Pavel Páral: Prachařova zbytečná škatulata

11. listopadu 2014, 07:55 - Pavel Páral
11. listopadu 2014, 07:55

Odvolání Daniela Kurucze z čela Českých drah asi nikoho nepřekvapilo. Přitom jde o manažera, který strávil ve funkci necelých devět měsíců, a byl tudíž do své funkce jmenován už v době, kdy ministerstvu dopravy vládl babišovský ministr Antonín Prachař. Je to jen doklad toho, jaký personální rozklad panuje v rezortu, jímž rok co rok protékají desítky miliard korun.

Tento rozklad nicméně nezačal za Prachaře, ale už za Zemanova ministra Zdeňka Žáka. Ten hned po nástupu Rusnokovy vlády „odborníků“ rozmetal, co se dalo, a fakticky paralyzoval chod úřadu. I Andrej Babiš hodlal vládnout „po odbornicku“. A jeho personální politika si s tou Žákovou moc nezadá.

Jeho výběr špeditéra Prachaře se ukázal jako fatální omyl během pár týdnů. Ministr prokazuje, že do funkce přišel zcela nepřipraven a nepolíben agendou, kterou má řešit. A bylo to vidět. Většinu času věnuje personálním problémům bez hmatatelných výsledků, natož zlepšení fungování rezortních organizací.

Anketa

Prospívají Českým drahám změny ve vrcholném vedení?

Ano   21% Ne   79%

V anketě hlasovalo 119 čtenářů.
Hlasování bylo ukončeno.

To samozřejmě neznamená, že by snad Daniel Kurucz měl být geniálním manažerem, jehož výměna je chybou. Z firmy na jeho adresu a na způsob poněkud laxního vedení zaznívala kritika dost zřetelně. Nicméně to, že se novým šéfem stal jeho náměstek a žádné ostřejší změny nelze čekat, vypovídá spíše o tom, že ministr Prachař řešil spíše své antipatie a osobní vztahy než skutečnou situaci Českých drah.

Ta se od odvolání Petra Žaludy zhoršuje. Největší vinu na tom má právě personální nestabilita, ale také absence nějaké jasné dopravní strategie. Žaluda pracoval se zadáním připravit ČD na konkurenční souboj s privátními dopravci, kteří se na koleje velmi vehementně tlačili a tlačí. Znamenalo to především sehnat peníze na modernizaci vozového parku prodejem majetku i dlouhodobými investičními půjčkami. A hlavně dlouhodobou smlouvou na úhradu ztráty z prodělečných regionálních tratí.

Za Žáka se modernizace zastavila a za Prachaře se stav fakticky nezměnil. Možné zdroje čerstvých financí pro ČD plynoucí z prodeje nádraží byly zablokovány. Jen se zase začíná spekulovat o uzavření trhu a ochraně státního dopravce. Což má logiku. Jde o značný majetek daňových poplatníků, který by byl totálně znehodnocen, pokud by stát dopustil, aby soukromníci vyzobali z železničního trhu rozinky a nudnou a drahou dopravní obslužnost zajišťovaly ČD, které tím pádem budou potřebovat stále vyšší a vyšší dotace. Jenže uzavírání trhu je politicky nepopulární. Lidé vidí, jaký růst komfortu a kvality služeb přinesla konkurence na trati do Ostravy.

Z tohoto pohledu je výměna vedení ČD jen přeobsazením pozic u kohoutu penězovodu. O potřebě strategického rozhodnutí o budoucnosti železniční dopravy ministr nejspíše nic netuší. Včerejší škatulata na tom nic nezmění.


Čtěte také:

Kurucz skončil v čele ČD. Nahradil ho Krtek

Boj o vliv v ČD: Kurucz dostane hlídací psy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít