Petr Bártek: Tvrdé přistání v Číně?

16. října 2012, 09:50 - Petr Bártek
16. října 2012, 09:50

V poslední době je evidentní, že došlo k prudkému zabrzdění těžkého průmyslu v Číně. Začít můžeme u indexu nákupních manažerů v průmyslu, který se v září již několikátý měsíc držel pod padesátibodovou hranicí stagnace. Pokračovat můžeme srpnovým poklesem produkce oceli o 1,7 procenta nebo zpomalením spotřeby elektřiny v posledních třech měsících na úrovně okolo dvou procent.

Nejnovějším důkazem o stavu věcí je pak snížený výhled hliníkárenského gigantu Alcoa pro prodeje nákladních aut v Číně ze tří až osmiprocentního poklesu na osmnácti až dvacetiprocentní propad. Současný propad je výsledkem přehnané předchozí investiční aktivity (a tedy nízkého využití výrobních kapacit) a nutného snížení zásob poté, co zpomalila poptávka z Evropy.


Čtěte také:

Čínská měna je nejsilnější za dvě desetiletí

Čína, Indie a spol. už v HDP válcují Evropu

Číňané vdechli život skomírajícímu řeckému přístavu Pireus


Souvisejícím jevem je pak rostoucí objem nesplácených úvěrů pro financování pracovního kapitálu. Nedávno oznámená sada infrastrukturních projektů a snižování povinných minimálních rezerv bank tak budou v Číně spíše odvracet tvrdé přistání, než aby byly schopny zařídit obnovení rychlého růstu.

Autor je analytikem České spořitelny

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče