Petr Horký: Příběhy pod čarou

17. října 2012, 12:33 - Petr Horký
17. října 2012, 12:33

Při výběru témat na asijskou dvojstránku editor každý týden s lítostí odkládá do šuplíku „na později“ tři čtyři témata, která jsou fascinující. Zpravidla na ně pak už nikdy nedojde.

Tak třeba tenhle týden. Indie se snaží privatizovat svou ztrátovou přenosovou soustavu. Jednou z firem, která od státu koupila elektrickou síť, je firma Torrent ve městě Agra. Jenže nyní toho lituje. Kvůli nesplaceným pohledávkám městu několikrát omezila dodávky energie, což vyvolalo protesty v Evropě nevídané. Agřané unesli a zmlátili několik zaměstnanců firmy, rozzuřený dav obklíčil a kamenoval sídlo Torrentu.

Indickým občanům vadí také to, že Torrent používá na západě běžné praktiky: třeba že dráty zakopává pod zem, čímž brání ilegálnímu odběru elektřiny. Tahle historka ilustruje těžkosti přechodu Indie z chudoby více než makro analýzy.

Neméně úžasný je příběh z Afghánistánu. Z válkou zničené země jsme zvyklí slýchat hlavně špatné zprávy, teď jedna dobrá. Je o Mustafovi Sadiqovi, obchodníkovi s ovocem. Jeho firma Omaid Bahar je podnikatelská „brand story“ o úspěchu, jaký nemá v zemi obdoby. Sadiq udělal z malé pěstírny granátových jablek firmu o tisíci zaměstnancích a obratem 30 milionů dolarů. Ovoce vozí i do západní Evropy, která se po jeho bio a organické značce může utlouct.

Třetí story je z Barmy. Země, která se otevírá světu a rychle mění. Reportér Reuters byl svědkem náboženského křtu nové motorky Honda. Lesklé motocykly a auta vytlačují z rozbitých cest koňské povozy, ale i stará letadla Fokker ze sedmdesátých let a auta s řízením napravo, ačkoli v Barmě se jezdí napravo.


Čtěte také:

Evropan má v Číně větší šanci uspět v arbitráži než u soudu

Filipínská ekonomika odolává krizi a roste

Z Indie mizí hotovost, v Bangladéši z ní vyrábějí žiletky


Proč jich je v Barmě tolik? Existují dva výklady. Jeden říká, že zrušení jízdy nalevo diktátorem Ne Winem v roce 1962 bylo antikoloniálním gestem vůči Británii. Jiní tvrdí, že Ne Win byl pověrčivý a věřil, že mu řízení napravo pomůže v boji proti levicovému odboji. Ať je to tak či onak, určitě máte chuť do Barmy hned vyrazit a ty vozítka ještě zažít, než je vytlačí tržní kapitalismus.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít