Peníze číhají pod vodou

16. července 2007, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
16. července 2007, 00:00

BYZNYS KOLEM POTÁPĚNÍ Podnikatelské příběhy v oboru potápění mívají stejný začátek: Nadšenec si otevře vlastní potápěčskou školu a pokud se firmě dostatečně věnuje, daří se mu. Zájem Čechů o výlety pod vodní hladinu je totiž velký a navíc neustále roste.

BYZNYS KOLEM POTÁPĚNÍ

Podnikatelské příběhy v oboru potápění mívají stejný začátek: Nadšenec si otevře vlastní potápěčskou školu a pokud se firmě dostatečně věnuje, daří se mu. Zájem Čechů o výlety pod vodní hladinu je totiž velký a navíc neustále roste.

Byznys kolem potápění se skládá ze tří činností - kurzů, služeb cestovní kanceláře a prodeje výstroje. Firmy v oboru přitom často kombinují dvě až tři oblasti. K otevření vlastní školy potápění musí mít podnikatel v první řadě instruktorský kurz a pak také potřebuje akreditaci ministerstva školství. „Potápěči se sdružují v asociacích, které tyto akreditace už mají.

Asociace potom za daného instruktora ručí,“ vysvětluje Miloslav Chlápek, majitel společnosti Deep Sea. Dále je nutný živnostenský list na poskytování speciálních tělovýchovných služeb. Pokud má firma zájem vozit klienty do zahraničí, musí si k tomu ještě založit cestovní kancelář.

DOBŘÍ POTÁPĚČI SE VRACEJÍ

Kolik je v Česku škol potápění, dá se jen těžko spočítat. „Každý instruktor, který má platné oprávnění, může vést kurzy. Neexistuje žádná evidence,“ vysvětluje František Pudil, majitel potápěčské školy Magická Modrá a člen prezidia Svazu českých potápěčů.

„Český trh se mění. Spousta malých firem v poslední době zanikla. Zůstaly větší a velké,“ konstatuje Josef Stejskal, jednatel společnosti Fundiving. Není divu, konkurence je silná. „Přibývá firem, nabízejících potápěčské kurzy, i e-shopů, prodávajících výstroj. Někteří zakladatelé nových firem dokonce pocházejí z řad našich klientů,“ popisuje Martin Vrtiška, spolumajitel společnosti Happy Divers.

Nejlepší reklamou je v tomto oboru dobrá zkušenost klientů. „Proto může být pro novou školu dost těžké se prosadit,“ upozorňuje Pudil. „Lidé skutečně slyší především na historii a dobré jméno firmy,“ potvrzuje Jiří Lukeš, jednatel společnosti ALEA Tours & Trade.

Pro školy je navíc výhodné, pokud si u nich zákazník udělá kurzů více. „Když člověk za rok vycvičí dejme tomu padesát potápěčů, zhruba čtyřicet procent z nich se vrátí a pokračuje ve vzdělávání. Jsou motivováni i věrnostními programy,“ vysvětluje Pudil. Spokojený absolvent pak doporučí školu dalším. „Ještě spolehlivěji to funguje obráceně. Nespokojení udělají negativní reklamu rychle, rádi a zdarma,“ dodává.

VYDĚLÁVAJÍ I CHLADNÉ VODY

Firmy podnikající v oblasti prodeje potápěčských zájezdů si na nedostatek klientů rozhodně nemohou stěžovat. „Díky tomu, že nabízejí různé destinace, tak si většina z nich klientelu najde. Například je hodně cestovek, které se zaměřily čistě na ty nejdražší zájezdy. Neslyšel jsem, že by si někdo z nich stěžoval,“ popisuje Chlápek.

„Kurzy zažívaly obrovský boom zhruba před dvěma lety. Byla to úplná módní vlna, která trochu odezněla. Roste ovšem zájem o cestování,“ dodává. Tradičními zahraničními destinacemi je pro české potápěče Chorvatsko a Egypt. Chorvatsko bývá prvním cílem začátečníků. „Poslední dobou se ale zdá, jako by zájem o tyto země klesal. Lidé vyhledávají spíše ty dražší a exkluzivnější destinace, jako je Kuba, Tichomoří nebo Galapágy,“ míní Chlápek. „Rovněž se rozšiřuje okruh lidí, kteří se chtějí potápět v chladnějších vodách i v tuzemsku,“ dodává Lukeš.

Obtížnější situace je naopak kolem prodeje potápěčského vybavení. Na trhu je podle podnikatelů příliš mnoho specializovaných obchodů a marže jsou nízké. „A to ještě uvidíme, co přinese postupné rozšiřování evropského prostoru a s tím související expanze zahraničních výrobců potápěčského vybavení,“ konstatuje Lukeš.

VÍCE PENĚZ NEŽ ČASU

Školy často nabízejí dva druhy kurzů. První variantou je školení přes zimu. Zájemce chodí jednou týdně do bazénu, kde si postupně osvojuje základní potápěčské dovednosti. Po této části následuje zakončení kurzu na otevřené vodě buď v České republice, nebo v zahraničí.

Druhou často nabízenou možností je týdenní intenzivní kurz u moře. „Klienti tráví zhruba dvě hodiny denně pod vodou. Mezi ponory se probírá teorie. Celkově bývá na těchto akcích zhruba osmihodinový výukový program, takže se nejedná o žádnou extra dovolenou,“ vysvětluje Chlápek. Klient si proto může zvolit mezi postupným tréninkem a týdnem, kdy musí zvládnout vše najednou. „Lidé mají dneska více peněz než času. S tím musí hospodařit, proto volí spíše ty intenzivní kurzy,“ konstatuje Chlápek.

Potápěčské školy často nabízejí i takzvané ponory na zkoušku s instruktorem. „Zkušebnímu ponoru předchází přibližně dvouhodinová přednáška. Je to jenom takový stručný výcuc teorie, jak se má dotyčný pod vodou chovat a na co by si měl dát pozor,“ vysvětluje Chlápek. Poté už je zájemce navléknut do výstroje a poprvé se v malé hloubce seznamuje s potápěním.

Zkušebním ponorem klient minimalizuje riziko toho, že si zaplatí kurz a následně zjistí, že v něm potápění vyvolává paniku. Zkouškové ponory stojí kolem jednoho tisíce korun. Některé potápěčské školy pak ovšem tuto částku odečítají od následujícího kurzu.

PONĚKUD DRAŽŠÍ KONÍČEK

Prvním kurzem, kterým lidé nejčastěji procházejí, je takzvaný Open Water Diver (OWD). Cena za školení a závěrečné přezkoušení se pohybuje okolo osmi tisíc korun. V zahraničí pochopitelně náklady stoupnou ještě o cestu a ubytování. S kurzem OWD se člověk může potápět do osmnácti metrů. Může si také půjčovat výstroj v potápěčských centrech, plnit láhve vzduchem a účastnit se aktivit organizovaných potápěčskými základnami. Jsou lidé, kteří si s tímto kurzem vystačí celý život. Ovšem do některých lokalit, například v Chorvatsku, vás ale bez dalších navazujících školení nepustí.

Potápění rozhodně nepatří mezi levné koníčky. „Nejlevnější výstroj vyjde na čtyřicet až padesát tisíc korun. Nejlepší výbava, potřebná pro náročné ponory, stojí i sto čtyřicet tisíc korun,“ uvádí Vrtiška. Nicméně není potřeba si hned výstroj kupovat. Lze ji zapůjčit za zhruba 600 korun na den.

KOLIK ZAPLATÍTE

základní kurz 8000 Kč

výbava od 40 000 Kč

pronájem výbavy 600 Kč/den

POTÁPĚČSKÉ VÝCVIKOVÉ SYSTÉMY

PADI - Professional Association of Diving Instructors V současnosti nejrozšířenější a nejoblíbenější výcvikový systém rekreačního potápění. Nabízí plný rozsah kurzů od šnorchlování, přes OWD kurz, technické potápění až po kurzy instruktorské.

NAUI - National Association of Underwater Instructors Ve světě druhý nejrozšířenější výcvikový systém, který se pomalu začíná objevovat i v Česku.

IANTD - International Association of Nitrox and Technical Divers Za své poslání považuje propagovat sportovní potápění, které zahrnuje veškeré formy rekreačního potápění, potápění s Nitridem i pokročilé a technické potápění.

SSI - Scuba Schools International Tento systém prakticky kopíruje PADI.

CMAS - Confédération Mondiale des Activités Subaquatiques CMAS je nejstarší organizace působící v oblasti sportovního a rekreačního potápění (založena v roce 1959). Jejím cílem je rozvoj a podpora všech vhodných prostředků k poznání a ochraně podvodního světa.

Pramen: www.happydivers.cz

PŘEHLED POTÁPĚČSKÝCH KURZŮ

PADI OWD - Open Water Diver Základní kurz přístrojového potápění.

AOWD - Advanced Open Water Diver Navazuje na OWD, skládá se z pěti samostatných ponorů na volné vodě. EFR - Emergency First Response Kurz první pomoci.

RD - Rescue Diver Učí, jak předcházet problémům při potápění a jak pomoci sobě i ostatním potápěčům. DM - Divemaster První profesionální úroveň. Divemaster se stává členem Profesionální asociace instruktorů potápění. Jeho hlavní úlohou je doprovázet kvalifikované potápěče a pomáhat instruktorovi během kurzů potápění.

OWSI - Open Water Scuba Instruktor První stupeň na instruktorském žebříčku. Instruktor může učit všechny kurzy od OWD až po DM.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče