Piloti za milion

09. dubna 2010, 16:21 - Mgr. Rudolf Marek
09. dubna 2010, 16:21

Do společného projektu se aerolinky zatím neženou

Generální ředitel Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas má vizi. Chtěl by vytvořit národní leteckou akademii. „Zatím je to ve stadiu úvah,“ řekl týdeníku EURO. „V České republice je několik subjektů, jež poskytují výcvik v oblasti letectví. To znamená, že ČSA mají svoji školu, Job Air něco dělá v Ostravě a my teď diskutujeme, jestli nevytvořit jednu instituci, leteckou akademii, která by byla v Evropě konkurenceschopná,“ vysvětlil Klas.
Všechny varianty jsou možné. Počínaje odkoupením výcvikového střediska od ČSA až po společný postup. „Určitě nikdo nechce zneužívat současné situace ČSA, ale my jsme o tomto projektu začali diskutovat už před krizí. Jde o to, jestli si Česká republika může dovolit, aby měla dvě místa, kde bude simulátorová technika (u Job Airu i ČSA), nebo aby někdo budoval stejně jako my věžový simulátor,“ připomněl šéf ŘLP.
Přes opakované dotazy týdeníku EURO na adresu ČSA, zda by pro národního dopravce nebylo výhodnější se k projektu připojit, aerolinky neodpověděly. Přitom se nabízí možnost začít celonárodním zastřešením projektu alespoň po marketingové a obchodní stránce.

Konkurence Řízení letového provozu má již zpracovaný byznysplán nového projektu. Zatím se však rozbíhá pouze u jeho školy, která původně sloužila výhradně k výcviku vlastních zaměstnanců. Škola začíná fungovat i na komerční bázi a na veletrhu ATC Global 2010 v Amsterodamu se prezentovala pod názvem Czech Air Navigation Institute (CANI), které v Česku nikdo neřekne jinak než letecká škola.
„Naše kmenová činnost se liberalizuje, a proto chceme být na konkurenční prostředí připraveni,“ vysvětluje účast na veletrhu Klas. „Proto ty doplňkové služby na komerční bázi. Nejen že dávají dodatečný výnos, ale naši lidé se také dostanou do prostředí, kde je čistá a tvrdá konkurence. Kdo poskytne lepší podmínky, lepší cenu, vyhrává. A s dalšími školami si tvrdě konkurujeme, ať už jsou to součásti velkých poskytovatelů – jako je německá DFS – nebo menších řídicích středisek,“ dodává. Velcí hráči hrají na velkých hřištích. Menší CANI proto vycítila příležitosti ke svému uplatnění na regionálních letištích. „Trh s nimi se otevírá. Spolupracujeme s deseti z 22 německých regionálních letišť, jejichž dispečeři musejí každé tři roky absolvovat obnovovací školení. Aktuálně u nás probíhají dva kurzy pro Polsko a loni jsme vyškolili Estonce,“ informuje šéf obchodního oddělení CANI Miroslav Ehl. Loni na veletrhu ulovil školení pro Makedonii, letos rozjednal výcvik pro regionální letiště ve Španělsku.

Dva tuhé roky Letecká škola ŘLP sídlí u ruzyňského letiště a nabízí jak kurzy pro personál letových navigačních služeb, tak i pro piloty. Zajímavým oborem je také výcvik technického personálu pro obsluhu radarů nebo komunikace. Škola byla oficiálně založena v roce 1983 jako nástupce předchozí vzdělávací instituce pro výcvik personálu letových navigačních služeb. Po rekonstrukci v roce 1997 se stala špičkovým výcvikovým střediskem i pro letecký personál. Výuka je dvouletá. Prvních devět měsíců obnáší školní lavice a simulátory, na to pak navazuje devět měsíců tréninku v reálném provozu. To v praxi znamená, že se lidé školí v těch střediscích letové kontroly, kde budou po absolvování závěrečných zkoušek pracovat. Největším problémem pro Čechy je se na školu vůbec dostat. Z tisíce zájemců se to povede pětadvacítce šťastlivců, školu dokončí deset, nejvíc patnáct lidí. Pokud skončí ve středisku řízení letového provozu v Jenči, uhradí školné zaměstnavatel. U pilotů je to však jinak. Ti si platí náklady sami. Konečná suma se pohybuje kolem milionu korun, což je u nás běžná cena.
V třímiliardovém obratu ŘLP je 65 milionů korun, jež loni vynesla letecká škola, jen zanedbatelnou kapkou. Dlouhodobým cílem CANI je přispět státnímu podniku alespoň pěti procenty z obratu.

Rudolf Marek, Amsterodam

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít