Petr Koubský: Osmičky svedou boj s jinými Windows

29. října 2012, 07:35 - Petr Koubský
29. října 2012, 07:35

Nová Windows 8 jsou v prodeji a spolu s nimi tablet Microsoft Surface. To druhé je efektnější, to první důležitější. Začneme samozřejmě tím efektnějším, jak se na mediální přístup sluší a patří. Recenzenti se shodují v tom, že Surface je vynikající kus hardwaru vybavený poněkud rozporuplným softwarem. Což by nemělo překvapit.

S nešťastnou výjimkou hudebního přehrávače, jehož jméno budiž zapomenuto, odvedl Microsoft na poli hardwaru vždy skvělý výkon: myši, klávesnice, Xbox. Škoda že se mu nevěnuje víc.

Teď však asi začne – Surface je rozsáhlý projekt a bylo by chybou chápat jej jen jako odpověď na výzvu jménem iPad. Nový tablet a spolu s ním ta část Windows 8, které stejně budeme říkat Metro – ať si německý soud požaduje, co chce – jsou ve skutečnosti smělým útokem na to, z čeho je Microsoft živ už třicet let: na osobní počítače.

Takzvaná bostonská matice obecně dělí produkty na dojné krávy, hvězdy, otazníky a prašivé psy. Microsoft povýšil otazník post-PC zařízení na hvězdu a svou nejlepší dojnou krávu ponechává jejímu osudu. Ten zatím nebude špatný, protože pastvina je rozsáhlá a šťavnatá. Tvoří ji 70procentní podíl na trhu operačních systémů osobních počítačů, jenž patří Windows. A to jen v případě, že se započítává také iOS, což je trochu svévolné, leč dnes už běžné. Bez něj je podíl Windows pochopitelně ještě vyšší. Jenže pastvina se zmenšuje. Pomalu, ale stále.

Jak je poslední dobou běžné, Microsoft špatně zvládá marketing. Zákazníkům nezdůraznil, že první model Surface – ten jediný, který je zatím v prodeji – vlastně vůbec nemá Windows 8, ale omezenější Windows RT. Nevysvětlil, že „osmičky“ jsou nezbytným kompromisem mezi starým desktopovým prostředím a novým Metrem. Málo mluví o tom hlavním, totiž že Windows 8 jsou co se týče technického řešení několik let před konkurencí, což se týká hlavně propojení s podnikovými informačními systémy a databázemi.

A kdo čte slovo „konkurence“ jen jako „Apple“, musí si uvědomit, že největší konkurencí je Microsoft sám sobě. Vista byla propadák a používá se málo, ale Windows 7 budou v podnikovém prostředí velkou brzdou nasazení radikálně odlišných „osmiček“. Totéž by platilo o Windows XP, kdyby je Microsoft nezařízl tím, že za půldruhého roku definitivně ukončí jejich podporu.


Čtěte také:

Microsoft pouští Windows 8 a tablet Surface na trh

Windows 8 mají zvednout propadající se počítačový trh

Vše, co byste měli vědět o Windows 8


Tak velkou změnou Microsoft hodně riskuje, ale dělá to tak, jak se to dělat má: včas. Kravička dává mléko a není sama, vedle ní se pase ještě Windows Server a všechny související produkty, tedy Exchange, databáze a další. Kdyby se v Redmondu naučili ještě „maličkost“ – jak prodat nejen dobrý výrobek, ale i dobrý pocit z něj – mohli by znovu změnit celý počítačový svět. Pravděpodobně k lepšímu.

Autor je analytikem IT

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče