Petr Horký: Příběhy pod čarou

17. října 2012, 12:33 - Petr Horký
17. října 2012, 12:33

Při výběru témat na asijskou dvojstránku editor každý týden s lítostí odkládá do šuplíku „na později“ tři čtyři témata, která jsou fascinující. Zpravidla na ně pak už nikdy nedojde.

Tak třeba tenhle týden. Indie se snaží privatizovat svou ztrátovou přenosovou soustavu. Jednou z firem, která od státu koupila elektrickou síť, je firma Torrent ve městě Agra. Jenže nyní toho lituje. Kvůli nesplaceným pohledávkám městu několikrát omezila dodávky energie, což vyvolalo protesty v Evropě nevídané. Agřané unesli a zmlátili několik zaměstnanců firmy, rozzuřený dav obklíčil a kamenoval sídlo Torrentu.

Indickým občanům vadí také to, že Torrent používá na západě běžné praktiky: třeba že dráty zakopává pod zem, čímž brání ilegálnímu odběru elektřiny. Tahle historka ilustruje těžkosti přechodu Indie z chudoby více než makro analýzy.

Neméně úžasný je příběh z Afghánistánu. Z válkou zničené země jsme zvyklí slýchat hlavně špatné zprávy, teď jedna dobrá. Je o Mustafovi Sadiqovi, obchodníkovi s ovocem. Jeho firma Omaid Bahar je podnikatelská „brand story“ o úspěchu, jaký nemá v zemi obdoby. Sadiq udělal z malé pěstírny granátových jablek firmu o tisíci zaměstnancích a obratem 30 milionů dolarů. Ovoce vozí i do západní Evropy, která se po jeho bio a organické značce může utlouct.

Třetí story je z Barmy. Země, která se otevírá světu a rychle mění. Reportér Reuters byl svědkem náboženského křtu nové motorky Honda. Lesklé motocykly a auta vytlačují z rozbitých cest koňské povozy, ale i stará letadla Fokker ze sedmdesátých let a auta s řízením napravo, ačkoli v Barmě se jezdí napravo.


Čtěte také:

Evropan má v Číně větší šanci uspět v arbitráži než u soudu

Filipínská ekonomika odolává krizi a roste

Z Indie mizí hotovost, v Bangladéši z ní vyrábějí žiletky


Proč jich je v Barmě tolik? Existují dva výklady. Jeden říká, že zrušení jízdy nalevo diktátorem Ne Winem v roce 1962 bylo antikoloniálním gestem vůči Británii. Jiní tvrdí, že Ne Win byl pověrčivý a věřil, že mu řízení napravo pomůže v boji proti levicovému odboji. Ať je to tak či onak, určitě máte chuť do Barmy hned vyrazit a ty vozítka ještě zažít, než je vytlačí tržní kapitalismus.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít