Platit budou zřejmě všechna nákladní auta

09. května 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
09. května 2005, 00:00

MÝTNÉ Elektronické mýtné by měla začít v průběhu příštího roku platit všechna nákladní auta nad 3,5 tuny. Takový je plán staronového ministra dopravy Milana Šimonovského. Zásadní novinkou oproti původním představám ministerstva dopravy je to, že síť výkonově zpoplatněných komunikací bude mít pravděpodobně daleko větší rozsah, než se očekávalo.

MÝTNÉ Elektronické mýtné by měla začít v průběhu příštího roku platit všechna nákladní auta nad 3,5 tuny. Takový je plán staronového ministra dopravy Milana Šimonovského.

Zásadní novinkou oproti původním představám ministerstva dopravy je to, že síť výkonově zpoplatněných komunikací bude mít pravděpodobně daleko větší rozsah, než se očekávalo. Má jít o 2100 km dálnic rychlostních komunikací a silnic I. třídy (původně to mělo být pouze 970 kilometrů uvedených komunikací). Řídicí výbor projektu zavádění elektronického mýtného v Česku také opustil myšlenku, že by v první fázi mýtné platily pouze vozy nad 7,5 tuny.

„Náš průzkum intenzity dopravy ukázal, že podíl vozidel od 7,5 do 12 tun je na růstu dopravních výkonů zanedbatelný a očekávaný výnos by nepokryl náklady na další kategorizaci nákladních aut,“ tvrdí ministr. On sám se přiklání k tomu, aby od počátku mýtné platila veškerá nákladní doprava, možností je ale postupná etapizace. „To znamená, že by nejprve platily pouze těžké kamiony a pak by se hranice hmotnosti pro platbu postupně snižovala,“ dodal Šimonovský.

LOGICKÁ HRANICE

Podle Sdružení dopravců Česmad Bohemia je rozhodnutí sjednotit hmotnostní hranici pro placení mýtného s Evropou správné. Hranici 7,5 tuny, kterou vláda původně schválila v lednu, by totiž Česko mělo jako jediná země v celé Evropě. Mluvčí tohoto sdružení Martin Felix příliš nenamítá ani proti tomu, že by se mělo zpoplatnit více komunikací. „Jestliže ke zpoplatnění širšího okruhu silnic směřuje celá Evropa, nezbývá dopravcům než to akceptovat,“ uvedl.

Pro české dopravce je podle odborníků zásadní, aby se všechny peníze vybrané prostřednictvím mýtného vrátily do budování silniční infrastruktury. Ministr dopravy potvrdil, že Evropská komise povolila Česku vybírat mýtné i na vybraných silnicích I. třídy s tím, že do zhruba deseti let se i z těchto komunikací stanou silnice dálničního typu. „Čím větší rozsah sítě budeme chtít do systému v první fázi zařadit, tím později se podaří celý systém spustit,“ obává se však ministr. Zatím platí původní harmonogram, podle kterého by se do konce června mělo vypsat výběrové řízení na dodavatele systému, ten by měl být znám do konce roku a během příštího roku by pak měl začít minimálně zkušební provoz systému. Jisté je, že provozovatelem výběru elektronického mýta bude Ředitelství silnic a dálnic, které bude služby spojené s výběrem nakupovat od vítěze tendru.

BRÁNIT OBJEZDŮM SE DÁ

Jedním z problémů, které při zpoplatnění komunikací hrozí, je to, že řidiči kamionů budou placené úseky objíždět. Tomu se však podle Šimonovského dá bránit již nyní pomocí dopravních značek omezujících vjezd určitých vozidel do dané lokality. „Obce mají možnost ve spolupráci s kraji tento problém účinně řešit,“ tvrdí ministr.

Kladenský primátor Dan Jiránek ale tvrdí, že obcím by nejvíce pomohlo, kdyby chystaný systém umožňoval, aby si města nebo kraje mohly určit, kde chtějí mít zpoplatněné komunikace. To však naráží zejména na unijní směrnici, která umožňuje zpoplatnění pouze víceproudých silnic. Možnost vybírání mýtného na všech silnicích má evropská směrnice umožnit až zhruba od roku 2008.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít