vstoupí. „Mohutně se na to připravuje. K zakotvení na českém trhu by mohlo dojít převzetím dvou řetězců,“ naznačuje. Aldi by se pohlcením konkurence odchýlilo od standardního postupu, který zatím vždy volilo při dobývání nového území. A sice nakoupit pozemky, vybudovat centrální distribuční sklad a postavit prodejny (či lépe řečeno co nejlevnější a nejjednodušší haly) zpravidla mimo městská centra. Léty prověřená obchodní filozofie bratrů Albrechtových, kteří vedou žebříček německých miliardářů, je založena na dvou pilířích: nejnižší možné ceny a omezený sortiment zboží prodávaný většinou pod vlastní značkou.

Namísto jedničky nula.

„O příštích přesunech na evropském diskontním poli více ví možná jen pět lidí na kontinentu,“ tvrdí další obeznámený zdroj. „Vedle bratrů Albrechtových by do utajovaných operací měl být zapojen Karl Erivan Haub, jenž je prostřednictvím německé společnosti Tengelmann majitelem řetězce Plus. Dalšími hráči mohou být dva zástupci firmy Rewe, která u nás provozuje síť prodejen Billa a Penny Market,“ dodává. Na obchodní podíl Plusu, s jehož ekonomickými výsledky to jde v posledních letech z kopce, si brousí zuby Aldi i Rewe. Je otázkou, jakou strategii Plus zvolí při odevzdávání svého vlivu v devíti evropských zemích. Tisk v mateřském Německu přinesl zprávu o tom, že Plus přebírá od Tengelmanna Rewe.
Snaha Aldi ovládnout český Plus Discount by měla logiku – ušetřilo by si práci i čas sháněním pozemků, vyřizováním stavebních povolení, výstavbou nových filiálek a převzalo by „zajetou“ síť 135 prodejen včetně distribučního skladu. Plus, který k nám přišel jako jeden z prvních řetězců, ještě letos na jaře vyhlašoval, že chce být v tuzemsku diskontní jedničkou a do roku 2010 rozšířit počet prodejních míst na 250. V loňském žebříčku TOP 50, který sestavuje Incoma Research, se Plus v trojici diskontů umístil jako poslední. Nejlépe si vedl Penny Market – s tržbami 17,3 miliardy korun zaujal mezi retailovými společnostmi šestou příčku. Celkově osmý a druhý mezi diskonty skončil Lidl s obratem čtrnácti miliard. Plus Discount obsadil v loňském topu deváté místo, na něž se dostal s tržbami třinácti miliard.

Penny zásady.

Druhou akvizicí, jež by mohla rozšířit vliv Aldi na českém trhu, může být dle zdroje blízkého rodině Albrechtových řetězec Penny Market. Německý diskont, který u nás působí desátým rokem, má ve své síti 164 prodejen a brzy chce dosáhnout zaokrouhlené hranice dvou set. Jednu z Penny zásad - „Jsme to správné místo pro vaše velké nákupy“ -, kdyby se měla přeneseně vztáhnout i na převzetí sítě, však lidé z prostředí tuzemského maloobchodu vylučují. Nevidí žádný důvod, proč by úspěšný řetězec, který vydělává, měli majitelé prodat a předem tím vzdát konkurenční boj. Rewe má ale jistě nemalé výdaje spojené s převzetím Delvit a jejich přechodem pod Billu.
Akvizice do některého ze zavedených diskontních řetězců nevylučuje, že Aldi se na českém trhu souběžně „zadrápne“ i prostřednictvím nově postavených prodejen. Zprávy o tom, jestli skupuje vhodné pozemky, snadno utají; může je získat prakticky na kohokoliv. Jediným veřejně známým krokem, který Aldi u nás podniklo, je založení společnosti s ručením omezeným Aldi Czechia. Jediným vlastníkem je rakouská firma Hofer, dcera německého Aldi. Do obchodního rejstříku byla zapsaná letošního 7. června a jako sídlo nahlásila adresu v centru Plzně. Je to jediný český kontakt, telefonické nebo e-mailové spojení na Aldi Czechia je stejně utajované jako chystaná expanze do Česka.

BRAND24

V Maďarsku i Polsku sdílnější.

Před příchodem do dalších středoevropských zemí je klíčový diskontér přece jen sdílnější. Média informovala o tom, že v Maďarsku by měl do zimy dostavět logistické centrum u Budapešti, v první polovině příštího roku otevřít první dva hypermarkety a do konce roku rozšířit prodejní místa na dvě desítky, přičemž cílem je zhruba 400 prodejen. Zpoždění proti původním plánům nabírá příchod Aldi do Polska. Podle tamních médií získal logistické centrum u Katovic, otevření prvních obchodů se odkládá o půl roku, pakliže k němu dojde v lednu příštího roku. Víc v obraze jsou i na Slovensku, kde by se první prodejny měly začít stavět na přelomu roku, a sice v Dunajské Stredě a Malackách. Výstavba logistického centra u obce Šoporňa v okrese Galanta už běží. Slovensko a Česko na rozdíl od Maďarska, Řecka či Chorvatska přitom nemají být prioritou Aldi v dobývání nových trhů.

Diskonty s potenciálem.

„Prostor pro Aldi u nás určitě je. Je to velmi expanzivní firma, zatím usilovně zkoumá trh,“ říká jednatel Incoma Research Tomáš Drtina. Agentura očekává, že podíl diskontů se na českém maloobchodním trhu bude dále zvyšovat na úkor supermarketů. Z loňských třinácti procent má během čtyř let stoupnout na patnáct. Už nyní patří Česká republika se 44 diskontními prodejnami na milion obyvatel mezi středoevropskou špičku. Před námi je Maďarsko se 46 diskonty, na Slovensku připadá na každý milion obyvatel pouze čtrnáct levných prodejen, v Polsku čtyřicet, porovnává marketingová agentura The Nielsen Company. Oblibu Čechů v diskontních prodejnách, které pro své nákupy volí přes čtyřicet procent zákazníků, potvrdila také soutěž o nejlepšího obchodníka roku, organizovaná GE Money Multiservis. Veřejnost si v hlasování zvolila řetězec Lidl, který současně obsadil první příčku v kategorii diskont roku 2007. Třetí nejoblíbenější (za elektroprodejnami Datart) je Penny Market.
Spotřebitelé, zděšení nekončícími zprávami o zdražování potravin, by nepochybně uvítali cenovou válku vyvolanou příchodem dalšího hráče - Aldi. Pravá bitva o zákazníka by se odehrála tehdy, kdyby nejdravější německý diskont postavil v sousedství svých konkurentů nové prodejny. Při „pouhém“ převzetí sítě Plus by asi byli čeští kupující zklamáni.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).