Plíživá hrozba telefonického marketingu

28. června 2010, 11:30 - Vojtěch Bednář, <a target="_blank" href="http://www.m-journal.cz">MarketingJournal.cz</a>
28. června 2010, 11:30

Telemarketing patří mezi nejstarší metody přímého marketingu. A i když byly pevné linky již přečísleny počtem mobilních stanic a významem zatlačeny do pozadí online službami, má stále své místo. V současnosti roste – a sám sobě tím chystá past.

Autor: Profit

Může přílišné využívání telemarketingu ublížit celému obor?

Pokud sledujete zprávy ze světa ekonomiky a pracovních trhů pak jste patrně zaregistrovali, že v poslední době dochází k zvýšenému zájmu zaměstnavatelů o prodejce a o operátory callcenter. Tím se pro někoho překvapivě nemyslí pracovníci technické podpory zákazníků, ale naopak další prodejci, kteří pomocí telefonů nabízejí různé produkty a služby.

Není se co divit. Telefonický marketing patří mezi nejefektivnější metody přímého marketingu a je jednoznačně metodou s nejlepším poměrem cena/výkon. I když ještě nedávno byl prohlašován za díky internetu mrtvou, nebo přinejmenším pozvolna umírající záležitost, firmy se jej chytily a využívají jej v období, kdy se ekonomika pozvolna pamatuje z hospodářského poklesu.

Telefonický marketing roste. Jeho význam již na první pohled neodpovídá jeho teoretické technologické zastaralosti což znamená, že až tak zastaralý není. Nemusíte být odborníky na reklamu a na marketing, abyste dokázali posoudit, nakolik vám za posledních několik měsíců stoupl počet hovorů nabízejících zboží a služby. A nakolik stoupla jejich vlezlost. Telefonický marketing, obor rostoucí díky tomu že období hospodářské nepohody snad konečně doznívá se stává ukázkou tak zvaného sebepožírajícího se oboru. Pro firmy, které jej používají seriózně tak nastává období hledání odpovědi na zásadní otázku: zda nesundat nohu z plynu.

Obecný princip **

Úspěch telefonického marketingu se skrývá za kombinací několika faktorů. Oslovuje konkrétního zákazníka, díky čemuž může být jeho sdělení naléhavé. Oslovuje konkrétní operátor, takže při předávání informace možnému klientovi lze využít vlastnosti interpersonální komunikace a psychologie mnohem spíše, než u jiných forem reklamy. V kombinaci znalosti telefonního čísla a dalších údajů o volaném lze sdělení velmi dobře personalizovat a precizně zacílit. To zvyšuje již tak nadstandardně vekou pravděpodobnost úspěchu.

Firmy se k telefonickému marketingu uchylují ve větším měřítku v okamžiku, kdy ostatní formy propagace selhávají. Právě o tom svědčí probíhající nábor telefonistů i zvyšování jak četnosti, tak frekvence telefonátů potenciálním klientům. S jídlem roste chuť, a tak když se tato forma komunikace ukáže jako efektivní, stoupá ochota firem ji používat a investovat do ní. Jinak řečeno, nabírají se další operátoři a oslovují další klienti. Protože telefonních čísel je omezené množství, musí v důsledku toho ještě více stoupnout frekvence hovorů u jednotlivých klientů.

Bohužel právě tím se schopnost telemarketingu přesvědčit nové zákazníky otupuje. Nejprve pozvolna, pak tím více, čím déle jeho intenzivní využívání trvá. Aby se uchovala určitá míra efektivity, musí se v komunikaci využívat agresivnější metody a ještě přesnější zacílení. Tím se kompenzuje ztráta relativní úspěšnosti daná tím, co by se dalo prohlásit za určitou míru inflace, ale pouze krátkodobě. Důsledkem není nic menšího, než opětovné statistické otupování příjemců hovorů a snižování efektivity tohoto nástroje.

Více na MarketingJournal.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče