Pěkný návrh. Kdo jej poslechne?

31. ledna 2005, 00:00 - JAN ŠMÍD
31. ledna 2005, 00:00

Svaz průmyslu a dopravy představil svůj návrh reformy daňového systému. Navrhuje zjednodušit daňové zákony, zvýšit jejich srozumitelnost, odstraněním daňové zátěže snížit cenu pracovní síly a zlepšit postavení plátce vůči správci daně.

Daň z příjmu fyzických osob by měla mít jen dvě sazby - daňový základ do jednoho milionu korun by se danil devíti procenty, vše nad milion potom devatenácti procenty. Devatenáctiprocentní daň by platily i právnické osoby. Dolní sazba DPH by se zvedla z pěti na devět procent, čímž by se prostor pro daňové finty s rozdílem horní a dolní sazby scvrknul na deset procent - to nám doporučuje i Evropská unie. Spotřební daně z minerálních olejů a z paliv by se měly držet poblíž evropského minima. Zákony nebudou obsahovat všelijaké výjimky, které v nich dělají jen zmatek. Není to nádhera?

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl si od návrhu slibuje zjednodušení daňového systému a lepší podmínky pro malé a střední podnikání. Návrh podporují také Svaz obchodu a cestovního ruchu a Svaz podnikatelů ve stavebnictví. V podstatě mu není co vytknout. Všechny návrhy, i ty, které vypadají revolučně, chtějí postupovat prověřenými cestami. Je dobře známo, že jednodušší účetnictví by dalo malým podnikům čas na to, aby se věnovaly tvorbě zisku a menší zdanění pracujících zase sníží nezaměstnanost a přiláká další zahraniční investory.

Vše, co návrh obsahuje, nám ekonomická teorie i praxe dosvědčí jako správné a užitečné. Dokonce i nápad zrušit celou jednu skupinu daní není nijak radikální. Daně dědická, darovací nebo z převodu nemovitostí příliš nevynášejí a hlavně nikdo nikdy rozumně nevysvětlil, jaký mají vůbec smysl. Proč stát někoho trestá dědickou daní za to, že mu zemřel někdo blízký? A proč zdaňuje projevy vzájemné náklonnosti mezi dárcem a obdarovaným? Dovedeno do důsledku: Nezapomněli jste náhodou po štědrých Vánocích podat přiznání k dani darovací? Ježíšek to za vás neudělá! A daň z převodu nemovitostí? Proč ji vůbec platíme? Je snad zásluhou finančního úřadu, že jsme výhodně prodali nemovitost?

Má tedy návrh Svazu průmyslu a dopravy na snížení daní vůbec nějaké nevýhody? Má. Zaprvé je to návrh svazu a za druhé je to návrh na snížení daní. O těchto věcech totiž nerozhodují svazy, ale parlament. V něm se bude těžko hledat konsensus.

Přesto má iniciativa Svazu průmyslu a dopravy smysl. Avizuje novou cestu, jak by mohly návrhy tohoto druhu vypadat. Obvykle jednají se státem relativně malé zájmové skupiny. Autodopravci, zemědělci, stavaři, obchodní řetězce a podobně. Když se objeví informace, že právě jim se zvedne daň, vyrazí na jednání s vládou a vybojují nějakou tu výjimku, osvobození nebo lepší zacházení. Kde kdo má pocit, že alespoň něco vyjednal. Je to ale ústupový boj, a všechny ty výjimky a změny dělají z našeho právního řádu džungli, ve které pak bloudí všichni bez rozdílu. Svaz průmyslu a dopravy takovou taktiku opustil a zkouší vybojovat férovější podmínky pro všechny. Prostě znovu vykolíkovat hřiště a hrát - ne jenom někdo, ale všichni a s lepšími pravidly, než máme dnes.

Nečekejme, že politici ihned poslechnou a sníží daně. Ale podařilo se sjednotit parciální zájmy do návrhu, který obsahuje všeobecně prospěný recept. Už to samo o sobě je úspěch.

autor je politolog

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče