Perný život na kolech

20. června 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA, BARBORA MACHKOVÁ, RADAN DOLEJŠ
20. června 2005, 00:00

KURÝRNÍ SLUŽBY V uplynulých patnácti letech vznikaly „živnosti na kolech“ jako houby po dešti a hustě zaplnily český trh. Snadný vstup do odvětví kurýrních služeb je ovšem vykoupen nižšími výnosy. Malé firmy většinou přežívají díky několika významným zákazníkům.

KURÝRNÍ SLUŽBY V uplynulých patnácti letech vznikaly „živnosti na kolech“ jako houby po dešti a hustě zaplnily český trh. Snadný vstup do odvětví kurýrních služeb je ovšem vykoupen nižšími výnosy. Malé firmy většinou přežívají díky několika významným zákazníkům. Nastoupit je možné okamžitě. „Uděláte si od půl deváté do půl druhé zkušební jízdu s kurýrem a můžete začít s rozvozem,“ zní odpověď při telefonátu na inzerát kurýrní služby. Zájemce ale musí mít živnostenský list a pick-up. Za pronájem vysílačky pak musí zaplatit šest set korun. Za menší zásilku dostanete sedmdesát korun a za větší sto čtyřicet,“ říká hlas v telefonu. Denně může zájemce - při zhruba deseti hodinách za volantem - počítat s osmnácti až devatenácti zásilkami, měsíčně si lze vydělat až třicet tři tisíce korun. K tomu lze ještě využít náborového příspěvku ve výši tří tisíc korun. Najímání kurýrů-živnostníků je dnes běžnou praxí snad ve všech kurýrních službách. Zasvěcení říkají, že bez využívání tohoto způsobu by cena za doručení zásilky velmi podstatně stoupla. Na stejném principu vyrostla během porevolučních let řada firem, řada z nich vyrostla ve společnosti s několika desítkami spolupracovníků a se stálým okruhem klientů. V PRAZE JE BLAZE Kurýry na kolech, motorkách i v autech, spěchající vyzvednout nebo doručit zásilku, lze potkat hlavně v pražských ulicích. Právě v prosperující metropoli vznikla během posledních patnácti let většina tuzemských kurýrních služeb. Podle některých odhadů doručují denně v hlavním městě až čtyři tisíce zásilek. V mnoha případech jsou schopny vykrýt mezery na trhu, které by jinak zůstaly neobslouženy. Jejich klienty jsou nejčastěji střední a velké podniky, a to jak zahraniční, tak i české. Do menších krajských aglomerací se však firmy zatím příliš nehrnou. Místní klienti totiž nejsou moc ochotní za jejich služby platit. „V Praze jsme začínali a z ní obsluhujeme celou republiku. V květnu loňského roku jsme otevřeli pobočku v Bratislavě, ale v rámci třeba Českých Budějovic byznys neuděláme,“ vysvětluje za všechny jednatel firmy eKurýr Pavel Foltýn. Své jistě hraje i menší vzájemná blízkost sídel firem v krajských městech. ŠTĚPENÍ OD KONKURENCE První českou kurýrní službou se v roce 1990 stal Messenger service. Podnětem pro vznik firmy byly informace ze zahraničí, kde tyto služby fungovaly už dávno. Messenger byl v tomto směru v polistopadovém Československu průkopníkem. Citelný náskok si -s více než osmdesátimilionovým obratem - udržuje před konkurenty dodnes. Jeden z majitelů konkurenční služby, jenž nechtěl být jmenován, začínal právě u Messengera. Osobní zkušenost od konkurence měl také spolumajitel služby Český kurýr-Direct Express Kamil Šťastný, který si rozvozem přivydělával během studií. Jeho kurýrní služba sází především na zásilky mezi městy v celé České republice. „Díky optimalizaci se nám podařilo srazit cenu zhruba na jednu pětinu obvyklou u konkurence,“ tvrdí. Mezi zajímavé zákazníky Českého kurýru patří třeba zdravotnická zařízení posílající lékařské vzorky. Za kurýrní službou All Ride stojí dokonce ambasáda Spojených států amerických v Praze. Podnik vznikl v polovině roku 1998 s jedinou naplní - jako externí přepravce zásilek amerického konzulátu. All Ride získala u ambasády prakticky monopol na rozvoz cestovních pasů žadatelů o víza do USA. Jde o solidní zdroj příjmů, protože každý žadatel o libovolné vízum do Spojených států musí vedle poplatku za vízum automaticky zaplatit této kurýrní službě také za dopravu svého pasu z ambasády domů. A to i v případě, že bydlí naproti ambasádě přes ulici. Poplatek činí 185 korun za každou zásilku, kde může být i více pasů najednou. Na jednotné ceně tak mohou vydělat zájemci ze vzdálenějších částí republiky. Dnes už All Ride funguje také jako klasická kurýrní služba. Kromě zásilek pro velvyslanectví rozváží i další zboží. ZTRÁTA VELKÉHO KLIENTA JE KATASTROFOU Jak se zdá, trh je zatím dost velký pro všechny. Malé kurýrní společnosti, fungující většinou jako živnost, se mohou lépe specializovat a najít si své místo, kde se mohou prosadit. Nabídka velkých mezinárodních firem působících v Česku je totiž předem stanovená a málokdy uspokojí všechny požadavky klientů. Například společnosti jako DHL či UPS mají obraty v řádu desítek miliard dolarů a zaměstnávají statisíce lidí po celém světě. „Někdy nám volají, ať si na letiště dojedeme pro zásilku a doručíme ji sami, protože to je pro ně nezajímavé,“ říká s úsměvem Zdeněk Najbert, spolumajitel stejnojmenné kurýrní služby. Městské kurýrní firmy mají ale jedno bolavé místo: případný výpadek velkého zákazníka je pro ně téměř katastrofou. „Vyhráli jsme před časem výběrové řízení v Eurotelu a nedávno se konalo nové. Je to boj, dostat se opět do velké firmy, přestože jsou s námi spokojeni,“ popisuje situaci Najbert. Podobně jsou na tom i jeho další konkurenti. A jak vidí městské kurýrní služby svou budoucnost? Jejich trh sice každoročně roste, ale kvůli velkému počtu firem nejde o nijak zvlášť výnosný byznys. Proto lze očekávat, že se jejich počet bude spíše snižovat. „Zase ale budou vznikat nové, třeba když se nějaký bývalý kurýr spojí se svým kamarádem. Je to nekončící proces,“ domnívá se obchodní ředitel firmy Sprinter Jiří Král. Připouští ovšem, že se dají očekávat i některé odkupy ze strany zahraničních firem. „Zůstanou ti nejsilnější. Pravděpodobně bude docházet k propojování kurýrních služeb s balíkovými službami, které bývají díky automatizované přepravě zásilek na delších trasách efektivnější,“ odhaduje Najbert. „Se spojováním nepočítáme, to není naše cesta. Ale snažíme se vytvořit co nejsofistikovanější produkty,“ zdůrazňuje naopak Kamil Šťastný. JE LIBO EXPRES? Pokud chce někdo zaslat zásilku, může samozřejmě využít služeb České pošty. Ta ze zákona doručuje i do vzdálených oblastí za jednotnou cenu kolem 7,50 koruny. Tady tedy nemohou kurýrní služby konkurovat. Přesto se i zde ukazuje šance: Své vlastní poštovní kurýry začínají platit některá města, jež tak reagují na zdražování poštovních služeb. Například radnice v Lipníku nad Bečvou očekává, že díky zřízení funkce kurýra letos ušetří třetinu nákladů za doručování. Výhodou kurýrů je také možnost expresního doručení do dvou hodin. Vedle času a ceny mohou být pro klienty lákadlem také další služby - možnost sledování zásilky po internetu nebo telefonické oznámení doručení. Kurýrní služby typicky nabízejí kompletní kurýrní a dopravní servis, to znamená standardní i expresní doručení zásilek v České republice i mimo ni. Náš nedávný test (Profit č. 8/2005) prokázal spolehlivost náhodně vybraných kurýrních služeb. Hledali jsme takové nabídky, kdy cena za převoz balíčku z Prahy do Brna nepřesáhne 500 korun a stačilo nám doručení následující den. Všechny objednané firmy - DPD, General Parcel Čechy, Globus Car, In Time Kurýr, Messenger a Ravi Express - doručily obálku včas, čistou a neporušenou. Mezi další služby patří například přeprava osob, každodenní firemní servis (podání zásilek a jejich výběr na poště), občerstvovací služby, rozvoz letenek či květin. „Jde především o doplňkové služby: netvoří významnou část zisku, ale zvyšují naši image,“ uvádí Najbert. Navíc tyto služby musí být vždy expresní a zisk z nich je minimální. „Květiny třeba na motorku nemohou a autem je to pomalejší,“ uvažuje Najbert. Podotýká, že dnes už například pizzerie nepouštějí své „kšefty“ a samy nabízejí rozvoz zdarma. NENÁPADNÉ PROVIZE Kurýrní služby si účtují nejčastěji podle dopravní vzdálenosti a konkurují si především cenou. Druhým modelem jsou paušální platby ve vymezených zónách. Na tom mohou profitovat firmy sídlící na okraji města. Obecně ale nelze říci, který systém je pro zákazníky nejvýhodnější. „Malé firmě se paušální cena může, ale také nemusí vyplatit. Středním a velkým firmám se paušální ceny zpravidla vyplatí vždy,“ tvrdí Najbert, který tento způsob považuje za průhlednější. K paušální ceně je možné také získat nejrůznější slevy podle měsíčního objemu zásilek. Prosadit se v konkurenci pomáhají i nenápadné provize. Dárek třeba získá sekretářka, pokud objednává stejnou kurýrní službu. Kurýrní služba Sprinter nabízí - na základě nasbíraných bodů -láhev vína, vstupenku do kina, budík nebo třeba cestovní vysoušeč vlasů. „Věrnostní program může samozřejmě využít kdokoli,“ říká obchodní ředitel Jiří Král. Byznysu kurýrních služeb se kupodivu daří i přes rozvoj moderních komunikačních prostředků. Ještě před érou internetu se šířily obavy z faxu - přesto se klientela expresních přepravních služeb nadále rozšiřuje. Po internetu je totiž sice možné poslat různé dokumenty, ale ne všechno lze doručit elektronicky - ať už se jedná o originály smluv, nebo o zboží, jako jsou knihy či počítače. Díky internetu dokonce vznikají na trhu spíše nové možnosti, třeba v případě internetových obchodů, které posílají objednané zboží k zákazníkovi. „Profituje z nich ale především pošta, protože zákazníci nepožadují až tak rychlé doručení, ale nejdůležitější je pro ně nízká cena,“ dodává Kamil Šťastný. * VYBRANÉ MĚSTSKÉ KURÝRNÍ SLUŽBY |Kurýrní služba |právní forma|obrat (mil. Kč) |zásilek denně  (průměr ks)|

 Messenger services. r. o.  86 2000 
 Kurýrní služba NajbertŽL 16  300-600 
 Český kurýr-Direct Expresss. r. o. 
 Sprintera. s. firma neuvedla 1000 
 eKurýrs. r. o.  20 500 
 Globus Cars. r. o. 70 4000 

CO JE TO KURÝRNÍ SLUŽBA

Jejím specifickým znakem je osobní doprovod a předání zásilky. Tím je zajištěna větší bezpečnost v přepravním řetězci od odesílatele k adresátovi.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče