Plechy v automobilech budou ubývat, vytlačí je plasty

25. listopadu 2011, 17:22 - Dalibor Dostál
25. listopadu 2011, 17:22

Zapomeňte na klepání plechů, které znají především řidiči ojetých vozů. Budoucnost automobilů bude stále více spojená s plasty. Podle expertů, kteří se věnují objevování nových materiálů pro automobilový průmysl, může být za několik let z kovu jen základní konstrukce vozu.

Foto: BASF

Výhodou plastů má být především jejich nižší hmotnost. Zatímco váha jednoho metru krychlového oceli je 7850 kilogramů a hliníku 2700 kilogramů, plasty dosahují hmotnosti pouze 1000 až 2000 kilogramů. Nižší je také teplota, a s ní související náklady, na tepelné zpracování materiálů. Ocel se taví při 1350 až  1400 stupních Celsia, hliník při 658 stupních Celsia, u plastů je to mezi 200 až 400 sty  stupni Celsia.

Termoplasty by přinesly nejenom snížení nákladů při výrobě automobilů, ale také levnější provoz. Například snížení hmotnosti vozu o 100 kilogramů znamená snížení spotřeby paliva o 0,4 litru na 100 kilometrů. Využití plastů při výrobě automobilů stále stoupá. Zatímco v roce 1970 plasty představovaly 6 procent váhy vozidla, v současnosti dosahují  12 až 15 procent a do roku 2020 by mohly tvořit čtvrtinu hmotnosti automobilu.

Plasty mohou například výrazně napomoci ke snížení hmotnosti a tím i zvýšení dojezdu elektromobilů. „Rozvoj plastů pomáhá uskutečňovat nové trendy v konstrukci automobilů. Elektromobily začínají být vskutku reálnou alternativou minimálně pro městskou mobilitu. Díky hmotnostní úspoře může být ale také automobil vybaven dalšími prvky, které byly ještě před několika lety těžko představitelné,“ uvedl Jiří Kubík, který se v BASF věnuje použití termoplastů pro automobilový průmysl.

Řada plastů nové generace se používá v automobilech již nyní. Opel Insignia používá speciální výztuhu nárazníků z plastu, v BMW je ze stejného materiálu speciální opěrka hlavy, která aktivním pohybem v případě nárazu omezí riziko zranění hlavy. Vozy Peugeot zase používají plasty pro vyztužení karoserie v oblasti pátých dveří.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry.…
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto budete moci koupit
Technologie
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít