Pendolino zrychlí spojení

03. října 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
03. října 2005, 00:00

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA Od 11. prosince nabídnou České dráhy (ČD) dosud nejrychlejší železniční spojení Prahy s Ostravou. Souprava Pendolino trasu urazí za méně než 3,5 hodiny, což je o téměř 50 minut rychleji, než nyní zvládne SuperCity Manažer. Nový druh spojení bude určen zejména podnikatelům a manažerům.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Od 11. prosince nabídnou České dráhy (ČD) dosud nejrychlejší železniční spojení Prahy s Ostravou. Souprava Pendolino trasu urazí za méně než 3,5 hodiny, což je o téměř 50 minut rychleji, než nyní zvládne SuperCity Manažer. Nový druh spojení bude určen zejména podnikatelům a manažerům. Nasazení elektrických jednotek s naklápěcími skříněmi, které umožňují rychlejší průjezdy oblouků, do pravidelného provozu na síti Správy železniční dopravní cesty, se zdá být konečně realitou. První jednotka, pro kterou se díky italskému původu vžilo označení Pendolino, dorazila do Prahy již v polovině roku 2003. Od té doby probíhá testování a odstraňování problémů zejména s rušením elektromagnetického pole, které by mohlo mít negativní vliv na bezpečnost provozu. Od poloviny prosince, kdy začne platit nový grafikon železniční dopravy, pojedou Pendolina mezi Prahou a Ostravou šestkrát denně. Vlak bude v prvním roce vypravován z holešovického nádraží, později z Hlavního nádraží. Zastavovat bude v Pardubicích, Olomouci, Ostravě-Svinově a Ostravě hlavním nádraží. Vlaky do Ostravy budou jezdit přibližně ve dvouhodinovém intervalu. VYŠŠÍ KVALITA SLUŽEB

Cestující, kteří využijí spojení vlaky SuperCity Pendolino, získají podle generálního ředitele Českých drah Josefa Bazaly vysoký standard komplexních služeb, jako je například možnost nákupu cestovního dokladu přes internet, možnost přednostního odbavení u rychlých pokladen SC Pendolino v rámci ČD Center, speciální čekárny pro cestující první třídy (v Ostravě, Olomouci a Praze-Holešovicích) či nabídku parkovacího místa pro osobní automobily na nádražích v Ostravě a Olomouci.

Na palubě vlaku pak budou k dispozici například denní tisk, klimatizace, přípojky elektrického proudu a další doplňkové služby. Jistou raritou bude to, že tento vlak bude veden jako plně nekuřácký. „Půjde o první nekuřácký spoj v rámci nových členských zemí Evropské unie,“ zdůraznil Bazala. Celková jízdní doba mezi Prahou a Ostravou bude činit tři hodiny a 22 minut. Při započtení transferových časů a časů nezbytných na odbavení na letištích v Ostravě a v Praze se prý jedná o přibližně stejnou dobu, kterou cestující potřebuje pro absolvování stejné trasy spojem letecké dopravy.

NOVINKOU RANNÍ SPOJENÍ

Vlaky Pendolino také zajistí dlouho žádané ranní spojení Prahy s Olomoucí a Ostravou. V opačném směru tuto funkci dosud plnil SC Manažer, dostat se ráno z Prahy na sever Moravy nebylo vůbec jednoduché. První ranní vlak bude odjíždět z Prahy-Holešovic v 5.56 hodin, v Olomouci bude v 8.19 hodin a v Ostravě v 9.25 hodin. To umožní realizaci jednodenních služebních cest do Ostravy vlakem při využití maximálního pohodlí a efektivity vynaložení času stráveného na cestě (například ve srovnání s jízdou osobním automobilem).

V příštích letech po dokončení spojovací větvě koridoru mezi Českou Třebovou, Olomoucí a Přerovem lze očekávat další zrychlení dopravy mezi Prahou a Ostravou. Jízdní doba by se pak měla přiblížit ke třem hodinám.

SPOLUPRÁCE S ČSA

Stejně jako poskytované služby bude speciální i cena. Základní jednosměrné jízdné z Prahy do Ostravy bude činit 500 korun ve 2. třídě, respektive 600 korun v první. Dráhy momentálně jednají s Českými aeroliniemi o možnosti společného provozu linky, která by doplnila vnitrostátní lety ČSA z Prahy do Ostravy. ČSA by díky spoji mohly navíc rozšířit služby také do Olomouce a Pardubic.

Podle Bazaly by pak bylo nutné ve stanicích vybudovat odbavovací přepážky ČSA. Vedle spojů do Ostravy nasadí ČD Pendolina od 11. prosince také na trasu z Prahy do Vídně a Bratislavy. Vlaky pojedou z Prahy přes Českou Třebovou a Brno do Břeclavi. Během dne budou poté dva vlaky pokračovat do Vídně, jeden do Bratislavy a jeden skončí jízdu v Břeclavi. V současnosti jedou nejrychlejší vlaky do Brna 2.40 hodiny, Pendolino by se mělo blížit k 2.20 hodiny.

BUDOU VŠECHNY PROBLÉMY MINULOSTÍ? Dráhy v současnosti vlastní tři ze sedmi objednaných souprav Pendolino. Čtvrtý a pátý vlak jsou již v Česku, zatím je však vlastní výrobce. Podle Bazaly se ke konci chýlí homologační testy a ČD proto zřejmě v říjnu převezmou i další vlaky, které dosud čekají u italského výrobce. Zástupci drah tvrdí, že se již podařilo odstranit všechny technické problémy. Koncem října a začátkem listopadu čekají všech sedm souprav další zkoušky. Při nich budou všechny vlaky jezdit mezi Brnem a Břeclaví a mezi Pardubicemi a Chocní. Pak by Pendolino mělo od drážního úřadu obdržet průkaz způsobilosti, což je vlastně technické osvědčení. Je však otázkou, zda se podaří získat všechna potřebná povolení do poloviny prosince. Drážní úřad je při schvalování nových vozidel do provozu obvykle velmi přísný. CO JE PENDOLINO:**

  • Nabídka nejrychlejšího spojení Prahy s Ostravou zahrnující komplexní model zákaznických služeb
  • Speciální tarif nabízející vysokou přidanou hodnotu a kvalitní spojení za atraktivní cenu včetně řady slevových modelů
  • Zajištění provozu výhradně jednotkami řady 680 - rychlovlaky Pendolino
  • Provázání cestování vlakem s dalšími druhy dopravy - včetně návazného spojení na letiště Praha-Ruzyně

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče