Peněz na reklamu cigaret je dost, ale nevyužijí se

10. února 2003, 00:00 - (ve)
10. února 2003, 00:00

Patrně největší peníze se točí kolem reklamy na tabák a tabákové výrobky. V rozporu jsou zájmy podnikatelů a zdraví obyvatelstva. Zdraví loni zvítězilo. V České republice byla v roce 2002 zakázána zákonem č. 138/2002 rozhlasová a televizní reklama cigaret. Letos mají prakticky zmizet reklamní billboardy na tabákové výrobky.

Patrně největší peníze se točí kolem reklamy na tabák a tabákové výrobky. V rozporu jsou zájmy podnikatelů a zdraví obyvatelstva. Zdraví loni zvítězilo. V České republice byla v roce 2002 zakázána zákonem č. 138/2002 rozhlasová a televizní reklama cigaret.

Letos mají prakticky zmizet reklamní billboardy na tabákové výrobky. Výrobci cigaret představovali v objemu českého reklamního trhu dlouhodobě desetinu jeho objemu. Paradoxně budou na zákazu tabákové reklamy profitovat tuzemské cigaretové firmy, především Philip Morris, s osmdesátiprocentním podílem na trhu. Jejich tradiční výrobky nic neohrozí. Konkurence bez masivní reklamy těžko prosadí nové značky cigaret. Také ostatní svět zakazuje reklamu cigaret. V r. 2006 začne platit na VC formule 1 zákaz tabákových reklam. Při velkých cenách Německa budou plochy u bariér sice prázdné, bez reklam, ale diváci v některých zemích, kam se bude přenos vysílat, reklamy na plotech přece uvidí. Díky počítačové montáži při úpravě nafilmovaného obrazu. Tabákové firmy zaplatí za reklamu televizi, nikoli organizátorům velkých cen. Při úvahách o antireklamě cigaret, varujících sděleních o škodlivosti kouření bychom se měli zmínit o tom, že takovéto sdělení je naprosto neúčinné, kuřáci stále se opakující nápis prakticky nevidí, nevnímají jeho obsah. Smysl mají však poněkud šokující úpravy krabiček cigaret v Kanadě. Varují názorně před zkaženými zuby a impotencí. Tato „reklama“ je podle názoru odborníků daleko účinnější.

Tabákové výrobky

REKLAMA NA TABÁKOVÉ VÝROBKY NESMÍ

a) být zaměřena na osoby mladší 18 let zejména užitím prvků, motivů, prostředků nebo akcí, které jsou takovým osobám převážně určené anebo volnou distribucí předmětů spojených s užíváním tabákových výrobků, které by byly přitažlivé pro osoby mladší 18 let,

b) znázorňovat osoby mladší 18 let; v reklamě na tyto výrobky mohou být znázorněny pouze osoby, které jsou nebo se zdají být starší 25 let,

c) být umístěna v tiskových médiích určených osobám mladším 18 let,

d) být umístěna na velkoplošných plakátech ve vzdálenosti menší než 300 m od škol, dětských hřišť a podobných zařízení, která jsou určena především nezletilým; velkoplošnými plakáty se pro účely tohoto zákona rozumějí plakáty, jejichž plocha je větší než 10 m 2,

e) nabádat ke kouření slovy v imperativním tvaru nebo tím, že zobrazuje scény, kde lidé kouří nebo drží cigarety, balíčky cigaret nebo jiné tabákové výrobky a kuřácké potřeby.

§ 3 zákona č. 138/2002, o reklamě

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče