Plechy v automobilech budou ubývat, vytlačí je plasty

25. listopadu 2011, 17:22 - Dalibor Dostál
25. listopadu 2011, 17:22

Zapomeňte na klepání plechů, které znají především řidiči ojetých vozů. Budoucnost automobilů bude stále více spojená s plasty. Podle expertů, kteří se věnují objevování nových materiálů pro automobilový průmysl, může být za několik let z kovu jen základní konstrukce vozu.

Foto: BASF

Výhodou plastů má být především jejich nižší hmotnost. Zatímco váha jednoho metru krychlového oceli je 7850 kilogramů a hliníku 2700 kilogramů, plasty dosahují hmotnosti pouze 1000 až 2000 kilogramů. Nižší je také teplota, a s ní související náklady, na tepelné zpracování materiálů. Ocel se taví při 1350 až  1400 stupních Celsia, hliník při 658 stupních Celsia, u plastů je to mezi 200 až 400 sty  stupni Celsia.

Termoplasty by přinesly nejenom snížení nákladů při výrobě automobilů, ale také levnější provoz. Například snížení hmotnosti vozu o 100 kilogramů znamená snížení spotřeby paliva o 0,4 litru na 100 kilometrů. Využití plastů při výrobě automobilů stále stoupá. Zatímco v roce 1970 plasty představovaly 6 procent váhy vozidla, v současnosti dosahují  12 až 15 procent a do roku 2020 by mohly tvořit čtvrtinu hmotnosti automobilu.

Plasty mohou například výrazně napomoci ke snížení hmotnosti a tím i zvýšení dojezdu elektromobilů. „Rozvoj plastů pomáhá uskutečňovat nové trendy v konstrukci automobilů. Elektromobily začínají být vskutku reálnou alternativou minimálně pro městskou mobilitu. Díky hmotnostní úspoře může být ale také automobil vybaven dalšími prvky, které byly ještě před několika lety těžko představitelné,“ uvedl Jiří Kubík, který se v BASF věnuje použití termoplastů pro automobilový průmysl.

Řada plastů nové generace se používá v automobilech již nyní. Opel Insignia používá speciální výztuhu nárazníků z plastu, v BMW je ze stejného materiálu speciální opěrka hlavy, která aktivním pohybem v případě nárazu omezí riziko zranění hlavy. Vozy Peugeot zase používají plasty pro vyztužení karoserie v oblasti pátých dveří.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít