Peníze k vám přijedou na kole

16. dubna 2007, 00:00 - PETR BAYER
16. dubna 2007, 00:00

CYKLOTURISTIKA Nové cyklostezky přibývají jako houby po dešti. Ovšem nabídka doprovodných služeb stále pokulhává za úrovní v zahraničí. Přitom i cykloturistika může být velmi výhodným byznysem. Kraje se v posledních letech předhánějí v budování cyklostezek. Kdo do svého regionu naláká cyklisty, získá i jejich peníze.

CYKLOTURISTIKA Nové cyklostezky přibývají jako houby po dešti. Ovšem nabídka doprovodných služeb stále pokulhává za úrovní v zahraničí. Přitom i cykloturistika může být velmi výhodným byznysem.

Kraje se v posledních letech předhánějí v budování cyklostezek. Kdo do svého regionu naláká cyklisty, získá i jejich peníze. Rostoucí příjmy pociťují například provozovatelé restaurací v blízkosti frekventovaných tras. „Zapojení cykloturistiky do nabídek některých ubytovacích zařízení je velkým potenciálem pro zvýšení počtu návštěvníků,“ tvrdí radní Pardubického kraje pro cestovní ruch Miloslav Macela.

CYKLOSTEZKY ZA UNIJNÍ PENÍZE

Jednou z nejvýznamnějších novinek v rozvoji cyklostezek je výstavba 40kilometrového úseku údolím řek Tiché Orlice a Třebovky, která nedávno začala. Asfaltový koberec, který bude po většině délky zapovězen motorovým vozidlům, propojí města Ústí nad Orlicí, Českou Třebovou, Letohrad a Choceň. Náklady na celý projekt jsou vyčísleny na 113 milionů korun, přičemž dotace z evropských a státních fondů dosáhne 65 milionů korun. Další prostředky věnují místní rozpočty.

„Dokončení prvního úseku z Ústí nad Orlicí do Letohradu se předpokládá na sklonku léta. Celá stezka by měla být hotova do konce roku 2008,“ říká manažerka projektu Renata Šedová s tím, že už nyní se plánuje další rozšíření cyklostezek ke zřícenině hradu Potštejn.

Intenzivně se buduje rovněž síť dálkových cyklotras podél řek, zejména trasy LabeVltava, Bečva, Odra-Nisa a Moravská trasa. Nová stezka má vyrůst na téměř 150 kilometrech podél Ohře z Boče do Litoměřic, kde se napojí na mezinárodní labskou trasu. Ve Vsetíně se připravuje další úsek trasy Bečva do Velkých Karlovic a z Hranic až na polské pomezí.

Tvůrci těchto nákladných projektů by chtěli získat evropské dotace. „Komunikací pro cyklisty je u nás všeobecně málo. Předpokládá se, že bude tlak na jejich budování,“ domnívá se Vladimír Vavrečka, ředitel společnosti Destinanční management Moravsko-slezský, která zajišťuje turistickou propagaci regionu.

REPUTACI NAPRAVÍ CERTIFIKÁT

Přestože Česká republika udělala v posledních letech v budování cyklistických tras zřetelný pokrok, stále má co dohánět. „V současné době je u nás sice vyznačeno téměř 32 tisíc kilometrů tras vhodných pro cyklistiku, z toho je zhruba 240 kilometrů cyklostezek, jejich stav však zatím neodpovídá sousednímu Německu nebo Rakousku,“ tvrdí Jitka Vrtalová z občanského sdružení Nakole.

Na tuzemských trasách podle ní chybí především kvalitní stojany na kola, odpočívadla či značení. Ke zlepšení situace má přispět nový celonárodní certifikační systém Cyklisté vítáni, který prověřuje nabídku a vybavenost stravovacích a ubytovacích služeb a kempů. Turistická zařízení, která projdou certifikací, jsou označena zelenobílou známkou s usmívajícím se logem. „V České republice je v současné době kolem tisícovky hotelů, penzionů, restaurací, hospůdek, kempů a turistických cílů, které mají tuto značku,“ tvrdí Vrtalová. Vyhledat je lze například pomocí právě spuštěného on-line plánovače tras, kde si návštěvník má možnost „na míru ušít“ trasu se zastávkami v hotelech, restauracích či u místních zajímavostí. Podrobný itinerář cesty zahrnuje kromě délky a nadmořské výšky i vyznačení křižovatek, cyklotras a typů komunikací. Do mapy mohou uživatelé také zadat vlastní trasu pomocí GPS souřadnic a uložit si ji do svého profilu.

V Pardubickém kraji je vyznačeno přibližně 180 cyklotras o celkové délce přes 3450 kilometrů. „Z toho je zřejmé, že k rozšiřování sítě bude docházet jen velmi pozvolna, spíše se zaměříme na jejich zkvalitňování,“ potvrzuje trend radní Macela.

PŘIPRAVTE POSTELE, HOSTÉ ŠLAPOU

Na cyklistický boom se již připravují někteří podnikatelé například na Vysočině. „Koncem loňského roku jsme zřídili úschovnu kol, naši hosté si mohou bicykly též umýt nebo nechat opravit,“ říká majitel hotelu v Humpolci Jan Kotyza. Klienti zde mohou též nahlédnout do cyklomap nebo si objednat balíček s jídlem. „Zatím tvoří cyklisté pět procent našich hostů, ale čekáme, že se toto číslo zvýší,“ doplňuje.

Do penzionu v jihočeském Děbolíně u Jindřichova Hradce přijíždí na kole dokonce více než polovina hostů. „Postavili jsme nové odpočívadlo se stojany na kola, poskytujeme informace o cyklostezkách. Zvládnou se zde i lehčí opravy, třeba zalepení píchlé duše a umytí kola,“ přibližuje nabídku služeb majitelka penzionu Romana Hulíková. Okolní mírně zvlněný terén je vhodný i pro rodiny s malými dětmi či starší páry. Lokalitu protíná dálková cyklotrasa Greenways Praha - Vídeň.

NA KOLE DO AUTOBUSU Rozšiřuje se rovněž síť cyklobusů, které cyklistické nadšence dovezou z měst k zajímavým trasám, aniž by se museli namáhavě a nebezpečně proplétat hustým silničním provozem. Jejich trasy vedou do Orlických hor, Železných hor, na Vysočinu, do Jizerských hor, Krkonoš, Jeseníků i Beskyd. Novým spojem bude od května autobus s přívěsem pro kola z Prostějova na Drahanskou vrchovinu. Také Pardubický kraj letos podpoří provoz řady linek cyklobusů. „Téměř celé území kraje se tak nyní stane dostupné tímto typem dopravy,“ tvrdí radní Macela. Krkonošské cyklobusy na jaře propojí významná střediska hor mezi Harrachovem a Pomezními boudami. Ročně se jimi sveze kolem 30 tisíc lidí. Novinkou je umístění těchto informací na specializovaném internetovém portálu www.vychodni-cechy.info. Zde milovníci kol naleznou nejen informace o všech linkách cyklobusů, ale i o doporučených cyklistických výletech, jejich výškových profilech, náročnosti, povrchu a zajímavostech a atraktivitách, které se na trasách nacházejí. ČARODĚJNICE A KOCOUR MIKEŠ Zájemci o tématické okruhy vezmou s povděkem stezku mlynářskou, hornickou, templářskou nebo za větrnými mlýny. Pomalu se také rozbíhá projekt budování nových stezek na opuštěných železničních tratích. V západních Čechách nedávno otevřeli Valdštejnskou stezku, která spojuje okolí Chebu s německými městy Waldsassen a Marktredwitz. Tato místa byla po desítky let přístupná pouze pohraničníkům, dnes se již na německé straně budují umělecké artefakty jako odpočívadla. „Stezku zřejmě ozdobí další kamenické výtvory, podle kterých se cyklisté mohou orientovat a nechat se vést. Vytipovali jsme 27 míst vhodných pro jejich instalaci,“ přiblížuje chebský místostarosta Michal Pospíšil. O tento přeshraniční projekt s možností získat evropské dotace se zajímají i kamenické školy v Hořicích aWunsiedelu. Především rodinám s dětmi jsou určeny pohádkové naučné stezky Cesta kocoura Mikeše a Pohádkové Hrusice ve středočeském rodišti oblíbeného malíře Josefa Lady. Mikešovy příběhy připomíná na 20 kilometrech dvanáct zastavení s informačními tabulemi, na kterých jsou Ladovy obrázky a úryvky z jeho nejčtenějších knih pro děti. Ojedinělou je Čarodějnická cyklotrasa na Jesenicku, která poodkrývá temnou dobu brutálních procesů v 17. století. „Trasa se skládá celkem ze dvaceti zastavení, na kterých jsou umístěny pamětní desky nebo pomníčky připomínající události, jež se zde odehrály a zároveň slouží k uctění památky nevinných obětí čarodějnických procesů,“ uvádí Lenka Buřičová ze Sdružení cestovního ruchu Jeseníky. Cyklisty na jednotlivá místa zavádějí značky s podobou čarodějnice na kole. PIVO A VÍNO RADĚJI NE… Nejen svaly, ale i chuťové pohárky mohou povzbudit cykloturisté na takzvaných vinařských a pivních stezkách. Jihočeské „pivní“ cyklotrasy míří do tamních pivovarů, kde návštěvníci uhasí žízeň pěnivým mokem. Kromě přivítání v českobudějovickém Budvaru, českokrumlovském Eggenbergu nebo třeboňském Regentu je trasy zavedou na další zajímavá místa, jako jsou rybníky nebo úzkokolejná železniční trať. Obdobná pivní putování se uchytila i na severní a jižní Moravě. „Cykloturisté vyjedou z Brna-Řečkovic, odkud je to do pivovaru Černá Hora 28 kilometrů. Jet může úplně každý, kdo trasu zvládne, výlet rozhodně není určen pro žádné závodníky,“ zve generální ředitel pivovaru Jiří Fusek. Pro Moravu známější jsou ale vinařské cyklotrasy, například z Mikulova podél vinic pod Pálavou. Nenáročných 37 kilometrů vede krajinou, která je též domovem řady chráněných druhů rostlin a živočichů. Staletá přítomnost vinařství na každého dýchne v Dolních Dunajovicích, kde v centru obce míjí mlýnky s násypkami, odkud se o vinobraní transportuje rozemletý rmut do sklepů. To hlavní ale přijde v areálu vinic Stará hora, kde se nachází vinařská naučná stezka a především degustační sklep. Jen je třeba myslet na to, že alkoholem „občerstvení“ cykloturisté již nesmí na kola do vystřízlivění. CYKLOSTEZKY V ČESKU**

kraj délka

Středočeský 94,0 km

Moravskoslezský 84,9 km

Hlavní město Praha 76,1 km

Olomoucký 74,3 km

Královéhradecký 69,8 km

Pardubický 59,8 km

Zlínský 59,2 km

Jihomoravský 57,9 km

Ústecký 37,3 km

Plzeňský 37,1 km

Jihočeský 35,8 km

Karlovarský 21,5 km

Vysočina 17,3 km

Liberecký 15,6 km

Celkem 740,3 km

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče