Article, show

Petr Horký: Příběhy pod čarou

17. října 2012, 12:33 - Petr Horký
17. října 2012, 12:33

Při výběru témat na asijskou dvojstránku editor každý týden s lítostí odkládá do šuplíku „na později“ tři čtyři témata, která jsou fascinující. Zpravidla na ně pak už nikdy nedojde.

Tak třeba tenhle týden. Indie se snaží privatizovat svou ztrátovou přenosovou soustavu. Jednou z firem, která od státu koupila elektrickou síť, je firma Torrent ve městě Agra. Jenže nyní toho lituje. Kvůli nesplaceným pohledávkám městu několikrát omezila dodávky energie, což vyvolalo protesty v Evropě nevídané. Agřané unesli a zmlátili několik zaměstnanců firmy, rozzuřený dav obklíčil a kamenoval sídlo Torrentu.

Indickým občanům vadí také to, že Torrent používá na západě běžné praktiky: třeba že dráty zakopává pod zem, čímž brání ilegálnímu odběru elektřiny. Tahle historka ilustruje těžkosti přechodu Indie z chudoby více než makro analýzy.

Neméně úžasný je příběh z Afghánistánu. Z válkou zničené země jsme zvyklí slýchat hlavně špatné zprávy, teď jedna dobrá. Je o Mustafovi Sadiqovi, obchodníkovi s ovocem. Jeho firma Omaid Bahar je podnikatelská „brand story“ o úspěchu, jaký nemá v zemi obdoby. Sadiq udělal z malé pěstírny granátových jablek firmu o tisíci zaměstnancích a obratem 30 milionů dolarů. Ovoce vozí i do západní Evropy, která se po jeho bio a organické značce může utlouct.

Třetí story je z Barmy. Země, která se otevírá světu a rychle mění. Reportér Reuters byl svědkem náboženského křtu nové motorky Honda. Lesklé motocykly a auta vytlačují z rozbitých cest koňské povozy, ale i stará letadla Fokker ze sedmdesátých let a auta s řízením napravo, ačkoli v Barmě se jezdí napravo.


Čtěte také:

Evropan má v Číně větší šanci uspět v arbitráži než u soudu

Filipínská ekonomika odolává krizi a roste

Z Indie mizí hotovost, v Bangladéši z ní vyrábějí žiletky


Proč jich je v Barmě tolik? Existují dva výklady. Jeden říká, že zrušení jízdy nalevo diktátorem Ne Winem v roce 1962 bylo antikoloniálním gestem vůči Británii. Jiní tvrdí, že Ne Win byl pověrčivý a věřil, že mu řízení napravo pomůže v boji proti levicovému odboji. Ať je to tak či onak, určitě máte chuť do Barmy hned vyrazit a ty vozítka ještě zažít, než je vytlačí tržní kapitalismus.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít