Petr Koubský: Světový hypermarket na české návsi

29. dubna 2013, 09:33 - Petr Koubský
29. dubna 2013, 09:33

Amazon v Česku? To je velká věc, ale nepředbíhejme událostem; zaprvé zpráva o tom, že největší internetový obchod světa otevře v ČR distribuční sklad, nebyla zatím oficiálně potvrzena; zadruhé i když to udělá, neplyne z toho nutně, že u nás otevře plnohodnotnou verzi své prodejny.

Obojí je ale pravděpodobné. Takže stojí za to zamyslet se už teď, co se bude dít, jestli v Babovřeskách na návsi zničehonic otevřou nový hypermarket.

Všichni se pochopitelně poběží podívat a srovnávat ceny. Z toho by Amazon měl vyjít většinou jako vítěz díky své pozici globálního hráče. Bez větší snahy dokáže nastavit ceny u většiny komodit tak, aby byly alespoň o něco nižší než v českých internetových obchodech. Kdyby se rozhodl pro agresivní strategii, mohl by cenově zaútočit velmi citelně, ale nejspíš by to neměl zapotřebí. Zejména ve spotřební elektronice jsou marže hodně nízké a zavedení prodejci by se s americkým gigantem dlouho trumfovat nemohli.

Cenu máme ve zvyku představovat si jako jedno číslo, ale v e-shopu to tak být nemusí a v Amazonu to tak není ani dost málo. Ceny se neustále mění, Amazon je seřizuje individuálně podle zákaznického chování. O prodeji tak často rozhoduje kvalita algoritmů průběžně uzpůsobujících cenu. Amazon je má nejlepší na světě, tuto vědní disciplínu — ten termín není myšlen v nadsázce — ostatně vynalezl. V tom je ještě silnější výhoda než v páce, kterou má na výrobce.

Takže v první fázi by se dělo to, co známe z reality českých městeček, v nichž si pobočku zřídila nějaká ta Billa, Tesco či Kaufland; malí obchodníci pocítí odliv zákazníků. Středně velké e-shopy s univerzální nabídkou a obratem pod miliardu nemají, upřímně řečeno, žádnou dobrou strategii, jak novou situaci ustát.

Zvládnout by to mohli ti největší; zejména Alza se svou hladce fungující infrastrukturou by mohla proti Amazonu zaujmout podobnou pozici, jakou má Seznam proti Googlu: vsadit na místní specifika, na znalost duše českého zákazníka. Vyhovět mu v těch jeho přáních, která jsou iracionální a do algoritmů se nevejdou a o nichž zkušený obchodník po tolika letech ví všechno.

To se ostatně může teoreticky týkat kohokoli, nejen Alzy.

Tím to samozřejmě nekončí. Z příchodu Amazonu by profitovaly doručovací služby jak ty tradiční, tak nové typu Kouzelná almara. Ruce by si samozřejmě mnuly banky nad objemem karetních transakcí. Nemile překvapeny by mohly být transoceánské zásilkové služby typu Shipito, které dnes těží z toho, že obchody jako Amazon k nám neposílají velkou část své americké maloobchodní nabídky. A otřást by se mohly i mnohé kamenné obchody.
Jenže nejprve musíme vědět, co přesně Amazon plánuje.


Čtěte také:

Amazon jde do Česka, už si hledá místo

Amazon si vybral Česko

Amazon chce ovládnout domény jako „.book“, spisovatelé protestují


Autor je analytik IT

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Nvidia nabízí levnější Shield TV. V balení však nemá gamepad
Jedna z nejlepších hororových her je teď zdarma. Stáhněte si Outlast
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít