Peugeot 508 SW 1.6 THP: Poněmčený Francouz

19. června 2011, 10:54 - Stanislav Švarc
19. června 2011, 10:54

Peugeot s označením 508 nahradil hned dva modely – 407 a 607 – a neskrývá své ambice útočit na konkurenci ve střední třídě. K mání je jako sedan i kombi.

Foto: Peugeot

A právě praktičtější kombi absolvovalo test Profitu. Nová „pětsetosma“ je do velké míry zlomovým modelem tradiční automobilky se lvem na štítu. Už na pohled je vidět odklon od extravagance k decentní eleganci, jízda zase odhalí úbytek pohodové houpavosti. Jako by 508 podstoupila „germanizaci“. Je to dobře?

Hladká elegance

Jedna věc se tomuhle kombíku musí nechat. Při každém dalším pohledu vypadá lépe a lépe. Na rozdíl od svých dvou předchůdců totiž obě karosářské verze 508 sázejí na decentní a na první pohled nepříliš nápadný vzhled. Ty tam jsou nezvyklé tvary, které sice zpravidla rychle zaujmou, ale také se rychle okoukají. Obzvlášť u kombi je nenucená elegance dotažená k dokonalosti. Auto je hladké a čisté, že vypadá, jako by ho někdo vyhobloval z jediného kusu dřeva. Karoserie je tak „začištěná“, že na ní nenajdete ani ostřikovače předního skla. Jen přední světla při bližším pohledu trochu vystupují do prostoru a nabízejí pohled na výraznější hranu.

A ještě jedno srovnání s předchůdci: 508 má stále výraznou přední masku, ale už ne tak bláznivou. Tahle je mnohem vyváženější. Zkrátka palec nahoru!

Příjemný a prostorný

Umírněnost je znát i uvnitř. Poměrně tradiční tvary palubní desky, střídmé linie, žádné designové výstřelky – přesto, nebo právě proto mi ještě před prvním nastartováním proběhlo hlavou cosi ve stylu „sakra, tady je to ale příjemný“. Přispěla tomu i kožená příplatková sedadla, příjemné materiály, povedený volant nebo třeba panoramatická střecha.

Trochu času si vyžádá seznámení se všemi tlačítky a ovladači. Zajímavým řešením je výsuvná plastová destička, která slouží jako head-up displej. Tradiční řešení, kdy se údaje promítají na přední sklo, mi připadá praktičtější.

Auto potěší i dostatkem prostoru nejen vepředu, ale i na zadních sedadlech. Ta jsou však konstruována spíš jen pro dva cestující. Chybí naopak odkládací prostory na drobnosti, jakými jsou klíče, mobil nebo peněženka. Co se přepravy zavazadel týče, Peugeot 508 SW nabízí 560 litrů, po sklopení zadních sedadel můžete počítat až s 1 598 litry. Kufr navíc potěší řadou praktických vychytávek, například možností sklopit sedadla rovnou z místa pro zavazadla, háčky na tašky či úložnými prostory pod dnem. Testovaný vůz disponoval elektricky ovládaným víkem kufru, otevírání i zavírání je ale poněkud zdlouhavé.

Peugeot 508 SW

motor zážehový čtyřválec objem 1 598 cm3 max. výkon 115 kW (156 k) max. rychlost 200 km/h max. toč. moment 240 N.m z 0 na 100 km/h 8,8 s spotřeba 6,3 l/100 km cena test. modelu 826 700 Kč

Překvapení se nekoná

Přeplňovaný čtyřválec 1.6 THP není žádnou novinkou, setkat se s ním lze v celé řadě aut nejen značky Peugeot. V „pětsetosmičce“ je verze s výkonem 156 koní a nejvyšším točivým momentem 240 N.m, který je k dispozici v rozmezí 1 400–4 000 ot./min. Rozhodně se tedy nemá za co stydět. A doporučuji všem, kdo o koupi 508 uvažují, ať si před koupí dieselu tuhle „dopovanou“ šestnáctistovku vyzkoušejí. Myslím, že budou překvapeni – nejen dynamickými schopnostmi, ale i příjemným projevem a nízkou spotřebou. Neměl by být problém jezdit dlouhodobě s průměrem mezi 7 až 8 litry na 100 kilometrů. Motor je navíc lehký, což má pochopitelně pozitivní dopad na jízdní vlastnosti. Ty jsou celkem příjemné. Je tu sice znát výrazný posun k „tuhosti“, při přejezdu nerovností má auto občas dokonce tendenci odskočit, stále si však zachovává dostatek komfortu.

Francouzský přístup je znát i na trochu gumovějším pocitu při řazení, dráhy by mohly být také kratší. šestistupňová převodovka je ale dobře odstupňovaná. Řízení nezklame, ale ani nenadchne. Skvělá je úroveň odhlučnění, na palubě panuje příjemný klid.

A jak je to tedy celkově s onou germanizací? Ano, Peugeot přijel s autem, které není tak francouzské, jak jsou příznivci značky zvyklí. Nekompromisně chladné poněmčení se ale nekoná. Jestli je to dobře, to už si musí každý zájemce rozmyslet sám. Ceny 508 SW startují na 564 900 korunách (motor 1.6 VTi), nejlevnější diesel (1.6 HDI) vyjde na 579 900 korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče