Pilné Německo, požitkářská Francie

06. dubna 2011, 18:29 - Miroslav Zámečník
06. dubna 2011, 18:29

Eurozóna

Srovnání vybraných ekonomických ukazatelů Německa a Francie naznačuje několik podstatných rozdílů mezi dvěma největšími ekonomikami eurozóny. Za prvé, Německo se díky své podstatně vyšší exportní orientaci a oživení mezinárodního obchodu dostává z krize rychleji než Francie.
Produkční mezera, tedy rozdíl mezi skutečným a potenciálním ekonomickým výkonem, se díky rychlejšímu ekonomickému růstu uzavírá v Německu rychleji než ve Francii, což potvrzují i čísla o nezaměstnanosti, jež je ve Francii podstatně vyšší. Rozdíl mezi výnosy dlouhodobých státních dluhopisů nejsou dosud vysoké, stejně jako rozdíl v zadluženosti.
Německo ale pro ozdravení veřejných financí udělalo podstatně více než Francie (rozpočtové brzdy), a navíc mu fouká vítr do plachet díky rychlejšímu růstu. Francouzi zatím dál nabírají do veřejných financí vodu prostřednictvím vyšších schodků a přechod na tvrdší fiskální disciplínu, kterou EU hodlá zavést, bude činit Francii větší ekonomické i politické problémy. Totéž platí o závazku strukturálních reforem v rámci přijatého Paktu pro euro plus, jež jsou inspirovány především německým příkladem.
Francie by také podle všeho potřebovala, aby ECB držela základní úrokové sazby ještě dost dlouho hodně nízko. Opět další rozdíl oproti Německu. Ani Německo s Francií tak netvoří optimální měnovou zónu. Jedna věc, o níž se málo ví: z hlediska produktivity práce v přepočtu na ekonomicky aktivní obyvatele jsou na tom Francouzi podle všeho lépe než Němci, a odstup je docela výrazný.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující…
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Technologie
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Člověk převlečený za sedadlo? Ito je při vývoji autonomních vozů potřeba
Změřte si rychlost internetu
Google nakonec koupí jen část HTC. Na Tchaj-wan za to pošle 1,1 miliardy dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít