Menu Zavřít

Petr Koubský: PPF se vrhá do těžkého terénu. Vědomě

6. 11. 2013
Autor: E15

Poptávka po věštění z křišťálové koule je tak veliká, že i tento článek si nejspíš přečtete. Přestože, upřímně řečeno, o budoucnosti Telefóniky pod PPF se v tuto chvíli mnoho říci nedá. Dokonce ani to, jak se bude jmenovat.

Že by se třeba vrátil Český Telecom? Nevíme ani, zda pan Kellner kupuje, aby brzy prodal, anebo aby dlouhodobě či trvale provozoval. Následující úvaha předpokládá jen tu druhou možnost. Jednak je pravděpodobnější a jednak umožňuje předvídat alespoň něco.

V takovém případě totiž potřebuje PPF nějakou dlouhodobou strategii, což je dnes v telekomunikacích docela tvrdý oříšek. Právě proto nakonec Španělé prodávají. Zájem o hlasové služby klesá, zájem o data, zejména mobilní, sice roste, ale trh je tvrdě konkurenční, cenově citlivý a vyžaduje velké investice do posilování síťové infrastruktury.

Prosadit se s něčím úplně jiným a novým – třeba s úspěšnější videoslužbou, než je zatím O2 TV – chtějí všichni operátoři na světě, ale spolehlivé řešení zatím nenašel žádný. PPF tedy vstupuje do obtížného terénu, což samozřejmě sama dobře ví. Z naivity tyto hochy rozhodně podezírat nelze.

Změna se nejrychleji projeví na trhu práce. V nejbližší době bude k mání levněji než obvykle řada manažerů. To se může hodit nejen přímé konkurenci, ale i firmám z oblasti IT nebo rychloobrátkového zboží. Většinou budou docela dobří, protože Telefónica prošla řadou reorganizací a darwinovsky se protřídila. Schopnost udržet si židli v korporátním prostředí sice není nutně totéž co kvalita, neumíte-li však v džungli přežít, žádné další kvality stejně neuplatníte.

Pak je tady samozřejmě prostředí trhu – konkurence, dodavatelé, odběratelé, regulátor. PPF přichází zvenčí, není zatížena ani letitou rivalitou, ani příkazy z Madridu. Bude se patrně chovat pružněji a pragmatičtěji, než bylo dosud zvykem, což je dobře.

Nový vlastník bude víc počítat peníze a méně dbát na ostatní ukazatele. Takže může například rozhýbat trh s pronájmem poslední míle u pevných linek a vpustit do této oblasti konkurenci nejen formálně, ale fakticky: nabídnout oboustranně výhodné podmínky. Obecně bude zajímavější, co udělá PPF s pevnými linkami, u mobilů tolik manévrovacího prostoru není, tam jsou koleje položeny a jede se po nich.

A pokud jde o aukci kmitočtů na LTE, tam vyřešila PPF své problémy opravdu elegantně; na snahu vyhodit ji ze soutěže reagovala akvizicí největšího hráče. Rozuzlení bezmála hollywoodské. Ani PPF ovšem nemá zázračný recept, jak dosáhnout rychlé návratnosti velkých investic do sítí nové generace. Dobré je, že má vyšší motivaci než celosvětově působící operátor, který klidně zanedbá jeden lokální trh kvůli jinému, důležitějšímu. Celkem vzato, tahle akvizice by mohla být docela dobrou zprávou.

Autor je analytikem IT


Čtěte také:

PPF potvrdila vstup do Telefóniky, za akcie zaplatí skoro 64 miliard

BRAND24

Zisk české Telefóniky spadl o čtvrtinu. Na vině jsou nové tarify

Nový majitel Telefóniky bude čelit úbytku klientů

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).