Pendolinu už se neposmívejte

22. května 2006, 00:00 - PETR KUČERA, TEREZA VAŇKOVÁ
22. května 2006, 00:00

VLAKY PRAHA - OSTRAVA A PRAHA - BRNO V dubnu a květnu jsme několikrát zkusili absolvovat trasu mezi Prahou a Ostravou či Brnem takzvanými vlaky vyšší kvality. Na vlastní kůži jsme chtěli poznat, jaké výhody a nevýhody má tato jízda oproti automobilu. A zda s Pendolinem vůbec dojedeme do cíle.

VLAKY PRAHA - OSTRAVA A PRAHA - BRNO V dubnu a květnu jsme několikrát zkusili absolvovat trasu mezi Prahou a Ostravou či Brnem takzvanými vlaky vyšší kvality. Na vlastní kůži jsme chtěli poznat, jaké výhody a nevýhody má tato jízda oproti automobilu. A zda s Pendolinem vůbec dojedeme do cíle.

Trasa mezi Prahou, Kolínem, Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou patří do modernizovaného hlavního železničního koridoru. Díky tomu jezdí rychlíky mezi hlavním městem a moravskoslezskou metropolí nejméně jednou za hodinu. Přesto nelze jen tak přijít na nádraží a doufat, že brzy něco pojede. Některé spoje do Ostravy totiž jedou z pražského Hlavního nádraží, zatímco jiné z Holešovic. Abyste zbytečně nečekali, doporučujeme tedy podívat se do jízdního řádu. V uživatelsky příjemné podobě ho najdete třeba na internetové adrese www.vlak-bus.cz nebo třeba i ve svém mobilu.

Sledujte také dobu jízdy a hlavně čas příjezdu. Odjet z Prahy dříve totiž ještě neznamená být také dříve v Ostravě. Zatímco Pendolino ujede trasu za tři a půl hodiny, tak vlaky EuroCity (EC) nebo InterCity (IC) za něco málo přes čtyři hodiny. A běžným rychlíkem vám to může trvat i pět hodin (navíc mnohdy s přestupem v Přerově).

Čím kvalitnější vlak, tím je nejen rychlejší (staví v menším počtu stanic), ale je u něj také menší pravděpodobnost zpoždění. „Samozřejmě, Pendolino má přednost před EC, EC před IC, IC před běžnými rychlíky a ty zase před běžnými osobáky,“ potvrdil nám průvodčí v jednom z testovaných vlaků.

PENDOLINO JEN S PŘÍPLATKEM

Když se trochu zorientujete v nabídce nejrůznějších slev Českých drah, může vás kilometr jízdy vyjít na 70 haléřů. Z Prahy do Ostravy se tak dostanete za zhruba 250 korun na osobu. Vlastníci Kilometrické banky nebo síťové jízdenky (viz rámeček na straně 31) k tomu nemusí platit žádné příplatky za vlaky EC a IC. Výhodou slev je přitom nejen cena, ale také čas a pohodlí před odjezdem - nezdržujete se kupováním jízdenky na konkrétní spoj u pokladny.

Uvlaků označených jako SuperCity (jedná se o Pendolina mezi Prahou a Ostravou) zvolily České dráhy speciální tarif. Ten spočívá především v příplatku 200 korun, který musí zaplatit každý, tedy i majitelé zmíněných slevových dokladů. Oficiálně je nazýván místenkou, přestože kromě začátku a konce víkendů je v každém vagonu většinou plno volných míst. Také při našich testech byly vozy obsazeny maximálně z dvaceti procent. Nehledě na číslo sedadla udané na místence jsme si tedy po odjezdu zvolili místo, které nám více vyhovovalo.

„Mám Kilometrickou banku právě proto, abych se nezdržovala kupováním jízdenky a vyhnula se odpudivému prostředí nádražní haly. Ale místo, aby z ní průvodčí jednoduše odečetl 200 korun jako příplatek za Pendolino, tak mne nutí koupit si u pokladny jízdenku,“ stěžuje si studentka Marie Nová, která mezi oběma městy cestuje několikrát měsíčně.

Příjemnou novinkou tedy je, že jízdenku a místenku si už nyní lze koupit i po internetu. Stačí jen vyplnit formulář na webu http://eshop.cd.cz, mít důvěru v diskrétní zpracování údajů o vaší platební kartě a vytisknout si potvrzení - to pak slouží jako jízdní doklad.

TELEFONOVAT LZE, ALE JENOM NĚKDE

Náš test potvrdil obecné výhody jízdy vlakem, které asi není potřeba podrobněji popisovat. Během jízdy lze nejen pohodlně sedět, ale také se případně protáhnout chůzí či kdykoliv dojít na toaletu. „V autobuse musím celou cestu vydržet prakticky v jediné poloze na stísněném prostoru, často v těsném kontaktu s cizím člověkem na vedlejším sedadle,“ pochvaluje si výhody vlaku Karel Polák, Ostravák podnikající v oblasti vzdělávání. Oproti autu není nutné věnovat se řízení, lze pracovat nebo odpočívat. Také riziko dopravní nehody nebo zdržení kvůli zácpě je výrazně menší.

„Velkou výhodou oproti jízdě autobusem je, že si můžu kdykoliv zatelefonovat. Můžu odejít na chodbičku a mluvit, aniž by mne poslouchal celý vůz,“ dodává Polák. Stěžuje si pouze na slabší nebo úplně chybějící pokrytí signálem v některých lokalitách. Náš test také potvrdil, že ani na hlavní železniční trase mezi Prahou a Ostravou či Brnem není na mnoha místech signál GSM k dispozici - poprvé zmizel dokonce už pouhých pár kilometrů za Prahou, krátce za Úvaly. Na většině trasy je ale signál dostačující. „Musíte také vědět, kde je plno tunelů po sobě,“ usmívá se Polák.

PŘÍLIŠ MNOHO AUTOMATIKY?

Už dříve cestovali autoři tohoto testu poměrně často vlaky InterCity a EuroCity, jejichž kvalita výrazně převyšuje obyčejné rychlíky nebo lokálky. Přesto byl pro nás první vstup do Pendolina příjemným překvapením. Přirovnání vagonů k letadlu nebyla přehnaná. Všude je čisto, pohodlí, během jízdy se o vás starají „stewardi“. Ten hlavní rozdíl ale poznáte při jízdě. Vagon se „netřese“, jízda po kolejích je plynulá a tichá. Své samozřejmě dělá i kvalita modernizovaného koridoru.

Moderní vymoženosti, které na první pohled potěší, jsou však poněkud nepraktické. Nejvíce to během našich testů bylo vidět u toalet. Ty neotevřete jinak než stisknutím tlačítka, stejně se i zavírají. „Vždycky se bojím, že selže elektronika a zůstanu tam uvězněná, proto si beru mobil,“ svěřila se nám studentka Marie. Samotné toalety jsou na úrovni, nechybí umyvadlo s tekoucí vodou, papírové ručníky či bezbariérová úprava. Otevírání dveří je však velice pomalé, takže netrpěliví cestující se pokoušejí otevřít dveře ručně. Výsledkem je porouchání automatiky, takže je pak nelze ani otevřít, ani zavřít - zůstávají pootevřené.

Podobné je to se stahováním rolet u oken. Nutné je zmáčknout tlačítko a trpělivě čekat, až roleta sjede dolů. Řada cestujících měla při našem testu problémy i s otevírám dveří mezi vagony, například při vstupu do jídelního vozu. Tlačítko pro otevírání je totiž poměrně nenápadné. V některých testovaných spojích se dveře otevíraly automaticky na fotobuňku, což je pohodlnější. Vadí to jen, když si chcete na chodbičce v klidu zatelefonovat - fotobuňce neuniknete, takže dveře se pořád otevírají a zavírají.

Klimatizace je zejména v teplejších dnech příjemná, ne každý cestující je ale stejně citlivý. Občas nám kvůli všudypřítomné klimatizaci bylo i chladněji.

JÍDLA JE DOST, ALE KAM S ODPADKY?

Samozřejmostí ve vlacích vyšší kvality je jídelní vůz a pojízdný minibar. Nabídka i ceny se v jednotlivých spojích liší, a to i mezi vlaky stejné kategorie navzájem. Někde si lze vybrat prakticky jen ze tří hlavních jídel, někde je výběr větší. Kompletní jídelní lístky si lze předem prohlédnout na webu společnosti Jídelní a lůžkové vozy - www.jlv.cz.

V Pendolinu jsme například zkusili bagetu za 49 korun. Dostali jsme ji v „letadlové“ úpravě, tedy v uzavřené (ale průhledné) umělohmotné krabičce. Ceny jídel jsou ve vlacích samozřejmě vyšší než v běžných restauracích, ale nijak neúměrně vysoké. Párek s hořčicí stojí 42 korun a hovězí guláš s chlebem 79 korun. Nejdražší je vepřový řízek s chlebem za 115 korun.

Minerálka vás v Pendolinu přijde na 25 korun, Presso na 29 korun, půllitr piva na 29 nebo 42 korun (Krušovice jsou levnější, Budvar dražší).

Jeden z největších nedostatků Pendolina jsme objevili záhy po snězení první bagety: U sedadel chybějí odpadkové koše. Jsou ukryté až v chodbičce u východu z vozu.

STOLEČKY? JAK KDE

Ve vlacích vyšší kvality je většinou dostatek klidu i pohodlí na práci -většina cestujících také skutečně pracuje (nebo spí, zvláště když si mohou sklopit sedadlo). Ani jednou jsme při testu nenarazili na hlučné či obtěžující spolucestující, s nimiž se lze občas potkat v běžných rychlících nebo lokálkách.

Horší to je se stolečky, nutnými pro efektivní práci s notebookem. Na rozdíl od vagonů běžných vlaků jich v IC, EC a Pendolinu najdete více -někde široké a napevno zabudované, někde jen vyklápěcí ze sedadla před vámi. V některých vlacích IC a EC je ale nenajdete všude. Ještě že si lze většinou přesednout. Všechny vozy Pendolina jsou nekuřácké - během tří a půlhodinové cesty si tak prakticky nezapálíte.

Mobilní internet si musíte zajistit sami, žádné zásuvky poskytující připojení ve vlacích zatím nenajdete. Podobné je to i s elektrickou zásuvkou - tu v Pendolinu najdete jen v první třídě.

Ta nabízí i další výhody. Lze využít speciální čekárny, podobné těm letištním. Občerstvení ve voze je v ceně přepravy, „zdarma“ dostanete i denní tisk. Stejně jako v letadle můžete poslouchat hudbu ze sluchátek. Za jednu jízdu první třídou v Pendolinu zaplatíte o stovku více, tedy 600 korun.

VČAS, ALE BEZ ZÁRUKY

Naprostá většina našich testovacích jízd probíhala v pohodě. Vlak zastavoval jen výjimečně - komplikovanější průjezd byl pouze v okolí Přerova, kde probíhají práce na modernizaci koridoru. Pravidelné minutové zastávky jsou jen v Pardubicích a Olomouci. Za sebemenší zpoždění se vám personál omluví prostřednictvím rozhlasu, který jinak informuje i o příjezdu do stanice.

Zpoždění občas dosáhlo několika málo minut, pořád jsme ale do cíle dorazili přesněji, než se tomu často stává při cestě autem. Větší zpoždění jsme zažili jen jednou, zato přesáhlo 80 minut. „I kdyby se souprava porouchala, nabere vás další vlak do Ostravy, kterých tady na koridoru jezdí plno. Jedině že by se úplně ucpala trasa před námi, to by pak přijely autobusy,“ odpovídá průvodčí na naše obavy, zda nemůžeme zůstat stát celý den někde v poli.

Skutečná kompenzace je ale Českým drahám zatím cizí. Dočkáte se jí, jen když zpoždění Pendolina přesáhne jednu hodinu (nebo při použití náhradní autobusové dopravy). I tak lze žádat pouze o vrácení 20 procent jízdného.

TIP PROFITU: BRNĚNSKÝ DRAK

Vedle trasy do Ostravy jsme testovali i spojení Praha - Brno. Tam je vlak v horším postavení než silniční doprava už kvůli samotnému vedení trasy. Jet můžete více způsoby, ale i ten nejrychlejší - přes Českou Třebovou - je dlouhý 255 kilometrů. Běžným rychlíkům to proto trvá přes tři hodiny. Vlaky EuroCity už trasu zvládnou za dobu kolem dvou a půl hodin.

Naším tipem pro cestu mezi Prahou a Brnem je však - v jízdním řádu na první pohled nenápadný - vlak InterCity Brněnský drak. Nejenže mu cesta z centra Prahy do středu Brna trvá jen dvě hodiny a 23 minut, ale svezete se zde (bez dvěstěkorunového příplatku) soupravami Pendolino! Uvnitř tedy najdete stejné pohodlí jako u vlaků SuperCity.

„Schůzky v Brně se snažím domlouvat na 12:30, abych mohl jet Brněnským drakem tam i zpět. Nejde ani tak o to, co ušetřím na benzinu. Ale tím nejcennějším pro mne je čas - nemůžu strávit celý den řízením tak jako dřív. A čím jsme já i dé-jednička starší, tím mám i větší strach o zdraví,“ říká zhruba padesátiletý pražský podnikatel v oboru IT Petr Marek.

„Stejně tak jezdím i do Ostravy. Autem jsem se nejdřív půl hodiny prodíral zácpou v Praze, pak tím děsem na D1. Když jsem měl štěstí, byl jsem po třech hodinách v Olomouci, ale ještě mne čekal ten tankodrom do Ostravy. Tam jsem přijížděl vyčerpaný. Takže díky za Pendolino. V Ostravě sice musím popojet tramvají, ale mnohdy je to rychlejší než autem, a jízdenka stojí míň než parkovné,“ dodává.

PŘESNÝ JAKO PENDOLINO?

„Díky Pendolinu vzrostl počet cestujících na trase Praha-Ostrava až o třicet procent. Vesměs se přitom jedná o zcela nové cestující, kteří před tím vlakem nejezdili,“ upřesňuje mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Ten v uplynulém týdnu formou tiskového sdělení požádal média, aby už Pendolino nespojovala s počátečními výpadky, protože provoz v posledních týdnech potvrzuje spolehlivost souprav.

A co říká mluvčí na námi zjištěné více než osmdesátiminutové zpoždění? „Došlo k němu zcela výjimečně z provozních důvodů,“ vysvětluje s odkazem na probíhající stavební práce. „Je to podobné, jako když například autobus uvízne v zácpě na dálnici, nebo když se zdrží letadlo kvůli přeplnění vzdušného prostoru,“ dodává.

JDE TO I JINAK

Vedle aut a železnice zažívá na testovaných tratích boom také autobusová doprava, zejména díky poklesu ceny a výraznému zvýšení komfortu. Průkopníkem jsou žluté autobusy společnosti Student Agency.

„Řada mých spolužáků jezdí žlutými autobusy Student Agency, hlavně kvůli ceně. Říkám jim, že vlak je sice dražší, ale celkově pohodlnější a často i rychlejší,“ potvrdila nám studentka Marie Nová. „Starají se tam o vás líp než ve vlaku, ale nemáte tolik prostoru a nemůžete si kdykoliv jít na záchod,“ upřesňuje.

Pro úplnost dodejme, že nejrychlejší spojení mezi Prahou a Ostravou nabízí České aerolinie. Odletíte-li z Ruzyně v 9:15, jste už v 10:05 v Mošnově. K tomu je však nutné připočíst poměrně dlouhou cestu jak na pražské, tak i ostravské letiště, a dobu nutnou k odbavení.

JAK S MÍSTENKOU? Místenku si je většinou zbytečné kupovat, vlaky nebývají přeplněné. Pokud nenajdete dobré místo k sezení ve vagónech druhé třídy, většinou uspějete v první třídě. Výjimkou jsou páteční a nedělní odpoledne a pondělní rána, kdy si často bez místenky vůbec nesednete, a to ani ve vlacích vyšší kvality. Pozor - u Pendolina je místenka povinná. PRAKTICKÉ RADY LEVNĚJI A BEZ FRONT U POKLADEN Kilometrická banka Pro častější cesty delší než 100 kilometrů je výhodné zakoupit sešitek nazvaný Kilometrická banka. Za 1400 korun získáte „zásobu“ 2000 kilometrů, které se vám postupně odečítají. Jeden kilometr vás tak přijde na 70 haléřů, tedy levněji než při koupení běžné (a dokonce i zlevněné zpáteční) jízdenky. Díky sešitku se vyhnete kupování jízdenky u pokladny pro každou jízdu. Banka platí až do vyčerpání počtu kilometrů, maximálně však půl roku. Je přenosná, takže ji může použít třeba váš kolega - ať už při společné jízdě s vámi, nebo samostatně. Velkou výhodou Kilometrické banky je, že ji lze vyplnit až po nástupu do konkrétního vlaku - to se vyplatí zvláště v případě, když se rozhodnete (třeba kvůli obsazenosti vagonu) použít první třídu místo původně plánované druhé. Pozor však na to, že kolonku v sešitku je nutné vyplnit před odjezdem ze stanice. Máte-li Kilometrickou banku, neplatíte žádné příplatky za vlaky InterCity a EuroCity. Výjimkou je ale Pendolino, kde si musíte dokoupit místenku na konkrétní spoj. Síťová jízdenka Cestujete-li vlakem velmi často, vyplatí se časová síťová jízdenka, umožňující neomezené cestování v celé síti Českých drah. Dvoudenní přijde na 580 korun (pro druhou třídu), týdenní na 810 korun. Síťová jízdenka má všechny výhody Kilometrické banky (žádné čekání u pokladen pro lístky na konkrétní spoj, neplacení příplatku za IC a EC, přenosnost). Výrazně se vyplatí třeba v případě, že během týdne vícekrát cestujete z Prahy do Ostravy či Brna (a zpět). NEPLAŤTE ZBYTEČNĚ VÍC Zpáteční sleva Pokud nepatříte mezi časté cestující a chcete se pouze jednou dopravit tam a zpět, nekupujte si samostatnou jízdenku pro cestu tam a teprve poté pro cestu zpět. Koupíte-li si hned na začátku zpáteční jízdenku (tam a zpět), ušetříte zhruba polovinu celkové ceny. Karta Z Levnější jízdenky si mohou koupit také majitelé Karty Z. Tu si může nechat vystavit každý za cenu 200 korun, je k ní ale potřeba fotografie. Na každou jízdu si pak musíte koupit jízdenku, ale oproti základní ceně ušetříte zhruba polovinu. TESTOVANÉ SPOJE Typ vlaku Odkud (odjezd) Kam Skutečný příjezd 26. 4. IC Brněnský drak Brno hl. n. (14:04) Praha-Holešovice 16:37 27. 4. IC Brněnský drak Praha-Holešovice (9:40) Brno hl. n. 12:08 2. 5. SC Pendolino Praha-Holešovice (5:56) Ostrava hl. n. 9:25 2. 5. IC Hutník Ostrava-Vítkovice (6:47) Praha hl. n. 11:05 3. 5. IC Brněnský drak Praha-Holešovice (9:40) Brno hl. n. 12:03 5. 5. EC Košičan Praha hl. n. (7:18) Ostrava hl. n. 11:25 5. 5. SC Pendolino Praha-Holešovice (7:56) Ostrava hl.n. 11:30 10. 5. IC Jan Perner Ostrava hl. n. (8:40) Praha hl.n. 13:03 10. 5. SC Pendolino Ostrava hl.n.(9:45) Praha-Holešovice 13:20 10. 5. SC Pendolino Praha-Holešovice (9:56) Ostrava hl.n. 14:47 11. 5. SC Pendolino Ostrava hl.n. (17:45) Praha-Holešovice 21:18 17. 5. SC Pendolino Praha-Holešovice (9:56) Ostrava hl.n. 13:33 Typ vlaku Zpoždění 26. 4. IC Brněnský drak 10 minut 27. 4. IC Brněnský drak 5 minut 2. 5. SC Pendolino bez zpoždění 2. 5. IC Hutník 20 minut 3. 5. IC Brněnský drak bez zpoždění 5. 5. EC Košičan bez zpoždění 5. 5. SC Pendolino 5 minut 10. 5. IC Jan Perner 17 minut 10. 5. SC Pendolino bez zpoždění 10. 5. SC Pendolino 82 minut 11. 5. SC Pendolino bez zpoždění 17. 5. SC Pendolino 8 minut ORIENTAČNÍ POROVNÁNÍ PRAHA-OSTRAVA A ZPĚT

Druh Cena Čas

vlak 500-1200 korun 8 hodin

autobus 300-600 korun 9 hodin

auto od 1200 korun 8 hodin

letadlo 2000-5000 korun do 2 hodin

Poznámka: Ceny i časy jsou pouze orientační. Konkrétní výše se liší v závislosti na vybraném spoji, dopravci a spotřebě automobilu. Cena leteckého spojení nezahrnuje letištní poplatky, stejně jako další finanční výdaje a čas spojené s cestou na letiště.

CO NABÍZÍ PRVNÍ TŘÍDA

První třída bývá o necelou polovinu dražší než druhá. U Pendolina mezi Prahou a Ostravou si k ceně druhé třídy připlatíte pouze stokorunu. Výhodou je menší obsazenost, větší klid a pohodlí (příjemnější sedačky a méně se třesoucí vagóny), v některých spojích i elektrické přípojky.

**POZOR NA VÍDEŇ!

Kvůli popovodňové výluce nabírají v těchto dnech vlaky jedoucí z rakouské metropole až hodinové zpoždění. Při cestě z Břeclavi či Brna do Prahy proto raději zvolte jiný vlak.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče